Gå til innhold

Hvorfor har det blitt sånn?

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-05-12 19:07, eldacar skrev:

"Alle" andre grafiske designere velger mac fordi de er mye mer stabile og raske innen grafikk/musikk og video. Dette er rent fakta. Selvfølgelig finnes de samme programvarene for Windows, men et annet fakta er at Windows er drid! I motsetning til "PC"'er hvor mange forskjellige produsenter lager hardware, lager Apple maskinene selv, noe som resulterer i en stabil maskin. Er det en hardware feil er det lett å finne den og fikse den i slik at dette ikke skjer igjen...

Greit at Mac er kjent for brukervennlighet, men stabilitet? :lol:

Og det er ikke riktig at Apple lager alt selv, CPU er fra PowerPC, grafikkort fra nvidia/ATI osv. Akkurat som hos en typisk pc-produsent. De lager kanskje noe selv, men mesteparten er komponenter kjøpt inn fra andre selskaper.

[ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-05-13 01:24 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-05-13 00:37, t-paul skrev:

Ved Universitetet i Oslo er det godt over 1000 Macer.

Tilfeldighet?

Det er sikkert riktig siden du skriver det, men hvor mange pc'er har de da?

Forøvrig har jeg studert ved UiO en stund selv, og har enda ikke hatt "gleden" av å se en Mac.

Quote:

Den 2002-05-13 01:21, t-paul skrev:

Virus som ødelegger det fysiske systemet, slikt er umulig på Mac, hvem er de største idiotene?

Det finnes en del virus på Mac også. Ikke like mange som på PC, men det har selvsagt mye med popularitet å gjøre. Du skal ikke si sikkert at det ikke kan komme et virus som ødelegger hardware på Mac heller. Mac'en har jo ikke noe sikkerhet, og det finnes vel hardware som kan ødelegges ved feilflashing på en Mac også. Men vi skal huske på dette er veldig sjelden på PC også da, de fleste virus "nøyer" seg med å slette filer osv...

[ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-05-13 01:32 ]

Lenke til kommentar

Hmm... jeg har brukt PC hele tiden og er total PC fan.

Men etter at jeg leste dette her, og tenker meg litt om på hva jeg bruker PC til så kanskje jeg skal kjøpe en MAC i framtiden (familiemaskin).

Virker som det er mindre å tukle med der, vil ikke at barna mine skal drive å hacke seg inn i pentagon, og drive å leke med ditt og datt.

Til meg selv skal jeg selvfølgelig ha en PC :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-13 01:21, t-paul skrev:

Virus som ødelegger det fysiske systemet, slikt er umulig på Mac, hvem er de største idiotene?

Det finnes en del virus på Mac også. Ikke like mange som på PC, men det har selvsagt mye med popularitet å gjøre. Du skal ikke si sikkert at det ikke kan komme et virus som ødelegger hardware på Mac heller. Mac'en har jo ikke noe sikkerhet, og det finnes vel hardware som kan ødelegges ved feilflashing på en Mac også. Men vi skal huske på dette er veldig sjelden på PC også da, de fleste virus "nøyer" seg med å slette filer osv...

Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-05-13 01:32 ]</font>

Har ALDRI hørt om virus som skader hardwaren på en Mac, har noen andre?

Uansett hvem som har mest virus og sikkerhetshull, så prøver noen å bombardere diskusjonen med "suger og dritt" 14´is innspill :smile:, synd folk ikke ser alternativet i Mac..

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-13 01:47, unwill skrev:

Men etter at jeg leste dette her, og tenker meg litt om på hva jeg bruker PC til så kanskje jeg skal kjøpe en MAC i framtiden (familiemaskin).

Virker som det er mindre å tukle med der, vil ikke at barna mine skal drive å hacke seg inn i pentagon, og drive å leke med ditt og datt.

Til meg selv skal jeg selvfølgelig ha en PC :smile:

Du bør gi PC´n til barna, for på den er det mere å fikle med og skru på (noe barn liker). Så kan du gjøre dine seriøse jobber på Mac´en med et UNIX basert Operativsystem - OSX :smile:

Lenke til kommentar

For den 'vanlige' hjemmebruker (altså ikke de fleste her på forumet ;`) ) spiller det strengt tatt ikke noen rolle om man har PC eller Mac. Snakker her om folk som primært skal surfe og kanskje bruke litt tekstbehandling og andre enklere ting.

Vil tro at pris er avgjørende for veldig mange - på PC-markedet er det jo tonnevis av konkurrenter som presser prisen ned og for en vanlig familie med trang økonomi er det jo faktisk vesentlig forskjell om en hjemmemaskin med printer koster 14.500,- eller 8.900,-

Det samme gjenspeiler seg jo ofte i design - man får jo PC'er med kule kasser også, men de koster da fort en tusenlapp mer enn en PC med kjedelig kasse, og de fleste velger den kjedelige for å spare penger hvis ytelsen ellers er lik. Mac (som har slått hardt ned på de få som har prøvd seg på kloner) har den 'luksusen' å være den eneste med 'sin' type maskin og kan derfor bake inn ekstrakostnadene i sin pris.

At de fleste kjenner noen som kan 'hjelpe til' med piratprogramvare til PC gjør vel også sitt til at mange velger PC'n.

Går ut i fra at de fleste microsoft-haterne her på forumet er linux-folk, for dersom man har Mac og ikke liker MS fordi de har 'monopol' kaster man virkelig stein i glasshus slik jeg ser det - er det noe som virkelig burde blitt etterforsket for kartellvirksomhet så er det Adobe's og Apple's tette og gjensidige forhold...

Lenke til kommentar

Jo flere som går for Apple jo billigere vil det bli? :smile: Forhåpentligvis..

Apple har sikkert svin på skogen de også, men Microsoft er i allefall en storsynder i utnyttelse av monopol i U.S.A.

[ Denne Melding var redigert av: t-paul på 2002-05-13 02:26 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-13 02:08, Gabriel_X skrev:

For den 'vanlige' hjemmebruker (altså ikke de fleste her på forumet ;`) ) spiller det strengt tatt ikke noen rolle om man har PC eller Mac. Snakker her om folk som primært skal surfe og kanskje bruke litt tekstbehandling og andre enklere ting.

Vil tro at pris er avgjørende for veldig mange - på PC-markedet er det jo tonnevis av konkurrenter som presser prisen ned og for en vanlig familie med trang økonomi er det jo faktisk vesentlig forskjell om en hjemmemaskin med printer koster 14.500,- eller 8.900,-

Det samme gjenspeiler seg jo ofte i design - man får jo PC'er med kule kasser også, men de koster da fort en tusenlapp mer enn en PC med kjedelig kasse, og de fleste velger den kjedelige for å spare penger hvis ytelsen ellers er lik. Mac (som har slått hardt ned på de få som har prøvd seg på kloner) har den 'luksusen' å være den eneste med 'sin' type maskin og kan derfor bake inn ekstrakostnadene i sin pris.

At de fleste kjenner noen som kan 'hjelpe til' med piratprogramvare til PC gjør vel også sitt til at mange velger PC'n.

Piratprogrammer er ulovelig, hehe..

Hjemmebrukeren og arbeidsbrukeren vil nok foretrekke et system som er enkelt å konfigurere, og ikke har så mange sikkerhetshull. FreeBSD er vel ikke kjent for å ha så mye av dette? (OSX er basert på det).

Det koster vanligvis FLESK å ringe support telefonen når noe går galt.

Sitat fra Mac bruker: "levetiden" er lengre enn på en Microsoft basert box. Det kan jeg være enig i med da jeg har jobbet med Mac i ca 2,5 år på dagtid.

[ Denne Melding var redigert av: t-paul på 2002-05-13 02:41 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Piratprogrammer er ulovelig, hehe..

Hjemmebrukeren og arbeidsbrukeren vil nok foretrekke et system som er enkelt å konfigurere, og ikke har så mange sikkerhetshull. FreeBSD er vel ikke kjent for å ha så mye av dette? (OSX er basert på det).

Det koster vanligvis FLESK å ringe support telefonen når noe går galt.

Sitat fra Mac bruker: "levetiden" er lengre enn på en Microsoft basert box. Det kan jeg være enig i med da jeg har jobbet med Mac i ca 2,5 år på dagtid.

Greit nok at piratprogrammer er ulovlig, men jeg har fremdeles til gode å møte noen som kun kjører lisensierte programmer på sin hjemmemaskin og det gjelder både Mac og PC-brukere (kjenner riktignok bare 2 med Mac hjemme - en med G4 som han kjøpte grisebillig (6000,-(!!)) av et firma han gjør noen DTP-jobber for og en journalist som nettopp har kjøpt den nye bærbare ibooken. - Begge to har maskinene fullstappet med InDesign, Photoshop, Illustrator, bildearkiv-program m.m. som de har 'lånt' fra jobben...)

Når det gjelder sikkerhet så er det (dessverre?) neppe noe 'mannen i gata' prioriterer eller vet noe særlig om - det er jo ofte om å gjøre å få utstyret billigst mulig - bare se hvordan billigboksene til Elkjøp og co flyr ut av butikkene - og da som regel til folk uten no særlig peiling som bare skal ha en 'datamaskin' hjemme :smile:

Er nok mange som pådrar seg en del support-kroner ja men igjen så er dette en faktor 'mannen i gata' ikke tenker over når han skal ha mest mulig maskin for pengene. (Apropos: jobbet tidligere et sted hvor 2 av skjermene gikk føyken - it-ansvarlig hentet pris på tilsvarende skjermer men ble overstyrt av sjefen som skaffet 2 skjermer til nesten halv pris - at de var runde som gullfiskboller bekymret tydeligvis ikke henne men jeg kan love deg at de som fikk 'ny' skjerm ble ganske misfornøyde :smile: )

Er forøvrig enig i at en Mac nok har mer levetid i seg (uten hardware-bytte) enn en PC, men på den annen side må man jo bytte ut veldig mye av programvaren hvis man oppgraderer OS'et mens det i PC-verdenen i 9 av 10 tilfeller går bra å kjøre et program i 'neste generasjon' OS. (Altså ved å oppgradere et 'hakk' - eks. win 95 til 98, win 98 til ME, Win NT til 2000, Win 2000 til XP osv.)

[ Denne Melding var redigert av: Gabriel_X på 2002-05-13 04:35 ]

Lenke til kommentar

Synes sånne diskusjoner er tåpelige, men her er litt fakta. Har brukt MAC på jobben (en tidligere ansatt var Mac-fan) og PC hjemme.

Det går så utrolig tregt å surfe med Mac. Etter at jeg overkjørte Microsoft-motstanderen på jobben og installerte Internet Explorer gikk det litt raskere, men langt fra bra nok. Det er ISDN tilknytning på den Mac'en som faktisk var betydelig tregere enn min vanlige 33,6 modemtilkobling (som jeg hadde på den tiden). Det hjalp ikke med en annen type modem, så her var det Mac'en (nyere enn min PC) som var flaskehalsen. I tillegg måtte vi gjerne koble oss til 2-3 ganger før vi faktisk kom oss ut på internett eller for å hente mail.

Maskinen hadde MacOS 9 og hang seg bare du så hardt på skjermen. 2-3 ganger om dagen måtte støpselet trekkes ut av maskinen for å få slått den av. OsX skal visstnok være bedre, men min erfaring var at OS 9 var mer ustabil enn Win 98, og vil tro at OsX er mer ustabilt enn Windows XP.

I tillegg virket maskinen treg og lite responsiv. Noen ganger kunne tastaturet plutselig nekte å virke, og vi måtte vente en stund før maskinen godtok noe fra Tastaturet igjen. Multitasking var ett sant helvete.

Vi hadde til og med en ekspert på Mac på besøk, men selv etter full reinstallering av OS 9 og programmer, så var problemene like ille.

Min tiltro til Mac er totalt svekket etter dette. Jeg har faktisk hatt mareritt om Mac'er som nekter å samarbeide når vi MÅ gjøre noe ferdig kjapt. I tillegg så er Windows XP lettere å bruke. Mange ting er i tillegg låst på Mac, selv om det faktisk kan være aktuelt å endre de tingene.

Måtte bare få det ut, for jeg er så sint på de maskinene.

Lenke til kommentar

for alle oss hardware elskende enthusiaster, kan man si det er en smule vanskelig å få tak i sparc-hardware i 'løs vekt'..

jeg hadde gladelig gått over til mac hvis jeg hadde penger til en, UTEN å måtte selge min x86..

Lenke til kommentar

Quote:

Måtte bare få det ut, for jeg er så sint på de maskinene.

Kjedelig at du har hatt en så negativ opplevelse.

Der jeg jobbet hadde vi ikke de problemene du snakker om. Jeg jobbet med en PowerMac på 150 MHz med middels tunge grafiske jobber. Ikke spesielt raskt, men det fungerte faktisk. Surfing og annet funka bra det. Vi delte på ISDN hele gjengen.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-13 07:31, Ludde skrev:

for alle oss hardware elskende enthusiaster, kan man si det er en smule vanskelig å få tak i sparc-hardware i 'løs vekt'..

jeg hadde gladelig gått over til mac hvis jeg hadde penger til en, UTEN å måtte selge min x86..

Det eneste du ikke kan bytte er hovedkortet + prosessor

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-13 10:25, t-paul skrev:

Det eneste du ikke kan bytte er hovedkortet + prosessor

Men det er sikkert likevel forklaringen på at så få her på hw.no bruker Mac. Flesteparten av folka her liker å "mekke" maskin, og da er det kult å kunne bygge pc fra bunn av og bytte ut absolutt alt (inkl. hovedkort/cpu) hvis man ønsker.

Pluss at Mac'er dessverre er så altfor dyre! Jeg syns egentlig Mac er fine maskiner, men jeg ville ike kjøpt det selv og jeg kan ikke anbefale noen å kjøpe det pga. prisen :sad:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-13 07:31, Ludde skrev:

<Flisespikkeri>Det er Sun som bruker Sparc prosessorer. Nyere Mac'er bruker PowerPC</flisespikkeri>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...