phun-ky Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 hei, har denne koden: import java.sql.*; //DriverManager, Connection, SQLException import javax.swing.*; import java.awt.*; import java.awt.event.*; import org.gjt.mm.mysql.Driver; public class sqlw extends JFrame { private JLabel postnr; private JTextField postnrin; private JTextArea tekstomr; private JScrollPane roll; private JPanel panel; private String passord; private String bruker; public sqlw(String user, String passw) { super("OBLIG 1"); panel = new JPanel(); postnr = new JLabel("Postnr"); panel.add(postnr); postnrin = new JTextField(10); panel.add(postnrin); getContentPane().add(panel,BorderLayout.NORTH); tekstomr = new JTextArea(10,5); roll = new JScrollPane(tekstomr); getContentPane().add(roll,BorderLayout.CENTER); setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE); setSize(400,200); show(); bruker = user; passord = passw; postnrin.addActionListener(new ActionListener(){ public void actionPerformed(ActionEvent e){ int nr = Integer.parseInt(e.getActionCommand()); kjor(nr); } } ); } private void kjor(int postn) { try { Class.forName("org.gjt.mm.mysql.Driver"); //1) Connection forbindelse = DriverManager.getConnection("jdbc:mysql:mysql.hosted.servetheworld.net:3306:db",bruker, passord); //2) Statement setning = forbindelse.createStatement(); ResultSet radsett = setning.executeQuery("select * from kunde where postnr = " + postn); radsett.next(); tekstomr.setText(""); while (radsett.next()) { tekstomr.append(radsett.getInt("KUNDEID") + " " + radsett.getString("FORNAVN") + " " + radsett.getString("ETTERNAVN") + "\t" + radsett.getString("EPOST") + "\t" + radsett.getString("PASSORD") + "\t" + radsett.getString("SENDINF") + "\t" + radsett.getString("ADRESSELINJE1") + "\t" + radsett.getString("ADRESSELINJE2") + "\t" + radsett.getString("ADRESSELINJE3") + "\t" + radsett.getString("ADRESSELINJE4") + "\t" + radsett.getInt("POSTNR") + "\t" + radsett.getInt("POSTSTED") + "\t" + radsett.getInt("TLF") + "\t" + radsett.getString("MOB") + "\n"); } forbindelse.close(); //3) – lukk alltid når du er ferdig med DB System.out.println("Forbindelsen med DBMS er avsluttet"); } catch ( ClassNotFoundException cnfex) { //koblet til 1) System.out.println("Feilet med å laste driveren: " + cnfex.getMessage()); System.exit(1); } catch ( SQLException sqlex) { //koblet til 2) og 3) System.out.println("Tilkobling ikke mulig: " + sqlex.getMessage()); System.exit(1); } } public static void main(String[ ] Bitch) { sqlw app = new sqlw(Bitch[0], Bitch[1]); } } jeg får denne feilmeldingen: "Tilkobling ikke mulig: No suitable driver" Og jeg har både lagt til den nyeste driveren, *.jar og øverst med import, så jeg vet ikke hva som er galt her jeg.. noen som har peil? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Legg til driveren i classpath. Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 24. september 2004 Forfatter Del Skrevet 24. september 2004 hvorfor er det vits da? har jo importert den, den finner den, men driveren er tydligvis feil, må jo finne den riktige, og på mysql dokumentasjonen står det ikke en DRITT om hvilken SDK driveren liker seg sammen med.. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Min feil, hvis du klarer å importere den, så ligger den jo i classpathen. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Jeg har brukt mysql-connector-java-3.0.9-stable fra MySQL og denne fungerer fint Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 27. september 2004 Forfatter Del Skrevet 27. september 2004 Jeg har brukt mysql-connector-java-3.0.9-stable fra MySQL og denne fungerer fint hvordan legger du den inn? kompilator bruker du? sdk har du? Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Jeg har brukt mysql-connector-java-3.0.9-stable fra MySQL og denne fungerer fint hvordan legger du den inn? kompilator bruker du? sdk har du? Jeg bruker JBuilder. Men når jeg laget selve jar filen så la jeg med denne mysql-connector i jarfilen. Husker ikke helt hvordan jeg gjør det.. er en stund siden Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Veldig OT dette, men hva med http://pgfoundry.org/project/showfiles.php?group_id=1000007? Gå for en skikkelig database om du ikke _må_ bruke MySQL. Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 28. september 2004 Forfatter Del Skrevet 28. september 2004 postgresql? *urk* holder meg til mysql for det er det vi har på serveren vår (vår webhost) Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 postgresql? *urk* holder meg til mysql for det er det vi har på serveren vår (vår webhost) Postgres banker jo MySQL på alle områder. Men jeg skjønner jo at du er nødt til å bruke det webhost tilbyr. :/ Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Postgres banker jo MySQL på alle områder. Hvorfor er da mySQL så mye mer utbredt? Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Postgres banker jo MySQL på alle områder. Hvorfor er da mySQL så mye mer utbredt? Tjah.. Si det. Var vel på riktig sted til riktig tid, med feature-settet som var nødvendig for superenkle web-apps. Postgres har vel vært litt trøblete å sette opp tidligere, og at den ikke kom til windows før nå nylig (ok, kjørte under cygwin men det holder ikke) har vel hatt en del å si. Dessuten er jo MySQL et kommersielt produkt som markedsføres aktivt. Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 (endret) mysql er gratis det også.. men skal du ha enterprise versjonen som tar over 1 000 000 transaksjoner, så koster det litt.. Endret 29. september 2004 av phun-ky Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 mysql er gratis det også.. men skal du ha enterprise versjonen som tar over 1 000 000 transaksjoner, så koster det litt.. Jeg mente ikke at MySQL ikke er gratis, men at MySQL AB har interesse av at databasen har størst mulig utbredelse, da de lever av å selge support, tilleggstjenester og lisenser til visse typer bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå