Gå til innhold

Physical memory dump

Drublic

Anbefalte innlegg

Har nettopp skaffet meg en WB cl1557. Har hatt den 3 uker nå, men har hatt samme problem fra dag 1.

Avogtil dukker den klassiske "blåskjermen" opp, blir værende i en brøkdel av et sekund, og maskina booter. I det lille øyeblikket den er tilstede klarer jeg å lese setningen "physical memory dump". Det er noe annen tekst i tilllegg, men det får jeg ikke med meg..

Jeg har ennå ikke klart å finne noen fellesnevner i de tilfellene det skjer, men i hovedsak tror jeg det skjer når maskina jobber mye. Likevel skjer det også når jeg skriver i word etc. HYppigheten varierer, men det skjer opptil flere ganger hver dag.

Kan noen hjelpe meg? er det noe fysisk galt eller er det software som er fåkka?

Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt en del blue screens gjennom de siste årene, og feilen har vært alt fra minne problemer til (nesten) defekt psu. Hvis maskinen er ny, kan du jo levere den inn igjen. Hvis ikke kan du jo begynne med en format C:, og se om det hjelper, hvis ikke er jo memtest noe du kan teste minne ditt med.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å skru av denne automatiske rebootinga ved å gå inn i Kontrollpanel -> System -> Avansert -> Oppstart og gjennoppretting (elr.no) -> Huk vekk "Automtisk omstart". Da vil hele blåskjermen bli stående til du selv fjerner den ved å skru av maskinen.

Da vil du kanskje få en litt mer glup melding om hva som gikk gæærnt. Ellers er "Hendelsesliste" under "Administrative verktøy" i Kontrollpanelet fin. Dette er systemloggene, og kanskje noe her kan hjelpe deg med å finne ut hva som tryna.

Lenke til kommentar

OK, Jeg har formatert opptil flere ganger, samt prøvd ut forskjellige versjoner av xp. Problemet er vedvarende. Nå har jeg slått av reboot-funksjonen og bare venter på neste kræsj.

I tillegg har jeg kjørt en memtest. Den skulle i utgangspunktet kjøres "over natta", men kunne også ta en rask test på 20 min. Jeg kjørte den korte testen og allerede etter 1 min kom dette opp:

"Error 1, out of 4 cycles (11% coverage)

You have faulty RAM and should replace it"

Videre fulgte det på med errors av samme form med økning i tallverdiene.

Hva vil dette si? Er minnet kaputski?

Programmet het MemTest 2.5 - A Product of HCI Design og kjørte i windows

Er det legitimt? Kan man ta en slik test for god fisk?

Om det viser seg at det er noe galt med minnet, kan jeg vel ta utgangspunkt i at det kom slik og ikke er selvforskyldt? Problemet oppsto første gang når jeg installerte windows.

Lenke til kommentar
Hva vil dette si? Er minnet kaputski?

Jeppski... eller (veldig lite trolig) er hovedkort defektski. Den rette måten, er nå å kontakte den butikk du kjøpte maskinski fra og fortelle dem det du har fortalt oss. Maskinen bør da sendes inn til butikken og la dem fixe det.

For å være helt sikker, anbefaler jeg deg å laste ned "Memtest86" og kjøre dette. Dette programmet er meget annerkjent og få butikker er dumme nok til å argumentere mot dette programmet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...