havar Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Jeg er i "markedet" for en bærbar PC. Jeg har ingen store krav, da maskinen bare skal skrives på. Jeg har aldri brukt en bærbar før, og nå lurer jeg på en ting: Jeg hadde en maskin hjemme på test(HP/Compaq), og den funket fint. Jeg la inn et prog jeg kjører på min stasjonære maskin, nemlig Everest Home Edition. Dette progget sier noe om en maskins tilstand, temperaturer mm. Maskinen jeg hadde hjemme var var oppgitt til å være med en 1.4Mhz CPU, noe Everest bekreftet, men da jeg klikket på fanen "Overclock" under "Computer" i Everest-programmet, kunne jeg se at CPU clock var under 1200, og at fsb var noen og åtti, samtidig som det sto at original CPU-clock var 1400, og at original fsb var 100. Dette var på batteridrift. På nettdrift økte verdiene en smule (altså de faktiske), men ikke mye. Jeg restartet og sveipet innom BIOS, men der var det ingen settinger for hverken fsb eller annet CPU-relatert. Jeg lurer nå på om dette er vanlig for bærbare maskiner? Er det kanskje slik at prosessorkraften øker etter behovet? Eller er det noe galt med denne maskinen? Bør jeg ringe og si at jeg kjøper, eller bør jeg si nei takk? Dette er vel hovedspørsmålet. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Dette er helt vanlig på bærbare. De klokker seg opp og ned etter behov for å spare strøm og unngå unødvendig oppvarming. Dette kalles f.eks PowerNow!, Cool'nQuiet, SpeedStep, etc.. Lenke til kommentar
havar Skrevet 24. september 2004 Forfatter Del Skrevet 24. september 2004 Dette er helt vanlig på bærbare. De klokker seg opp og ned etter behov for å spare strøm og unngå unødvendig oppvarming. Dette kalles f.eks PowerNow!, Cool'nQuiet, SpeedStep, etc.. Takker for et kjapt, greit og ikke minst oppklarende svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå