Gå til innhold

På tide med en ny PSU?

Anbefalte innlegg

Kom bare til å tenke på at Vcore står på 1,65v i bios, og når jeg ser på cpu-z så hopper den frem og tilbake på 1,61v og 1,63v. Det er en Chieftec 360w som det er snakk om her da.

Det som tar strøm fra den nå er:

Vannkjøling

Aquaero med tilkoblet vifter

1 stk Raptor 74gb

1 stk 200gb

1 stk 120gb

Dvd-brenner

Div. lys

og OC

Er kanskje på tide å oppgradere den? Noen med forslag til hva som er stabilt og gode PSU'er.

Og er det noen som vet noe om denne her fra Microplex

Endret av Lotus-Omega
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke forvent å ha en spenning som ligger perfekt på 1.65v bare pga av at det er den option i bios du har valgt. Spenningsregulatorer er ikke mystiske og har derfor ikke evnen til å holde spenningen perfekt hele tiden.

Alle spenninger fluktuerer(?) hele tiden, om du så hadde en 1000watt psu av beste sort ville det neppe gjort noe med spenningsvariasjonene du opplever. Skal du fjerne med må du bygge om spenningsregulator på hovedkortet.

At spenningen fluktuerer med usle 20mV er veldig bra vil jeg si, har selv opptil 110mV (grunnet en mosfetkjøler som har fallt av, tror jeg), dette er MYE, vanligvis ligger jeg på 30mV. At spenninger er litt under 1.65v har ikke mye å si.

Lenke til kommentar

PumpAction: Joda, jeg skjønner at det er vanskelig å kunne holde en stabil spenning hele tiden. Men når man overklokker så er man vel ganske avhengig av at man har en så stabil spenning som over hode mulig. Syns bare det er litt drøyt at avviket er såpass ved så lite Vcore. F.eks så kjører jeg Vcore på 1,75v og da viser ikke cpu-z kanskje ikke mere enn 1,68v +/-.

Men hvis det er normalt så er det normalt. Ikke noe å gjøre med det.

uannsett takk for oppklaringen.

Lenke til kommentar

Alså større bedre psu er alltid kjekkt når man overklokker, men sjekk heller om 12v fluktuerer eller er i laveste laget, dersom det er saken kan det godt hende det lønner seg å bytte psu, da ustabil inn spenning vil føre til ustabil ut spenning på regulatoren på hk.

At spenningen ligger litt eller relativt mye under satte parametere i bios, kan også være sært for akkurat det hovedkortet ditt og hele serien av det hovedkortet.

F.eks var det typisk av NF7-S serien å overvolte litt på vdimm, 2.9 i bios rapporterte som 3.06v, mange som hadde det fenomenet. Betyr ikke at alle hadde dårlig psu, men at det er særegent for den serien hovedkort.

Poenget er at kan være normalt for ditt kort å undervolte litt eller ikke, men om det er normalt eller ei vet ikke jeg.

Sitter med antec 550watt selv og ved stock klokk og vcore (1.65) i bios ligger også jeg ca. på ditt nivå(1.63v). Og psu er godt overdimensjonert for mitt system så det er ikke den som sviker, bar eslikt hovedkortet er.

Endret av PumpAction
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...