Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med HP Pavilion zt3330&STLabsRouter[OK]

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bestillte en HP Pavilion zt3330 [bærbar] som er ukens tilbud på komplett.no.

Alt fungerte helt fint, helt til jeg skulle plugge den på hjemmenettverket. Jeg brukte bare den samme TP kabelen som den gamle pc'en brukte og regnet med at det skulle gå bra. Men neida, når får den ikke IP adresse av routeren/DHCP servren. Så den lager bare en "jalla" IP for seg selv.

Noen som vet hva som kan være problemet? Kan det være at nettverkskortet som er inkopatibelt med routeren? Noen tips? Nettverket fungerer på 3 andre pc'er. OS'et på den bærbare er WinXP Home, alle de andre har Pro.

Regner med at flere har kjøpt dette tilbudet hos komplett, håper noen har noen tips..

nAz-guL

Edit: liten oppdatering.

Endret av nAz-guL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kjører vel dhcp på routeren da. Sjekk at nettverkskortet er skikkelig installert i enhetsbehandlingen, samt at det er satt til å motta ip automatisk.

For øvrig gjorde jeg en eneste ting når jeg fikk min for en tid tilbake; Reinstallerte XP _uten_ alt hp-programvaren som er lagt inn fra leverandør. Denne maskina er ferdig oppsatt til å fungere direkte med det meste som finnes av hp-tilbehør.

Liker å ha KUN det jeg skal bruke liggende på disken. Husk å legge inn Speedswitch XP, kjør den på "max battery" når du gjør lette ting. Da starter vifta så godt som aldri.

Lenke til kommentar

Takker for svar Muffinman.

Fant ut av hva problemet var. Det var kabelen som ikke ville fungere med nettverkskortet i HP'en. HP'en skal være to etasjer over routeren og vi har lagt TP kabler fra rull. Denne har fungert helt fint med alle andre pc'er. Er det noen muligheter for å stille ned sensitiviteten til nettverkskortet på noen måte? Kan jo alltids kjøpe en trådløs router, men hadde håpet å sluppet det på en måte.

PS. Får ikke trukket ferdiglagde TP'er i hullene som er i veggen.

nAz-guL

Lenke til kommentar
Får ikke trukket ferdiglagde TP'er i hullene som er i veggen.

Har du boremaskin og et bor som er litt grovere enn hullene? Går fint å utvide.

Ellers kan du jo lage egne kabler, det finnes tenger på komplett til noen hundre. Da monterer du pluggene enkelt og greit etter at du har trukket kabelen. Enkelte har hatt litt trøbbel med de billigste tengene, slik at det ofte blir feilmontering av pluggen. Men det er jo bare å prøve på nytt igjen.

Lurer forresten på hva som er problemet med kabelen? Er det en krysset kabel kanskje, og så har routeren ikke auto-sensing? Hvis så er tilfelle er det jo bare å "u-krysse" den. Eller du kan kjøpe en billig switch og koble gjennom wan-porten og videre ut fra lan-port. Wan porten krysser jo kabelen for deg, som du sikkert vet.

Lenke til kommentar

Det med borremaskin er en fin ide, men TP'en går i rør i veggen .. så det vil ikke gå. De TP'ene vi bruker nå har vi laget selv med rull og RJ-45 plugger. Det som er rart er at vi bruker 3 slike TP'er på 3 andre pcer i huset og de fungerer flott på de. Men når vi nå fikk denne bærbare ville ikke den bruke noen av de. De er laget som vanlig Twisted Pair, og som sagt fungerer de med 3 andre pc'er.

Det eneste jeg kan tenke meg som en løsning er hvis det er mulighet for å sette ned sensitiviteten til nettverkskortet i HP'en... hvis det er mulig?

ps. takk for gode tips uansett.

nAz-guL

Lenke til kommentar
Det eneste jeg kan tenke meg som en løsning er hvis det er mulighet for å sette ned sensitiviteten til nettverkskortet i HP'en... hvis det er mulig?

Kan helt sikkert sette den til 10Mbit/s men jeg ville ha sjekket om disse kablene deres er koblet etter koblingsskjema, det er et typisk tegn at kablene ikke virker helt som de skal når de bare er koblet på måfå.

Lenke til kommentar

Du sier altså at HP`en ikke funker på noen av kablene? Har du fått testet nettverkskortet og sett at det faktisk fungerer i det hele tatt? Kan jo tenkes at det er defekt.

Jeg har et lite firma som bl.a. driver med datatjenester, og min HP er med rundt omkring på forskjellige jobber. Den har blitt koblet opp i mot en god del forskjellig utstyr med ymse typer nettverkskabel, men jeg har ikke opplevd problemer av den typen du beskriver.

Hvis du er sikker på at nettverkskortet fungerer, kan du jo prøve med en billig switch som plasseres ved laptop`en. Plugg kabel fra router og kabel fra HP`en i hver sin LAN-port. Da vil switchen sannsynligvis gjøre noe med signalet som forhåpentligvis løser problemet.

Å justere følsomhet på nettverkskortet vet jeg dessverre ikke om er mulig. Du kan jo ta en liten titt i bios og se om du finner noe.

Lenke til kommentar

Til agvg:

Har fargekodene noe å si for hvilken nr i pluggen de skal være? For da kan det være problemet, de er kanskje koblet på måfå, men "likt" i begge ender da. Skal sjekke det.

Til Muffinman:

Har testet at det funker på min router og en annen med en ordentlig kabel, funka bra da. Skal ta en titt i BIOS'en å se..

nAz-guL

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...