The President Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Hei... En god venn av meg skal om ikke lenge gå til anskaffelse av en, i mine øyne, helt vill pc (Det er på hans vegne jeg lager denne posten). Den skal fungere som en arbeidstasjon. Pcen skal brukes veldig mye til grafisk arbeid, type 3dstudio Max, tung bildebehandling og generell videoredigering/behandling. Den skal også fungere mest mulig optimalt i spill, og derfor er det viktig at ikke posessorene er gode KUN til tunge oppgaver av type 3dstudio. Dette skal settes opp i et dualsystem, da dette er å foretrekke ved bla. rendering av animasjoner osv. Men hvilke prosessorer vil egne seg best til dette formålet? Xeon prosessorene har jo mye høyere hastighet, og er ikke så dyre i forrhold til antall mhz. Men de flestes erfaring med prosessorer tilsier jo at det ikke kun er dette som teller. Så er det noen som har noen som helst erfaring på dette området? Det jeg kjenner til disse er kun i server sammenheng, og da tenker man som regel ikke på hvor gode dem er i eks; doom3! Prisen på en AMD Opteron 248 2.2GHz, 1mb Cache koster rett over 6000. Til den prisen kan man jo få en Intel Xeon 3.2GHz 1mb Cache. Så hva er best, 4.4GHZ AMD kraft eller 6.4GHz Intel Kraft? Noen som tør anbefale noe fremfor noe annet? Jeg finner det ikke ut..... Ikke finner jeg noen tester som samenligner dem heller... Iallfall ikke i den sammenhengen som jeg snakker om (spill)! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 2x opteron, så lenge man ikke får EMT64 versjoner av Xeon, da vet jeg ikke... (det er iallefall det jeg ville kjøpt) Lenke til kommentar
Exorchist Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 GHz betyt mer eller mindre ingenting, ihvertfall ikke på de proc'ene. Opteron er en SERIØS utfordrer til Xeon. Søk på nettet etter reviews, så får du et godt bilde. Simen Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 (endret) Skal selv gå til annskaffelse av Opteron 246. Da Opteron er en veldig FARLIG konkurrent til Xeon CPU'ene fra Intel. Og jeg føler den vil duge til midt behov innenfor musikkproduksjon og tunge applikasjoner som støtter dual bruk. Og ikke tenk Ghz når du skal velge mellom Intel eller AMD, klokkefrekvensen er ikke alt. Arkitekturen på Opteron er helt annerledes og den har en SYK BRA minne kontroller innebygd i CPU'en. Husk å kjøp ECC REG (registrert minne) når du/han skal ha dual system. Når det gjelder hovedkort til Opteron, så har Quad.NO diverse Tyan kort her. Personlig skal jeg kjøpe denne. Nå trur jeg ikke disse HK'ene har NUMA støtte, men det er ikke all verdens. Lykke til. Endret 24. september 2004 av lavizh Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Når det kommer til pris for hastighet kommer du nok MYE lenger med en Opteron.. Lenke til kommentar
XtraPlay Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 (endret) Du skriver at maskina skal brukes til mye grafisk arbeid, altså stor minne load..... Da vil et Operton system tjene på at det har eget dedikert minne(f.eks 2 GB til hver cpu) som er koblet direkte til på egen dedikert buss, mens Xeon bruker delt minne (begge prosessorene deler på f.eks 4GB) i tillegg er det ingen dedikert buss til dette, den bruker bare nord-sida og da vil dette kunne senke ytelsen mye (jo flere prosessorerer du har jo treigere går det). Hvis det allikevel blir et Xeon system såpass på å få prosessorer med mye L2/L3 cache da blir ikke prosessorene gående på tomgang når de venter på data fra minne... Operton skisse Xeon skisse Så jeg ville nok godt for operton her... EDIT: leif Endret 25. september 2004 av XtraPlay Lenke til kommentar
The President Skrevet 25. september 2004 Forfatter Del Skrevet 25. september 2004 Takker så mye for alle svarene. Hyggelig å se at folk heller mot AMD på grunn av facts, og ikke bare "fordi det er best", hvis dere skjønner. Er jo liten tvil, tydeligvis, om at Opteron vil være bedre til min venns bruk, men jeg vil nok slite litt med å få ham til å ta det serriøst. Han henger enda igjen på det stadiet der antall mhz er det som er best... men men.... Jeg bringer infoen videre, og takker igjen! Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Vil nesten si at Opteron 248 opp mot Xeon 3,2 GHz blir ganske urettferdig å sammenligne på pris. Opteron 246 og Xeon 3,2 GHz er nok mer korrekt å sammenligne. Vær klar over at antall dual kort med AGP-støtte ikke er alt for høy. Ville i aller høyeste grad ventet med å kjøpe et Opteron-kort til jeg fikk tak i et nForce 3 250Pro-kort, eneste jeg vet om som har disse i dag er iWill (Pyton.no selger disse i Norge). På Dual Xeon har man et langt bedre utvalg på hovedkortsiden. Uansett koster dual-kortene flesk. Lenke til kommentar
The President Skrevet 25. september 2004 Forfatter Del Skrevet 25. september 2004 Han (vennen min) sier han ender opp med en Xeon system. Klarer ikke å overtale ham, men samme kan det jo være, systemet blir rått uansett, og jeg vet at jeg hadde rett:) Apropo dual system; støtter noen av de nye spillene dette? Altså HT? eks hl2, doom3, farcry ol? Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Apropo dual system; støtter noen av de nye spillene dette? Altså HT? eks hl2, doom3, farcry ol? Ingen nyere spill har så vidt jeg vet per dags dato SMP-støtte (støtte for utnyttelse av flere prosessorer samtidig). Quake3 hadde en dårlig støtte for dette i tidlige versjoner, men denne ble fjernet i senere patcher. Doom3 ble det sagt at skulle utnytte dette en stund før lansering, men denne støtten er ikke tilstedeværende. HL2 skal heller ikke ha denne støtten, men nå kan vel alt skje hvis det blir utsatt i enda 6 måneder. Forøvrig: HT (SMT) og SMP er to forskjellige ting, selv om programmer som støtter det ene, også støtter det andre. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Her er noen tester på 3Dsmax (og mye annet) på Dual Opteron vs. Dual Xeon: http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=60000284 Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Opteron any time, Operton er best ( det mener såfall jeg, med visse modifikasjoner) . Såfall etter alle testene jeg har lest. Selv om jeg er ganske sikker at på noen områder er Xeon bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå