Gå til innhold

BIOS flash--> stopper etter RAM check! HJELP

DargarWhiteFang

Anbefalte innlegg

Hei!

Først trodde jeg at jeg hadde klart å laste ned feil BIOS, men en sjekk på hovedkort klisteret og i bios filen (tok disken til en kompis og sjekka) så fikk jeg på det reine at det var rett bios til rett hovedkort.

Hva har jeg for hovedkort:

Abit NF7-S v2.0

Hva har jeg gjort:

* Lastet ned og laget en BIOS update disket som beskrevet på hjemmesiden til Abit.

* Startet maskina med boot-disketten

* Kjørt runme.bat filen (som anbefalt av Abit da denne har alle flagg satt korrekt)

"what happened":

* BIOS flash programmet sletta, programmerte og verifierte i tur og orden hele BIOS'en, fullførte operasjonen og sa fra at alt var klart og bra.

* tok ut disketten og starta maskina

* Maskinen viser Bios-bildet og rekner opp minnet korrekt, men den viser min Barton 2500+ som AMD 1100Mhz, det gjorde den ikke tidligere.

* Jeg kan ikke komme inn i BIOS, og den booter ikke lengre enn hit. Med andre ord så kan jeg ikke boote på diskett og flashe en gang til

Jeg har forsøkt å slette CMOS'en som innstruert i manualen, siste gangen lot jeg jumperen sitte i re-set posisjonen i over en time.

Hva skal jeg gjøre????????

Min eksamens-rapport ligger på maskinene, og jeg skulle absolutt ha fått tilgang til den så jeg kan jobbe videre med den!! (S-ATA disk)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok.. det var noe av det sykeste jeg har vært med på!!

Jeg ringte direkte til ABIT support i USA, og etter et par minutter der jeg forklarte problemet over en middels linje, med norsk aksent og sterk forkjølelse, så ba han meg se om tastaturet satt i. Jeg sukket innvendigt og gjorde som han sa og påpeket at tastaturet a) satt i, b) blinket grønt under POST (eller hva det heter) og c) fungerte før BIOS updaten. Alt selvsagt med en høflig tone, jeg hjelper han, han hjelper meg.

Det var da jeg trodde at fyren så på meg som en stor sekk poteter...

Han spurte om jeg hadde USB eller PS2 tastatur.. PS2 sa jeg.. ok, jeg vil at du skal sjekke at det står i rett port.

Ja, det gjør det sa jeg, på kanten av å miste tolmodigheten (uvanlig for meg, men jeg følte at han sa at jeg var en dust på halveis-diplomati språk..)

OK, jeg vil at du tar tastaturet og kobler det inn i PS2 porten til MUSEN.

Jeg hevet et øyenbryn, forklarte at jeg var nødt til å legge fra meg telefonen for å gjøre dette, og gjorde som han sa. Startet maskinen uten noen posetive forventninger, plukket opp telefonen og utbrøt: IT WORKS!! I dont know why but it works! Can you explain this to me?

Tydeligvis så var det slik at i tidligere BIOS'er så kunne man koble til tastaturet i begge PS2 portene, samma vilken liksom, men i den nye så var det bare den ene som var korrekt, og av og til (for noen) så ble dette den motsatte av den man var vandt til.

Uansett, nå fungerer det!!

Det er det sykeste jeg har vært med på, men all hail to ABIT telefon support.

forresten sto jeg i kø i ca. 2 minutter eller mindre, så det var ikke lange samtalen.. Har uansett telefon-kort så jeg hadde over 400 minutter igjen å ringe for på lokal-takst..

anyways:

Horray!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...