Gå til innhold

Hvilken distro er best for AMD64 maskinen "min"?

Anbefalte innlegg

Skal snart sette sammen en pc med følgende specs, og det hadde vært ok å finne en passende linux _64bit_ distro som passet til følgende hardware:

amd64 3200+

gigabyte nforce3 hovedkort

nvidia 6800GT

2x 80gb seagate SATA (obs obs) disker hvor linux skal få den ene disken og XP den andre

1024mb OCZ minne

dvd spiller

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal snart sette sammen en pc med følgende specs, og det hadde vært ok å finne en passende linux _64bit_ distro som passet til følgende hardware:

amd64 3200+

gigabyte nforce3 hovedkort

nvidia 6800GT

2x 80gb seagate SATA (obs obs) disker hvor linux skal få den ene disken og XP den andre

1024mb OCZ minne

dvd spiller

Gentoo antar jeg er veldig enkelt å sette opp og optimalisere mot A64. Ta det hele fra "scratch" og kompiler alt med riktige march-parametere til kompilatoren (det er en egen fil hvor du kan sette emerge til å gjøre dette).

Lenke til kommentar

AMD64 er foreløpig relativt nytt, og de forskjellige distribusjoner som finnes har en del barnesykdommer ennå. Jeg har prøvd Mandrake (som rettmessig kaller sin versjon 10.0 for develop) og Fedora Core 2 (core 3 er like om hjørnet), men har nå landet på gentoo.

gentoo krever litt tid, men det har jeg. Men man får et vel fungerende system til slutt.

Vær oppmerksom på følgende rariteter under installering:

Harddisk ble ikke detektert av instalasjonscd. Hvis det skjer, må du kjøre: modprobe ide-disk

Testing av mirrors skapte feil i /etc/make.conf, må redigeres etterpå (lett å se når man kikker i fila)

Jeg vil anbefale gentoo hvis du har tid. Hvis ikke Fedora Core 3 test 2 eller vente litt på ferdigtesta Fedora Core 3.

Alternativt sjekke andre distribusjoner med AMD støtte. Jeg har ikke oversikt.

Lenke til kommentar

Når du sier nybegynner forstår jeg det slik at du ønsker å få systemet opp ganske raskt med minimum av lesing (som du kan ta deg tid til senere, når ting har "roet" seg). I så fall vil jeg absolutt anbefale distrubsjoner som tilbyr ferdigkompilerte programmer for x86-64. Men husk at det kan bli vanskelig å få et system hvor absolutt alt er optimalisert mot x86-64... I så fall bør du forberede deg på å kompilere programmene selv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...