hallgeirl Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Hei. Jeg har et xml-dokument som inneholder æ, ø og å. Men når jeg bruker simplexml til å loade den xml-fila i PHP, så blir disse bokstavene helt bugga: Ø -> Ø, Å -> Ã¥ etc. Her er en forenklet versjon av scriptet jeg bruker for å loade xml'en: <?php if (file_exists($filename)) { $xml = simplexml_load_file($filename); foreach ($xml->entry as $entry) { ?> <div><?php echo $entry->name; ?></div> <?php } } ?> Her er XML-dokumentet: <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" ?> <list> <entry> <name>Dette er et naæåøvn.</name> <nick>dette er et nick! æøå!</nick> </entry> </list> ect. etc. Jeg antar jeg må angi et characterset når fila loades i PHP, men hvordan gjør jeg det? Takker for svar. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Characterset har du allerede angitt i XML-filen (encoding="iso-8859-1"), og det er helt rett. This extension is EXPERIMENTAL. The behaviour of this extension -- including the names of its functions and anything else documented about this extension -- may change without notice in a future release of PHP. Use this extension at your own risk. SimpleXML does not work with xml namespaces :-( Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 25. september 2004 Forfatter Del Skrevet 25. september 2004 oh That's too bad.. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Regner med at det er grunn til at det heter simpleXML. Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Hei. Jeg har et xml-dokument som inneholder æ, ø og å. Men når jeg bruker simplexml til å loade den xml-fila i PHP, så blir disse bokstavene helt bugga: Ø -> Ø, Å -> Ã¥ etc. [snipp] Her er XML-dokumentet: <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" ?> <list> <entry> <name>Dette er et naæåøvn.</name> <nick>dette er et nick! æøå!</nick> </entry> </list> ect. etc. Jeg antar jeg må angi et characterset når fila loades i PHP, men hvordan gjør jeg det? Takker for svar. Er du sikker på at du bruker rett tegnsett i xml-dokumentet? Ø -> Ø, Å -> Ã¥ <-- Dette er nemlig slik bokstavene pleier å bli dersom du har et utf8 dokument og prøver å lese dette som iso-8859-1. Du kan prøve å enten sette encoding="utf8" i xml-dokumentet ditt, eller skrive dokumentet med iso-8859-1. Lenke til kommentar
Simon Zimmermann Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Som mohuhau sier så er vel utf-8 det riktige å bruke her. Ta en titt på denne siden for informasjon om koding av XML dokumentet. w3schools.com/encoding Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 iso-8859-1 er vestlig europeisk, og skal fungere med æ, ø og å. Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 iso-8859-1 er vestlig europeisk, og skal fungere med æ, ø og å. Joda, iso-8859-1 er for vesteuropeisk og fungerer bra for norsk. Utf8 støtter også norsk, i tillegg til de fleste andre språk og er veldig grei å bruke slik at du kan støtte alle slags språk uten å måtte skifte tegnsett. Det jeg prøver å si er at det ser ut som trådstarter har en fil som er kodet i utf8, men som han har sagt at er iso-8859-1 i xmlen. Dette blir det av forstålige grunner problmer av. Om han bruker utf8 eller iso-8859-1 er likegyldig i dette tilfellet, (selv om jeg kanskje vil anbefale utf8) problemet er at fila er kodet i et annet tegnsett enn det han oppgir det for å være. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 25. september 2004 Forfatter Del Skrevet 25. september 2004 Jeg har prøvd å bruke både utf-8 og iso-8859-1 encoding i xml'en.. Med samme resultat begge gangene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå