MaxCPU Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Klarer du å holde deg innimellom budsjettet med et "skikkelig" HTPC-kabinett er selvfølgelig dette gøy, og vil kanskje bedre luftgjennomstrømningen noe. Jeg ville imidlertid vurdert et annet PSU med to vifter på meget lavt turtall. Videre vil jeg kastet Seagate på dør og ringt i klokkene for Samung. Jeg har begge deler i min HTPC og det er ingen tvil om hvilken som er stillest. Har du vært inne på AVForum.no? Der finnes det mye oppgående mennesker med mye kunnskap, spesielt angående bildekvalitet på diverse grafikkort. Spesielle Nvidiakort rocker visst for tiden. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 (endret) Ang kabinetter så har databutikken også noen spennende: DIGN HV5 Titanium HTPC Case DIGN HV7 SQ Titanium HTPC Case HTPC kabinettene er pene, men koster flesk. De har også god pris på CoolerMaster kabinettet: CoolerMaster ATC-620-BX1 Antec OVERTURE gir også mye for pengene med fullsize ATX format og inkludert PSU, sammen med en litt spesiell men speilblank sort finish (søk etter tester på google). Antec Aria er også spennende, som lar deg bygge "barebone stil" med alle slags M-ATX hovedkort, og leveres med PSU som også fungerer som kabinettkjøler med en 120mm vifte (spennede løsning, bare å hekte på en 120mm radiator bak). Endret 25. september 2004 av 356speedster Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 (endret) Ser det er mange som sier "overkill" når det er snakk om htpc. HTPC er så mangt. Dersom den skal være bildekilde for en projektor så er det kun to ting som gjelder. Pur kraft og pur kraft. Zoomplayer og ffdshow med div resize og filtre krever mye mere enn en dothan gir, selv om det er 2mb cache og lav varmeutvikling. Stemmer, dette krever veldig mye ressurser. Selv kommer jeg til å bruke en P4 2.53 i min HTPC. Har det meste av hardware klart. Hardware var egentlig ikke noe stort problem, det store problemet var kabinettet. Har til dags dato ikke funnet noen som tilfredsstilte min krav, så løsningen ble selvbygg! Har dog ikke startet byggingen, og ettersom jeg har et rikholdig utvalg av tommeltotter kan dette bli interessant. Jeg har planene relativt klare, og regner vel med å starte opp om ikke så lenge. oivind_dahle: Du bør som sagt sjekke litt på HTPC-delen på AVforum, du får nok noen nyttige tips av folk som har erfaring med HTPC på høyt nivå. Hvis du er interessert i mer lesestoff, kan du sjekke ut www.avsforum.com, der finner du ekstremt mye. Den vanskeligste utfordringen er helt klart software, i mine øyne. Edit: Hva skal du bruke som monitor? Projektor? Endret 29. september 2004 av Rikky Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Obs... holdt på å glemme de nye CoolerMaster Cavalier kabinettene. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 (endret) Som Rikky nevner, så er Software like mye, om ikke mer, hodebry i en HTPC. Syntes jeg fikk med meg at det skal brukes projektor, så da er ikke kritisk med å kjøre eget front-end, slik det er på en TV skjerm. Men det er greit å ha i bakhodet hvilke programmer man ønsker å kjøre, når man handler hardware, for det er ikke alt som egner seg sammen. Spesielt kombinasjonen Front-End og TV-kort kan være problematisk, og det er ofte mest problmer med de nyeste produktene (TV-kortene). Neste problem, etter at man finner et program som TV kortet fungerer sammen med, er å få fjernkontrollen til å fungere sammen med programmet. Det løser seg som regel, med regn med at det kan fort bli et tema du må bruke et par uker på å fordype deg i :-) Grunnen til at jeg nevner dette, er at jeg (og veldig mange andre) har smertelig erfart at "medfølgende software" i TV kort pakka enten nekter å fungere, eller viser seg å være totalt ubruklig. Endret 25. september 2004 av 356speedster Lenke til kommentar
knut Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Når det gjelder trådløst ville jeg heller satset på en ethernet klient eller bridge, da kan man koble på f.eks. x-box, playstation 2 og eventuelt andre bokser meget mye lettere enn ved bruk av mange klientkort. Det vil da være mulig å koble til en liten switch og dermed kan du koble til de enhetene du vil via kabel. Det spørs også hva slags trådløst nettverk du har fra før, om aksesspunktet/basestasjonen støtter bridging bør du kjøpe en enhet som også støtter det, om det ikke står om den støtter det kjøper du en såkalt ethernet klient. Da vil f.eks. denne: http://barbara.no/art.php?artikkelid=8555 gjøre jobben bra. Med den får man også strøm via USB slik at det blir noen ekstra strømkontakter som kreve, den koster heller ikke så veldig mye mer enn et vanlig trådløst kort, og er svært lett å sette opp. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Bare en tanke ang støy , hvorfor ikke vurdere vannkjøling på noe sånt .Tenker da på passiv kjøling som denne . http://www.microplex.no/rubweb/prodpages/z...mreserator1.jpg Den der er ikke veldig vakker å ha i stua tror jeg. Er klar over det , men en kjenning bruker den og den står plassert bak i TVbenken , for der har han et rom som er beregnet for cd`er, dermed blir det et "hulrom" bak disse og dermed er den totalt ute av synet og alt av støy er vekk . Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 * Lydløs (nok til å høre en flue prompe ved full load) Kabinett Cooler Master Desktop Kabinett grunn: Stilig, billig og vil skli inn med resten av stereoanlegget. Ja, eller eventuelt et Lian Li PC-9320B som også er ganske lekkert. Hovedkort Gigabyte 8I865GVMK Intel 865GV grunn: Billig og bra. CPU Intel Pentium 4 530 3.0GHz/800 MHz/1MB grunn: Intel banker hardt hos oss gutta som har vært med i gamet en stund Hvis du ønsker et lydløst system til filmavspilling så kan du bare glemme Prescott, for den blir fort glovarm i et så lite kabinett og da er heller en Athlon 64-løsning bedre med tanke på Cool'n'Quiet. Jeg foreslår heller denne løsningen: Hovedkort: EPoX EP-8KDA3J NVIDIA nForce3 250 CPU: AMD Athlon 64 2800+ BOXED En både billigere og bedre løsning RAM OCZ 1024MB Premier Dual Channel w/o H.S. PC-3200 2x512MB (2,5-3-3-7) 400Mhz grunn: Må ha 1 GB, og har meget god erfaring med OCZ Jeg har enda bedre erfaring med Corsair, så jeg anbefaler heller det. RAM: Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB Ellers så det greit ut Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Dette her har jo dual dvi da, men det koster... Soundstorm roxxors btw, men det er bare for amd. Lenke til kommentar
haaken Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 http://www.standsunique.com/ har noen kabinetter som stiller i en klasse for seg selv. Passer kanskje ikke inn hvis dette skal være et "fornuftig" priset system, men lekkert er det. Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 (endret) Prøver meg med eit forslag. Ikkje heilt stille da men,Grei Edit: Off topic: Dere seier at man må ha ein kraftig Cpu for å ha projektor. Vil ikkje denne fungere i lag med ein projektor da? Endret 30. september 2004 av Ulvestad Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 man trenger ikke en kraftig pc for å ha prosjektor.. trenger faktisk ikke pc i det heletatt.. kraft er jo gøy.. ingenting er bedre en bilspill med bra grafikk på prosjektor! Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Kommer jo selvfølgelig an på bruken. Men må ikke ha, men det kan være en stor fordel! Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Øyvind Dahle: Dersom Pentium M er interessant, sjekk denne artikkelen. Lenke til kommentar
Malevolence Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 selvom jeg er veldig for amd i stort sett alle situasjoner, er faktisk intel det klart beste valget her... nå vet jeg ikke hvor mye hdtv krever, men et godt tvkort eller aiw skulle da funke bra...3 ghz intel hørtes veldig overkill ut...og ikke minst varmt... mitt gamle ati 8500le klarer å ha godt bilde på skjermen....ingenting å si på det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Øivind har sagt at han vil ha Intel fordi de er "overlegne AMD i multitasking". Jeg er enig i det mange sier om at Pentium M er en god ide. Skulle Pentium M melde seg som et aktuelt alternativ vil jeg bare få påpeke at min bærbare ikke multitasker halvparten så glatt som AMD 64-maskinen min. Hadde ikke basert min HTPC på en Prescott-prosessor, men nå er det ikke jeg som skal bygge heller. AMD XP-m som noen har foreslått ser for meg ut som det desidert beste alternativet. Lenke til kommentar
durabit Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Ærlig talt synes jeg det er litt overkill for en HTPC, både i minne, cpu og skjermkort :S Og hvilken bakgrunn har du for å påstå det. Noen bruker HTPC til å kjøre div. filter og det suger CPU-kraft, særlig ved høye oppløsninger. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Jeg har allerede valgt ut komponentene. Når det gjelder CPU kan jeg avsløre at det ble en AMD XP-m. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 he he. tror dere blir imponert over hva man får for 25 k i hjemmkino utstyr i denne artikkelen Etter dette skal jeg ALDRI bygge pc igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg