akristina92 Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Hei. Hvordan gjør man .bin filer executeable? Jeg har gjort det før, men har glemt kommandoen.. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 chmod +x filnavn.bin Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Hvorfor må noen executables startes med ./ og noen uten? Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Hvorfor må noen executables startes med ./ og noen uten? alle må startes med ./ evt sh. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Uten at jeg er veldig kjent med linux, så går jeg ut ifra at de som du skriver uten './' er filer som er lagt inn i ei systemmappa eller no, mens filer du kjører med './'-foran er en kommando for å kjøre filer i den mappa du står i nå. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 De som du slipper å skrive ./ foran er i en mappe i $PATH variablen. De som du må skrive ./ foran er i mappen du er i. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 (endret) Delvis riktig. ./ betyr rett og slett "i akkurat denne katalogen". At du bare kan skrive f.eks ls, cd, chown osv. uten ./ (og skifte katalog) skyldes noe så enkelt som at disse katalogene ligger i $PATH. edit: Terrasque kom før meg Endret 24. september 2004 av Manuel Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Det er slik at når man kjører en kommando i linux så søker shellet gjennom en del mapper etter den komandoen. De mappene den søker igjennom kallet path'en. Du kan se den ved å skrive echo $PATH. Grunnen til at man må skrive ./KOMMANDO for å få kjørt en komando som er i din nåværende mappe er at ./ ikke ligger i path. Og grunnen for det er egentlig logisk. Tenk deg root som roter litt rundt. Er f.eks i hjemmemappen til brukeren dust. Så skriver han ls for å se hva som er i den mappen. Men det han ikke vet er at dust har laget et lite program/script som han har gjort kjørbar og lagt i mappen sin. Dette skriptet sletter alt på hele maskinen. Om da ./ er først i pathen vil det skriptet bli kjørt istedenfor den kommandoen root hadde tenkt seg å kjøre. Altså måtte man, om man hadde ./ i pathen sjekke at det ikke lå noe i en mappe før man prøve å kjøre noe mens man var i den. Det hadde vært tungvindt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå