Gå til innhold

Mitt nye hjertebarn

Anbefalte innlegg

Da skal jeg bygge meg en ny PC igjen. Denne gangen er det en HTPC som står for tur.

Mine kriterier:

* Kraftig (kraftig nok til å kjøre lette spill, HD filmer,etc)

* Billig

* Stilig

* Lydløs (nok til å høre en flue prompe ved full load)

Kommer ikke til å diskutere Prosjektor, Skjerm, Lerret, stereoanlegg i denne tråden. Denne skal kun handle om min HTPC. Er det noe du vil forandre. I så fall hvorfor?

Vi begynner:

Kabinett

Cooler Master Desktop Kabinett

grunn: Stilig, billig og vil skli inn med resten av stereoanlegget.

PSU

Yesico FL-350 Vifteløs strømforsyning

grunn: Denne hører du garantert ikke, og den spytter ut akkurat nok watt til det jeg trenger

Hovedkort

Gigabyte 8I865GVMK Intel 865GV

grunn: Billig og bra.

CPU

Intel Pentium 4 530 3.0GHz/800 MHz/1MB

grunn: Intel banker hardt hos oss gutta som har vært med i gamet en stund

RAM

OCZ 1024MB Premier Dual Channel w/o H.S. PC-3200 2x512MB (2,5-3-3-7) 400Mhz

grunn: Må ha 1 GB, og har meget god erfaring med OCZ

Harddisk

2 x Seagate 200GB S-ATA 7200RPM

Disse skal ikke kjøres i RAID.

Grunn: Liker disse. Solide og stille.

Skjermkort

Hightech Excalibur Radeon 9550 256MB

Grunn: Billig og mye for penga. Dessuten mener jeg dette er vifteløst. Har dessuten det jeg trenger av connections

TV kort

POV NVTV Digital Tuner Kort

grunn: Bøtter å spann av herligheter som følger med, samt at det er billig :D

Optisk Enhet

NEC DVD-brenner ND-3500

grunn: liker bare NEC. Den har dessuten daul layer og alt det der.

Lydkort

Creative SB Audigy 2 ZS

grunn: drit bra, og mye for penga.

Da kommer dere inn:

Jeg er klar over at det er litt lite lagring, men dette vil kobles med et trådløst nettverkskort opp mot en annen liten maskin som har mere plass.

Hva har jeg glemt, hva kan forbedres, tror dere dette blir lydløst nok?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg selv har hatt det kabinettet du har valgt.

Det er et helt "ok" kabinett, men langt unna Lian Li for å si det sånn :)

Det er kun fronten som er "glatt" alu, resten er ru stålplater aka gode gamle Aopen kabinettene. Jeg kan også informere om at fargen på fronten ikke er 100% lik resten av kabinettet.

Det er dårlig med lufting i kabinettet også...1stk 60mm vifte er alt som står i den, tror du kan sette inn 1 vifte til (om jeg ikke husker helt feil).

Du MÅ ha viftestyring på den vifta, ellers hører du ikke deg selv prompe engang :)

Jeg vil i bunn å grunn kjøpe et annet kabinett. Kanskje kjøpe noe litt dyrere...jeg skal ikke anbefale noe som helst...men det finnes ufattelig mange pene kabinetter til HTPC. Microplex har jo noen (dyre noen).

Bare slik at du vet det :yes:

Lenke til kommentar
jeg lurer på hvordan du har tenkt å få bildet opp på tven igjen jeg, har selv prøvd med svideo og det blir ikke bra bilde for å lese tekst og annet

Jeg tipper han vil bruke DVI-utgangen og en eller annen skjerm/prosjektør etc med DVI-inngang. S-video og composite kan ikke måle seg med DVI i bildekvalitet.

Men jeg ville kanskje undersøkt muligheten for å sette en Pentium-M dothan 2,0GHz i det hovedkortet der i stedet for en varm Pentium4. (Varme er vel ikke det øyvind er mest glad i etter forrige PC-kjøp ;) ). Pentium-M har også socket 478, men en pinne forskjell. Jeg ville undersøkt muligheten for å gjøre en liten hjemmemekk for å få den siste pinnen ned i riktig hull. (Pin-mod er generellt noe jeg liker :D )

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke kjøre RAID? De diskene ber om det :yes:

:no:

Jeg orker ikke en RAID diskusjon til, og jeg tipper Øivind er klar over fordelene ulempene ved RAID. Men jeg ville holdt meg langt unna alt som har med RAID 0 å gjøre (regner med det er det du sikter til) når størrelsen overskrider 80 GB (totalt).

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke kjøre RAID? De diskene ber om det :yes:

Tja.. Raid0 (striping) kunne jo vært en ide, for Øyvind har vel backup-plass på en annen PC. Bare man husker å lagre filene begge plassene så.

Ehh... Etter å ha tenkt noen sekunder til. Kanskje det ikke er så lurt dersom han f.eks vil ha OS på den ene og spille film eller bruke timeshift på den andre.

Backup av stoe filer over WLAN tror jeg heller ikke er særlig effektivt, så kanskje Raid1 (speiling) kunne vært et alternativ.

Lenke til kommentar

Hei,

Hvis du har egen parabol, der du bor - ville jeg ha valgt en SkyStar2 paraboltuner.

Kortet opptar i mpeg2 og har timeshift (opptar en kanal mens man ser en annen) plus mange andre 'muligheter'.

Koster det samme som Digital TV-kortet du linker til.

SkyStar2 kan bl.a købes her. Se under receivere/Skystar.

Ellers et stiligt kabinett (pas på varmen) og fornuftige komponenter :thumbup:

PS. Ikke tenk på RAID - les her hva Tom's hardware mener om det,

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Skjermkort

Hightech Excalibur Radeon 9550 256MB

Grunn: Billig og mye for penga. <osv>

Javel? Du mener det? Ville da vel heller gått for 128MB vel, i og med at du tydeligvis ikke legger stor vekt på skjermkort, og selv da heller ville ha gått for 128MB I think?

Switchblades kabbis så jo lekkert ut, men kanskje mindre praktisk...

Hvorfor vises du som "bruker"? :dontgetit:

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Hvorfor vises du som "bruker"?  :dontgetit:

Forde han er vel ikke forum moderator...

Du glemte å nevne at du er sponset av Netshop eller er det snik reklame?

Eller han er forummoddis?

Eller, han var ihertfall det tidligere i dag, da han stengte topic.

har modererings muligheter, men bruker de ikke så mye ;)

Nuff said. Denne tråden handler om mitt hjertebarn (oiviind_dahle)

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

sponset av netshop og kjøpt av komplett. Uansett må jeg kjøpe anlegget et sted også.

Er usikker å skjermkort. Men jeg skal jo ikke spille på den. Har en annen maskin til slikt.

Er også usikker på cpu her om den vil gi for mye varme, skal se på forslaget til simen1 (da hans ord veier tungt)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...