AsconaB Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Har et ASUS A7V333RAID hk. Manualen er selvsagt på engelsk og det er ikke min sterke side, ivertfall ikke data-engelsk. Har en DVD spiller, en brenner og en hd. Lurte på om det går å koble slik at alle står på hver sin IDE kanal ? Slik som jeg har det nå står DVD og hd på samme IDE for å kunne kopiere cd'er uten å bufre de på hd'n først. Nero ville ha DVD spillern på den andre IDE kanalen for å kopiere direkte. Er vel dessuten mere stabilt å brenneren på sin egen IDE kanal. Men skulle likt å hatt hd også på sin egen. Går det ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Det er ofte slik at IDE kontaktene til RAID kontrolleren bare kan brukes til RAID. Det burde ikke være noe problem med den oppkoblingen du har. Skal ikke være noe ustabilt av den grunn. Lenke til kommentar
AsconaB Skrevet 24. september 2004 Forfatter Del Skrevet 24. september 2004 Ok, så det ikke mulig å bruke de som ekstra IDE kanaler. Neida, det er ikke noe problem slik jeg har koblet det og er heller ikke ustabilt. Tenkte bare at dersom det gikk så ville det jo bli mere optimalt, isteden for å ha 2 enheter på 1 IDE kanal. Lenke til kommentar
arildjr Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 du kan kjøre disken hvertfall på raid kontrolleren. Jeg kjører selv 8 disker single på et epox 4pca uten å kjøre dem i raid Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 (endret) Det er ofte slik at IDE kontaktene til RAID kontrolleren bare kan brukes til RAID. Hei, Det har jeg ennu aldrig opplevet. Edit: Har bare hat 6-7 HK med Onboard Highpoint, Promise og Intel RAID-controllere. Mvh Kimmer Endret 25. september 2004 av Kimmer Lenke til kommentar
Lch Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 du kan kjøre disken hvertfall på raid kontrolleren.Jeg kjører selv 8 disker single på et epox 4pca uten å kjøre dem i raid Samme her, bare to disker på hver sin kanal. MSI Pro2-RU med Promise <etellerannet> RAID-kontroller. På mitt kort setter man opp 1-disk arrays når man kobler disker til slik, på faderens Abit BE7 RAID eller noe skjer det helt automagisk når en disk står for seg selv. Kjenner meg definitivt ikke igjen i håreks utsagn, hvis jeg forstår det riktig. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Det er ofte slik at IDE kontaktene til RAID kontrolleren bare kan brukes til RAID. Det burde ikke være noe problem med den oppkoblingen du har. Skal ikke være noe ustabilt av den grunn. Men IDE-Raid kontrollere er gjerne ikke ATAPI-kompatible. Det er derfor CD/DVD-ROM / Brennere ikke kan brukes på disse. Vanlige harddisker kan selvsagt brukes. Man kan selvsagt bruke en RAID-(kapabel)Kontroller som en vanlig IDE-kontroller også... dvs uten å definere noen arrays. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 OK, da har jeg fått korrigert noe jeg var blitt feilaktig fortalt. Gjelder det også for SATA? I min Asus P4C800 manual står det "SATA RAID connectors. These connectors support Serial ATA HDDs and may be configured as RAID0, RAID1, RAID0+1." Kan denne også brukes som vanlig kontroller, selv om manualen er å oppfatte som at den ikke kan det? Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 OK, da har jeg fått korrigert noe jeg var blitt feilaktig fortalt. Gjelder det også for SATA? I min Asus P4C800 manual står det "SATA RAID connectors. These connectors support Serial ATA HDDs and may be configured as RAID0, RAID1, RAID0+1." Kan denne også brukes som vanlig kontroller, selv om manualen er å oppfatte som at den ikke kan det? Husk at det stod : "These connectors support Serial ATA HDDs and may be configured as RAID0, RAID1, RAID0+1." Dette betyr at de kan brukes som vanlige SATA-kontrollere, eller som SATA-RAID Lenke til kommentar
AsconaB Skrevet 26. september 2004 Forfatter Del Skrevet 26. september 2004 Hmmm, nå er ikke jeg så inne på dette med RAID, men kontrolleren kontrollerer man ikke den i bios ? Altså, jeg kan koble harddisken til IDE 3 kontakten (RAID kontrolleren?) og cd-brenner og DVD til IDE 1 og IDE 2 ? Sånn jeg forstår det. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Forstår ikke hva du mener med det første spørsmålet, men joda, du kan koble disk til RAID-kontrolleren og de to andre på hver sin IDE-kanal. Lenke til kommentar
AsconaB Skrevet 28. september 2004 Forfatter Del Skrevet 28. september 2004 Ok, men må ikke bootdisken stå som primary master ? Med det første spørsmålet mente jeg noe sånt som : Trenger man ikke å skifte på settinger til RAID kontrolleren, og gjør man dette i bios ? For å si det sånn, det eneste jeg kan om RAID er at man kan koble til flere disker slik at den ene er lik den andre eller 2 oppfører seg som 1 disk....hmmm, var det ikke et tredje alternativ også ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Har ny erfaring på denne topic'en som jeg ville dele: For en stund siden bestilte jeg et AOpen AK89 MAX hovedkort (Athlon 64). Det første selgeren (Officeshop) sa da jeg spurte etter det kortet var: "S-ATA fungerer kun i RAID". Det var en av grunnene til at jeg trodde RAID kontrollere hadde begrensinger. I dag har jeg fått testet dette kortet med en 250GB S-ATA disk. Når jeg leser manualen får står det kun om de forskjellige RAID moder. Og i BIOS er boot rekkefølgen betegnet som C: D: E: og F: for HD (pluss SCSI, USB, og mange andre devicer, men ingen S-ATA). De 4 HD'ene er spesifisert som C: = Primary Master etc. Jeg lar den stå på C: Har altså mine tvil om at det vil fungere, men gjør et forsøk på å installere XP. Trykker F6, og underveis får jeg beskjed om å sette inn den "RAID" floppyen som fulgte med. Det viser seg snart at alt fungerer helt utmerket. XP installerer helt som normalt, og booter helt greitt fra HD. Neste prosjekt var min Asus P4C800 hvor jeg har 2 S-ATA disker på standard kontrolleren, og en Promise RAID kontroller som jeg ikke hadde forsøkt før. Enablet denne i BIOS (IDE mode, ikke RAID) og så at disken ble funnet. Forsøkte å boote (XP som var installert på AOpen maskina). Fikk en feilmelding om at Windows ikke ville boote, det kan jo bare bety at boot virket. Så startet jeg Windows som vanlig, og fikk beskjed om ny hardware var funnet. Ble bedt om å sette inn CD som fulgte med HK, og der fant den masse drivere. Valgte feil i farten (RAID) så jeg måtte gå en ekstra runde for å installere IDE driveren. Dermed var disken tilgjengelig. Så jeg kan bare bekrefte at dere hadde fullstendig rett, RAID kontrollere fungerer utmerket som en vanlig kontroller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå