axi0n- Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Jeg har så veldig lyst til å partisjonere disken min. Jeg har lyst og ha windows på den ene, og resten av tingene mine på den andre. Men, må dette gjøres ved en "clean"install av windows, må jeg bruke et spesielt program, eller kan jeg gjøre det inni windows ? :razz: Lenke til kommentar
BBC Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Hvis du ikke vil formatere/repartisjonere uten å miste data (evt. ta backup), så må du kjøpe Partition Magic. Det lar deg partisjonere harddisker uten tap av data (dvs. du skal ikke stole blindt på det). Lenke til kommentar
axi0n- Skrevet 12. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2002 jo det gjør ikke noe om jeg mister data, jeg har en annen datamaskin jeg kan overføre det viktigste over på. men finnes det ikke noen andre måter enn p.magic, fks fra windows eller når jeg formatere ? Lenke til kommentar
axi0n- Skrevet 12. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2002 så det jeg egentlig lurer på, er hvordan jeg partisjonere, visst jeg skal ha en partisjon på fks 3 gb, og resten på den andre (30gb harddisk) Lenke til kommentar
BBC Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Er nok ikke mulig å gjøre det i Windows uten PM nei... Her er stegene; * Ta backup til den andre pc'en. * Boot med en diskett (finner evt. på http://www.bootdisk.com) * Legg fdisk.exe (.com?) på disketten. * Boot med disketten * Kjør fdisk * Slett den gamle partisjonen * Opprett 1 ny primærpartisjon (3 GiB er greit til 98/ME/2000, ~4 GiB til XP). * Opprett 1 extended m/logisk partisjon som tar resten av plassen. * Exit, boot og innstaller Windows på nytt. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Hvis du vil unngå reinstall er det kun to meteoder - PM eller Ghost / Drive Image. Med Ghost kan du bruke HD'en fra den andre maskina til å ta en backup, før du bruker fdisk. Så hvis du vurderer å investere i PM bare for å gjøre en repartisjon, så vil jeg råde deg til å bruke pengene på Ghost istedet. Jeg legger alltid inn en liten FAT partisjon slik at det er enkelt å ta en Ghost backup. [ Denne Melding var redigert av: hårek på 2002-05-12 18:34 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå