Forumforumforum Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Har en gammel pc, som skal brukes som en server.. Men gi noen eksempler på hav jeg kan bruke den til..? IKKE spillserver... Noen som har en oversikt, eller guider til og sette opp diverse ting med ? (er ikke helt med på alt som kan være på en server,noe vet jeg men) Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 (endret) Tja for å nevne noen bruksområder: Router Firewall DHCP server Webserver Database server Mailserver FTP server Filserver Printserver Media server etc.... ...samtidig som den laster ned 3-4 GB i døgnet fra en eller annen fildelingstjeneste :-) Endret 24. september 2004 av 356speedster Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Guide for BulletProofFTP Foxserv for webserver (siden var da mye bedre før?) Nyttig info om WinXP's innebygde remote control desktop løsning eventuelt windows server 2k eller 2003 og sette opp DHCP, DNS, eventuelt AD. Lenke til kommentar
henrikw Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Gammel PC? for all del ikke WIN2003 eller XP se på www.debianguiden.dk Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Gammel PC? for all del ikke WIN2003 eller XP se på www.debianguiden.dk Spørs hvor gammel den er. Har selv en P3-600 med 640MB RAM som kjører som fil/ftp/web/printer -server så det suser med Win2000pro. Lenke til kommentar
XtraPlay Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Apt get == heaven Selv kjører jeg en windows server på en xp 2500 og en Debian server på en 500 Mhz. Det kommer litt an på hva du skal ha serveren til men er det bare ftp fungerer windows greit nok. Skal du ha den tilallslags rare greier kan en linux boks være en god ide, da det finnes et hav av gratis programmer til den ....... Lenke til kommentar
henrikw Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 (endret) apt-get er genialt! tør påstå at linux er mer flexibelt også mtp brannmur o.l men som sagt så alt for mange ganger før.. hvis du ikke har *nix erfaring fra før så _må_ du rekne med litt fikling før du er oppe å går. www.debianguiden.dk gjør absolutt livet enklere for noob's men hvis du plages med noe så spør! ikke gi opp! Endret 25. september 2004 av henrikw Lenke til kommentar
RemThe Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Vill du virkelig få deg et helvete... så prøv Gentoo... har det på servern... beste jeg har gjort noen gang... men... det tokk 4-5 dager i strekk å installere... best i lengden... men du må ha myye *nix erfaring... Lenke til kommentar
seigmann Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 hva med wap!? Satt opp min egen wap side på servern min.. kjeda meg litt.. wap.seigmann.net (gratis stuff.. ) Lenke til kommentar
Snafu_pimp Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 (endret) Hvordan lager du en wap server da.. og hvordan fikse bilder og sliktt som folk kan laste ned??? EDIT: Lage en enkel GUIDE?`?? Endret 3. oktober 2004 av Snafu_pimp Lenke til kommentar
B3nd1k Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Ville også ha gått for Gentoo. Det tar bortimot en dag å installere det, men når du er ferdig, så har du et system som er 300% tilpasset pcen din. I tillegg laster du ned og installerer hva det skal være av programmer ved bare noen få tastetrykk. Rene drømmeserveren spør du meg Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Det at man trenger masse *NIX erfaring for å installere Gentoo er bare tull. Da jeg installerte det hadde jeg kun erfaringer fra ClarkConnect, som styres via enkle menyer på en webside, og ellers kun fra en liten test av Fedora. Hadde bare en laptop med The Gentoo Handbook på skjermen ved siden av meg, og fulgte den ganske nøye. Installasjonen brukes fremdeles, og jeg har lært_mye fra å gjøre det. Om du installerer feks Fedora sitter du der etter installasjonen, ser dum ut og lurer på hva du gjør nå. Om du velger Gentoo har du da allerede gjennomgått et slags grunnkurs , og kan nok for å enkelt komme deg videre. Men om du ikke ønsker å bruke en halv evighet på installeringen, kan ClarkConnect være en fin distro. Alt styres som sagt via menyer på en webside, som vist her: http://www.clarkconnect.com/info/screenshots.html Lenke til kommentar
warlord Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Hvor finner/kjøper man Gentoo? (har ikke tid til å google) Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Du har ikke tid til å google etter ordet "gentoo"? http://www.gentoo.org Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå