akristina92 Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Hei. Hvordan får jeg en taskmanager i linux? altså, der jeg ser hvilke proram som kjører osv. Bruker Mandrake, KDE. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Tre kommandoer kan være verdt å utforske: ps kpm top Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 gnome-system-monitor om du vil ha det grafisk. Det finnes nok noe lignende i KDE, men jeg vet ikke hva det heter siden jeg ikke bruker det Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 killal (-9) er fin Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 killal (-9) er fin Stakkars Al har nok lyst til å leve killall er nyttig ja. Men det er ikke det samme som Windows som "task manager". Ctrl-Escape er det eneste riktige svaret her. Eller ksysguard for en slags task manager på steroider. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 joda men killall er mye nyttigere - den virker hver gang! *bytte VT* *Killall -9 dumme-lille-prosess.* *DØDØDØ!!!* -9 er egentlig ganske slemm - så vidt jeg vet, virker den ved å pause prosessen, for så å FJERNE den fra minnet. Noen som minnes "uperson"/"unperson" i 1984? Dette er "uprosess"/"unprocess" - generator... I alle fall så vidt jeg vet. Har jeg rett? Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Jada, killall -9 (og kill -9, for den saks skyld), er effektiv, men poenget mitt var at dreping av prosesser er ikke det eneste en "task manager" brukes til. Et slikt program omfatter vanligvis en visuell liste over prosesser der man kan se ressursforbruk per prosess (som i top) og der man kan endre prioritet (som i renice) og andre ting (f.eks. drepe prosesser). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå