Gå til innhold

Skjerm defekt, reklamere på reparasjon


icaruz

Anbefalte innlegg

Har en snart 5 år gammel Nokia 446PRO skjerm som er litt defekt. Den har vært inne til reparasjon en gang, men feilen har kommet tilbake. Kan man reklamere på reparasjonen, som skjedde for litt over 2 år siden, eller skal jeg henvende meg til importør/distributør.

 

Butikken jeg kjøpte den hos er lagt ned, men mener at kjøpsloven sier at importør/distributør har noe ansvar også, siden skjermen har gått gjennom dem.

 

En skjerm kommer vel innenfor 5 års reklamasjonsrett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den forrige kjøpsloven har i det vesentlige tilsvarende reklamasjonsregler som den nye forbrukerkjøpsloven, og en dataskjerm vil ganske klart falle innenfor reglene om 5 års reklamasjonsrett.

 

En reperasjon prekluderer ikke reklamasjonsretten. Spørsmålet er derfor ikke om du kan reklamere på selve reperasjonen, men om du fremdeles er innenfor reklamasjonsfristen.

 

Når du nærmer deg 5 år, så kan det i praksis være litt vanskeligere å få utbedret feil. Men i teorien så har du retten på din side, forutsatt at det virkelig er en kjøpsrettslig mangel ved skjermen.

 

Etter det jeg husker så kan du godt gjøre kravet gjeldende mot tidligere salgsledd, altså distributøren, selvfølgelig forutsatt at kravet kunne vært gjort gjeldende mot den nå nedlagte butikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...