kevral Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 (endret) Jeg har akkurat funnet ut at jeg "må" prøve Linux. Har en gammel maskin stående som jeg tenkte jeg i første omgang skulle prøve meg frem på, for ikke å risikere å ødelegge noe på hovedmaskinen. Dette er en AMD K6-3D (450 mhz tror jeg) med 64mb ram (kan evt. nappe 128mb utav en tredje maskin) og 6,4gb diskplass. Er det noen som har et godt forslag til en nybegynner-distro til en såpass gammel maskin? Eller kan jeg da glemme alt som gjør Linux forståelig for en inngrodd Windows-bruker? Hva trenger jeg evt. å endre på nye distroer for å få dem til å funke greit? Har kjørt et søk på dette, men har bare funnet råd for merkbart nyere eller eldre maskiner. Endret 24. september 2004 av kevral Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 (endret) Først, 128 mb er et minimum :-) Ellers.. Prøv deg fram. Kjør mandrake i en måned, så fedora, så kanskje debian, så slack, så gentoo. Lær deg alle, og finn ut hvem av de du liker best :-) EDIT: http://www.linuxguiden.no/index.php/Distribusjoner Endret 24. september 2004 av Terrasque Lenke til kommentar
kevral Skrevet 24. september 2004 Forfatter Del Skrevet 24. september 2004 Terrasque skrev: Først, 128 mb er et minimum :-) Ellers.. Prøv deg fram. Kjør mandrake i en måned, så fedora, så kanskje debian, så slack, så gentoo. Lær deg alle, og finn ut hvem av de du liker best :-) Mente å ha fått med meg at 128mb var en god ide, ja. Ellers er det vel i denne omgang mer et spørsmål om hva jeg klarer å legge inn og bruke, enn hva jeg liker best. Så jeg er vel egentlig ute etter den distroen som er aller lettest å få til på en gammel maskin, for en total fersking. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Derfor jeg begynte med Mandrake Både mandrake og fedora er relativt enkelt å få opp. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Hvis du fyller på med litt mer minne (192+ er bra) bør den kunne nyere distroer helt fint. Slackware med KDE 3.x har jeg installert på en P3 450 med 256MB, det gikk egentlig greit selv om man ikke kan kjører veldig minnekrevende greier. Du har mer enn nok CPU til det meste, men køl på med så mye ram du kan oppdrive så kjører du stort sett det du måtte ønske. Lenke til kommentar
Perius Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Mandrake eller Redhat. Disse installerer seg så og si selv. Debian er også forholdsvis enkel. Slack er straks hakket værre. Gentoo krever en god del kompilering, som vil ta veldig lang tid på en gammel pc. Lenke til kommentar
kevral Skrevet 24. september 2004 Forfatter Del Skrevet 24. september 2004 Okay, da ryker en 128mb-brikke fra PIII-maskinen som lillesøster bruker. Antar at jeg burde bruke stabile distroer? Fedora Core 2 eller Mandrake 10.0? Takk for hjelpen så langt! Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Der er dog fint mulig å kjøre linux på så lite som 4 mb. Men skal du ha en nyere distro, med grafisk brukergrensesnitt bør du i all fall ha 64/128 Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 MailMan13 skrev: Du har mer enn nok CPU til det meste, men køl på med så mye ram du kan oppdrive så kjører du stort sett det du måtte ønske. Vise ord! CPU er ofte overvurdert i forhold til RAM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå