ahpadt Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 (endret) Omtale av Shuttle SN95G5 Såkalte "shuttle-bokser" er blitt veldig populært for tiden, og Shuttle sin nyeste modell SN95G5 bekrefter dette. Shuttle SN95G5 er utstyrt med en sokkel som støtter socket-939 prosessorer som er det hotteste blandt CPUer for gamere for tiden. Den støtter også Dual-Channel minne som gjør at den har ca dobbelt så høy ytelse som vanlig minne som går på én kanal, noe som gjør den til et bedre valget enn socket 754. Brikkesettet som denne er utstyrt med er det velkjente nForce3 250 Ultra fra Nvidia, noe som gjør denne maskinen meget rask og stabil. Her er hovedfunksjonalitetene kort oppsummert: ___________________________________ Her er spesifikasjonene: Chipset: NVIDIA nForce3 Ultra. CPU-støtte: Socket 939 som støtter AMD Athlon 64 prosessorer med støtte for opptil 1GHz Hypertransport (2000 MT/s). Minnemoduler: 2 x 184 pin slots, støtter Dual-Channel med minne opptil PC3200/400Mhz. Lydkort: Realtek ALC655 5.1. Nettverkskort: Marvel 8001 Gigabit Ethernet nettverkskontroller. AGP: 1 x 8X/4X (1,5V only). PCI: 1 x 32 Bit PCI(v2.2). Firewire: EEE1394 Firewire VIA VT6307. 1 x 4pin foran og 1 x 6pin bak. USB: 6 USB 2.0-kontakter totalt, hvorav 2 foran på frontpanelet, 2 på baksiden og 2 på hovedkortet. Disk/floppy kontakter: 2 x S-ATA som støtter RAID 0, 1, 0+1, 2 x IDE ATA 133 og 1 x floppy. PSU: 240W. Dimensjoner: 30 x 20 x 18.5 cm (LBH). Vekt: 2.85 kg netto uten hardware. ___________________________________ Here we go: Når jeg åpnet esken første gangen skjønte jeg hvorfor Shuttle får mye skryt. Her var det virkelig orden og det tok ikke lang tid før maskinen var klar til bygging. Installasjonsmanualen var blandt de bedre jeg har lest og forklarte meget nøye om hvordan delene skulle på plass. Monteringen gikk rask. Av med lokket, vekk med drev-holderen, av med ICE-kjøleren, på med CPU, inn med disker/CD-ROM og til slutt ekspansjonskortene. Overraskende nok bootet maskinen rett opp i windows på første forsøk, noe som jeg ble veldig imponert av siden jeg ikke har så god erfaring med ting som funker med en gang ( ). Når jeg først skulle installere Windows ble det plutslig en annen vri. Maskinen nektet å restarte ordentlig og det måtte support til fra Maxtor USA, Shuttle USA, Shuttle EU og Netshop til for at jeg skulle finne ut av det. En smart tysker fra supporten i Tyskland sa at jeg skulle skru av "Quick Boot On Self Test" i BIOS, noe som gjorde at den manualt måtte telle minnet 3 ganger, men det gjorde lite når jeg til gjengjeld fikk et stabilt system. INFO: I følge Shuttle sine sider er det anbefalt å legge inn begge driverene som følger med på disketten under installsjon av OS. Les på denne siden for mer informasjon: Shuttle XPC SN95G5 FAQ. Når problemet til slutt ble borte, og jeg fikk Windows XP lagt inn, gikk alt som det skulle og var klart til bruk. ___________________________________ Testoppsett: Shuttle SN95G5 AMD 3500+ OCZ 1GB PC3200 EB Dual-Channel Platinum Western Digital Raptor 36GB Maxtor Diamondmax 10 300GB S-ATA Plextor 12x DVD-brenner SoundBlaster Audigy 2 Point Of View 6800GT 256MB ___________________________________ Vidunderbarnet: Designet på boksen må være noe av det lekreste ved den. Det er rett og slett dritlekkert og gjør seg veldig bra stående på bordet, men sine forsiktig lysende leds. Deilig. Alt er lagd i en helhet.Hele frontpanelet er lagd i en helt rett profil. Drevene er gjemt bak små luker og man må trykke de inn for å få det fram. For å få DVD-brenneren min til å gå ut måtte det dessverre litt tukling til. For at den skulle kunne gå ut måtte jeg ta av lokket minst 1000 ganger for å finne det riktige "hakket" hvor den skulle stå, samt at jeg måtte sette på en ekstra "dytteplugg" som er små plastbiter som overfører kraften fra knappen på utsiden over på trykknappen på DVD-brenneren. Når dette kom på plass var jeg svært fornøyd og faktisk litt stolt over å ha en så lekker maskin som denne. En ulempe med designet som Shuttle har utviklet er at det ikke blir noen luftgjennomstrømning i boksen, noe som gjør at den blir ganske varm når den har stått på lenge. Det har vært mye snakk om de såkalte "ICE-kjølerene" til Shuttle. Denne satt også i min boks, delvis til min fortvilelse, selv om den fungerer ganske bra til vanlig bruk. Støynivået er skjemmende på maksimum hastighet, men kan lett stilles ned til lavere turtall. Dette vil jeg komme tilbake til. Støynivået er noe som også har blitt veldig slaktet bra kritikere, men fungerer ypperlig så lenge man bruker freeware-programmet kalt SpeedFan. I SpeedFan kan man både overvåke temperaturer og stille inn på viften sitt turtall. Dette fungerer greit og er et veldig godt alternativ til å hele tiden måtte gå i BIOS for å sjekke temperaturer eller stille på viftens turtall. Strømforsynigen har et oppgitt støynivå på 32dB, noe som skal sies å være akseptabelt. Den skjemmer ikke under bruk og er fullt mulig å sitte ved siden av i lengden. Med sine oppgitte 240W skulle man egentlig regne med at denne maskinen ikke klarte en socket 939 prosessor eller et Nvidia 6800GT kort, men til deres informasjon fungerer dette glimrende og har ingen stabilitetsproblemer. Utmerket! ___________________________________ Generells ytelse og stabilitet til systemet: Ustabilitet er noe man må slå opp i fremmedordboka for denne boksen. Jeg har enda ikke opplevd en eneste restart eller BSOD. Om man vil være enda mer sikker på at man ikke får noen ufrivillige restarter så kan man gjøre noen enkle grep for å få bedre kjøling. Dette vil jeg skrive mer om lenger nede i testen. Ytelsen var meget god. Alle spillene jeg har prøvd har hatt glimrende ytelse uten å få problemer med at det lagger. Gir dere et par punkter om applikasjonene jeg har testet: Adobe Photoshop: Veldig bra ytelse. Tar ikke lang tid å legge på filtre eller åpne store filer. Counter-Strike: Stor forskjell i forhold til mitt gamle system. Rett og slett overlegent. 99 fps KONSTANT, selv i nærkamp og smoke. Richard Burns Rally: Fin og rask grafikk. Kjører 1024x768 - 32bits da jeg ikke har et større behov. Doom3: Her hadde jeg store forventninger siden jeg ikke hadde testet det før jeg fikk denne maskinen. Kjører 1024x768 på Ultra og det går glatt. Ingen feil i grafikken eller tegn til "lagg". Timedemo demo1 1024x768/Ultra - 46,9fps1280x1024/Ultra - 46,1fps Windows Explorer/Windows: Her går det unna. Ventetid er et ord som ikke eksisterer. Alt i alt gir denne maskinen veldig mye for pengene, og jeg har enda ikke angret. Prosessoren starter på 3000,- men det er lett glemt så fort du får maskinen i gang. Anbefales. ___________________________________ Oppsummering: Positivt Råstilig design. Sinnsykt rask i det meste av applikasjoner. Liten og kompakt. Nydelig installasjonsveiviser. Negativt Dyr. CPU-en starter på 3000 kroner. Blir varmt om man har en høy innetempratur eller lavt turtall på viften over lengere tid. Trangt mellom harddiskene. Dette fører til at de blir ganske varme. Karakter: Jeg gir den en femmer fordi det er et par minuser ved systemet. Nærmere forklart: Kabinettet har ikke en feilfri kjøleløsning. Shuttle har ikke tenkt på at diskene blir ganske varme, så det er dårlig med kjøling til de om man ikke gjør noe. Neste: Det er som kjent ikke så veldig god plass, og til sammenligning til P-serien så er dette kabinettet faktisk ganske lite, selv om det har plass til det mest nødvendige. Og sist men minst: Det koster å være kar. ___________________________________ Mulige forbedringer av kjøling/støy: Du kan skifte ut dekselet som er montert standard og bytte det ut med: Black Aluminum Mesh case cover Viften til ICE-kjøleren kan byttes. Har veldig gode erfaringer fra Papst, så jeg nevner i fleng: Papst 92mm 23dB (for de som er sarte for støy) og Papst 92mm 32dB (for de som vil ha god kjøling og ikke bryr seg så mye om støy). Det kan monteres vannkjøling, men dette har jeg ingen erfaringer med og kan ikke si så mye om. Til de spesielt interesserte anbefaler jeg forumet til sfftech.com. Der er de det mange som har montert vannkjøling i SFF-er. ___________________________________ Linker: http://www.shuttle.com http://www.sfftech.com ___________________________________ Tester av SN95G5: Game PC Hardware.no K-hardware HardwareLuxx SFFTECH The Tech Report HEXUS.net ___________________________________ Benchmarks: 3DMark 03: 3DMark 05: Aquamark 03: Super PI: Under testene hadde jeg gjort følgende overklokkinger: POV 6800GT @ 392/1080 og AMD 3500+ @ 215x11 Disse driverene brukte jeg: ForceWare 66.81 nForce 5.10 ___________________________________ Flere bilder: ___________________________________ Takk til HolgerLudvigsen for den fine terningen som han lagde til meg. Og takk til Åsmund@ATi og neench for inspirasjon til denne testen. ** DETTE ER NÅ EN RELATIVT GAMMEL TEST, SÅ OPPLYSNINGER OM YTELSE PÅ MASKINVARE I DENNE TESTEN BURDES TAS MED EN KLYPE SALT I FORHOLD TIL HVA MAN FÅR KJØPT I DAG ** Endret 17. oktober 2005 av ahpadt Lenke til kommentar
roy_nor Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 (endret) Flott TesT!! Shutte eier!! edit: hva kosta alt til sammen og hvor kjøpte du det? netshop? Endret 26. september 2004 av roy_nor Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 26. september 2004 Forfatter Del Skrevet 26. september 2004 (endret) Flott TesT!! Shutte eier!! edit: hva kosta alt til sammen og hvor kjøpte du det? netshop? Kom på ca 12500 fra Netshop. Edit: Jeg kjøpte ikke alt samlet. Kjøpte cpu,lagringsdisk,boksen og grafikkort. Endret 26. september 2004 av ahpadt Lenke til kommentar
hbrn Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Du kan legge til Sudhian/SFF Tech sin test. Shuttle har sagt at de skal legge ut en BIOS som ordner temperatur-problemene som de forskjellige S939 prosessorene har, og dette skal skje innen noen uker. Har du lagt merke til unormale temperaturer? Dette gjelder både for avlesning i BIOS og programmer du bruker i Windows/Linux. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 28. september 2004 Forfatter Del Skrevet 28. september 2004 Jeg vet ikke hva jeg kan karakterisere som en lav tempratur, men akkurat NUH sier SpeedFan 32 grader, og den pleier å ligge på rundt 47 når det er varmt her inne + at jeg spiller. Nå har jeg modifisert boksen en del da. Bilder kommer. Lenke til kommentar
roy_nor Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Det er kooooonge å modifisere\oppgradere Shuttle maskiner.. (har selv moddet en 80x80x25mm vifte inn på toppen, bak cd-rom'en, skal modde inn noen 60x60mm vifter på hver sin side snart håper jeg på! ) Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 4. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2004 Det er kooooonge å modifisere\oppgradere Shuttle maskiner.. (har selv moddet en 80x80x25mm vifte inn på toppen, bak cd-rom'en, skal modde inn noen 60x60mm vifter på hver sin side snart håper jeg på! ) Har du plass til 60x60 på sidene da? Om jeg måler så har jeg ikke sjangs til det. Mitt 6800GT gjør at det bare er plass til en 40mm på den ene siden, og på den andre siden så er hovedkontakten til hovedkortet i veien.. Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Nicely done ...men du forteller lite om ytelsen i spill når det eneste du kan vise til er 99fps i CS som er oppnålig med mye svakere skjermkort enn ditt. Hadde vært ok om du i tillegg fikk med ant. FPS i Doom3 osv. Skjekk ut Fraps. Ellers er testen meget bra Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 (endret) Nicely done ...men du forteller lite om ytelsen i spill når det eneste du kan vise til er 99fps i CS som er oppnålig med mye svakere skjermkort enn ditt. Hadde vært ok om du i tillegg fikk med ant. FPS i Doom3 osv. Skjekk ut Fraps. Ellers er testen meget bra Edit: Sånn. Nå la jeg inn et par resultater. Endret 5. oktober 2004 av ahpadt Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Jeg vil se screenshots av benchmarks! Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 Jeg vil se screenshots av benchmarks! Kan fikses, men jeg får ultramongo score. Fikk sånn 12k på 3dmark01 en gang! Skal se på det etter skolen imorgen, men nå er det sengetid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Jeg vil se screenshots av benchmarks! Kan fikses, men jeg får ultramongo score. Fikk sånn 12k på 3dmark01 en gang! Da burde folk få vite det. Den yter ikke som papiret skulle tilsi. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) OPPDATERT! Endret 7. oktober 2004 av ahpadt Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2004 Jeg vil se screenshots av benchmarks! Værsågod! Se opp! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Jeg vil se screenshots av benchmarks! Værsågod! Se opp! Pene tall. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2004 Liten oppdatering. Skrev på overklokkingene og driverene som jeg brukte under benchmarkingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå