Gå til innhold

Mitt nye hjertebarn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser det er mange som sier "overkill" når det er snakk om htpc.

HTPC er så mangt. Dersom den skal være bildekilde for en projektor så er det kun to ting som gjelder. Pur kraft og pur kraft.

Zoomplayer og ffdshow med div resize og filtre krever mye mere enn en dothan gir, selv om det er 2mb cache og lav varmeutvikling.

Selvfølgelig, er skjermen en tv så stiller det seg annerledes...

DrE

Lenke til kommentar

Jeg har selv tittet såvidt på å lage meg min egen HTPC.

Ting som er viktig:

1.Utseende , ingen Qtec her nei.

2.Støy , en stuePC bør være sågodt som lydløs. ser man film er en standard vifte til ingen sjenanse , men skal man bare være i stua for å lese eller slappe av , så er det irriterende å måtte slå av PC'n for å få ro i stua!!

(Og det er overraskende hvor liten lyd som skal til for å irritere i visse tilfeller , og særlig kvinnfolk har en tendens til å høre -svært- godt! :roll: )

3.Stabilitet/Bildekvalitet/God lyd , ingen rebooting midt i filmen nei... Og bildet skal være "Crystal Clear"

(Alle disse tingene kommer egentlig på en delt førsteplass!! , ytelse og harddisk plass kommer under)

-----------

Så mr.dahle , hvis du ikke skal spille på den så er jo den prosessoren veldig overkill synes jeg ihvertfall. HTPC kabinett er ofte små , og har dårlig ventilasjon , og et 3Ghz varmekraftverk passer dårlig inn.

Selv velger jeg en AMD mobile til min HTPC , men siden du skal ha Intel ville jeg heller vurdert å finne en CPU som avgir mindre varme.

En Northwood med lav klokkefrekvens kanskje?

Man trenger jo ikke allverdens ytelse til PC'n i stua.

2Ghz er nok i lange baner..

EDIT: oki , hvis man skal bruke den på en prosjektor så blir ting kanskje litt annerledes. Da skal jeg stille meg litt på siden da jeg ikke vet så mye om det..

Endret av dkvam
Lenke til kommentar

Enig dkvam der, en XP2400mobile vil gjøre susen, trenger ikke rå ytelse på en htpc, man trenger en cpu som ikke blir varm. hovedkort med passiv kjøling er et must, OG! 5400rpm disk, 160gb Samsung Spinpoint f.eks. 7200rpm blir mer bråkete, og behovet er så definitivt ikke der. I utgangspunktet er det vel også mulig å kjøre hardisk løst system? Boot opp over nettverk? Eller?

Jeg har følgende setup:

XP2400mobile (vannavkjølt) (kjører kun 2,4ghz)

Asus A7N8X DELUXE

512MB CORSAIR XMS3500

Ti4800SE, (fjerna vifta, kjører passiv kjøling, (nedklokka self!).

Samsung Spinpoint 5400rpm, 160GB

Kabinett er foreløpig ett AOPEN MAXI TOWER! (nytt Kanam 400 kabbinett kommer!)

Alt av mp3, filmer osv, ligger på serveren, og dermed trenger jeg ikke gigantiske disker, som støyer og produsere mye varme.

Systemet er så og si lydløst, (kjører ikke vifter og ikke radiator, har derimot en 40liters vanntank bak stereo reolen. Men det synes ikke)

Ny psu er også på vei.

Lenke til kommentar

@Oivind_dahle

Oppsettet mitt er ikke ferdig da jeg aldri klarer å bestemme meg for hva jeg skal

ha , men her er noe:

Kabinett:

KANAM HT400B 2895,- (Dette kabinettet tar full ATX)

CPU

AMD Lowpower mobile 2400 (??)

Klokkes til en perfekt blanding mellom ytelse og svært lite støy

En stor kjøleribbe med manuell turtallsjustering helst!

(Er ikke sikker på om denne CPU blir valget , men det er svært mye som tyder på det , bare synd det er socket A.)

Hovedkort

(Såfremt valget blir AMD-M , socket-A)

Har ingen bestemte enda , men kun nforce2 med MCP-T chipset(Soundstorm) da dette kan prosessere Dolby sound.

i full ATX størrelse har jeg da bl.a disse valgene:

Abit AN7

ABIT NF7-S V2

Albatron KX18D PROII

ASUS A7N8X Deluxe rev 2.0 (Discontinued)

ASUS A7N8X-E Deluxe

DFI NFII Ultra-INFINITY

DFI LANPARTY NFII ULTRA B

Minne:

512Mb/1024Mb kvalitetsminne med heatspreaders.

Harddisk

Valget er heldigvis enkelt når det kommer til harddisk.

Samsung Spinpoint P80 , denne finnes i 80/160GB og med 8mb cache.

Det er grei ytelse , og minst støy i klassen som gjør denne til selvsagt valg.

PSU

Fant en PSU engang som kjører vifteløst helt til powerbruket overskrider 250W , skal se om jeg finner link til denne!! koster litt , men er fett nok!

Skjermkort

Enten et vifteløst 9600 , eller et Matrox , da disse er kjent for superb bildekvalitet.

Her er en grovskisse av mitt oppsett uten detaljer!

Håper det er til litt hjelp!

Ellers er jeg tilhenger av å ha en server med trådløs eller kabel for å ha film/mp3 og andre remedier på!!

Endret av dkvam
Lenke til kommentar

bla.. bla... bla :)

Her er det som skal til:

Kabinett :SilverStone LC02

NB riser card må brukes, finnes som 1xagp+1xpci, eller 2x pci

CPU: Intel 3GHz, eller nye Pentium M (noen som veit om noen som selger HK til disse... MÅ jo rett og slett finnes...)

Minne: 1GB er sikkert mer en nok det :)

HK: ett med optisk lyd ut, ellers alle de vanlige minimumskravene vi er vant med å stille her på forumet :)

Grafikk:

Her er det viktig å finne ut om man skal ha en HTPC eller en mektig utrustet PC.

HTPC kort = Nvidia FX5200 (fanless) 128MB

-> kommentar: DVD trenger nesten ingen ting av kraft noe sted. HDTV trenger 64MB skjermkort og cpu etter oppløsningen 1080i skal ha 3GHz, men ingen her kommer til å få råd til en slik skjem før pcen i seg selv er "urgammel\qxl moden"

Ellers er hauppage 250 kortet ett suverent tv kort, men ville nok helst hatt et to-tuners kort for samtidig opptak og tittig på forkjellige kanaler.

For Satelitt anbefalers Twinhan/Vision plus DVB-S CI kort, og ikke under noen omstendighet Pinnacle sine sat kort!

(linksys (hehe))Usb Wireless gjør boksen mye mer plasserings vennlig i forhold til basen, og man sparer pci plass og man slipper en antenne stikkende ut fra boksen.

--Bruker man WMP bør man ha endel sekunder i buffer! 10 feks. når man ser vi film via wlan.

Ellers så velger man selvfølgelig en slim DVD/RW-double. lik Nu Teck ,men i 2-lags da...

ok litt hoven her, men fokens.. se forskjell på PC og HTPC. Hvis målet er å bygge en htpc da vel og merke...

En HTPC behøver nødvendighvis ikke bli så veldig dyr!

Lenke til kommentar

Skal du høre ei flue prompe med et Cooler Master Desktop Kabinett eller lignende så MÅ du ha vannkjøling..

Har selv det kabinettet og det blir varmt inni der..

Kjører selv med en duron [email protected] temp regulert cpu kjøler,denn er lydløs i rom temp. men i kabinettet så går den på fult p.g.a. varmen.

Satte på en motstand så den nesten ikke støyer(1/2 fart max),men da tryna cpuen,ble for varm

Passiv kjøling på skjermkort og 120mm vifte i PSU..

Plugg på denne http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2351 så begynner det å hjelpe..

Endret av taz
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...