Gå til innhold

Skal ha S-ATA, vil den gamle IDE-disken funke ?

John Deere

Anbefalte innlegg

Hei.

Er klar over at dette spørsmålet har blitt stil før.. men jeg finner ingen saklig forklaring på problemet.

Saken er;

Jeg har en IDE disk av typen Western Digital Caviar SE 120 GB. Problemet er at den er full, så jeg har valgt å kjøpe en ny disk. Ettersom jeg skjønner så er S-ATA mere fremtidsrettet og noe kjappere. Hvis jeg setter den nye S-ATA disken som systemdisk, vil jeg da finne den gammle disken som er IDE?

Til informasjon har jeg et Abit IC7-G hovedkort.

Har også lest her inne en plass at S-ATA disker ikke liker høy FSB (over 240). Stemmer dette? :hmm:

Endret av Alcoholiday
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det vanskeligt å bruke SATA diskene som C: osv.?

Vurderer å kjøpe meg en SATA disk eller 2 om litt, men da vil jeg gjerne bruke mine 2stk WD 120GiB ata disker til lagring.

Har bestillt Socket 754 hovedkort med 6 SATA tilkoblinger :thumbup: (og de vanlige 2 ATA)

Er det mulig å bruke CD spiller som SATA?

Lenke til kommentar
Er det vanskeligt å bruke SATA diskene som C: osv.?

Vurderer å kjøpe meg en SATA disk eller 2 om litt, men da vil jeg gjerne bruke mine 2stk WD 120GiB ata disker til lagring.

Har bestillt Socket 754 hovedkort med 6 SATA tilkoblinger :thumbup: (og de vanlige 2 ATA)

Er det mulig å bruke CD spiller som SATA?

Ta for guds skyld backup av dine to WD disker før du putter dem i et nytt system! Ellers så havner du i den blemma som jeg gjorde for en uke siden, der partisjoner forsvant og at disken som jeg hadde windovs på nektet meg tilgang i det nye systemet :p

Min redning ble dog å kjøpe programmet GetDataBack, som fungerer utmerket! Jeg fant filer som jeg trodde jeg hadde mista for flere år siden :D

Lenke til kommentar

Mener å ha lest at SATA-CD kun kan brukes på Intel hovedkort og på hjemmesiden til MSI står følgende:

Caution

• Supports only Intel® 875P / 865PE / 865G / 865GV / 865P / 848P chipset motherboards

• Do not support SATA controller cards

nForce3 250 har native sata-controller og da burde disse HK også være kompatible med sata-drev, eller er det andre grunner?

Endret av mantra17
Lenke til kommentar
Det skal ikke være noe problem å mikse SATA og IDE. Men det er lett å lage problemer for seg selv hvis du installerer Windows med flere disker tilkoblet samtidig. Så det kan være lurt å koble vekk den gamle disken mens du installerer Windows på den nye.

ok, men hvis jeg legger inn windows på den nye så vil jeg jo sitte med to windowser. Vil ikke dette blir et problem?

Lenke til kommentar

Du velger selv hvilken disk som skal boote. Men det er kanskje litt avhengig av BIOS, på mitt ASUS med AMI Bios er det i alle fall veldig enkelt å styre om det er en IDE eller SATA disk som skal boote. Og når du har startet fra SATA kan du lett fjerne Windows fra den IDE partisjonen, det er bare å fomatere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...