josteinsen Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Skal snart sette sammen en pc med følgende specs, og det hadde vært ok å finne en passende linux _64bit_ distro som passet til følgende hardware: amd64 3200+ gigabyte nforce3 hovedkort nvidia 6800GT 2x 80gb seagate SATA (obs obs) disker hvor linux skal få den ene disken og XP den andre 1024mb OCZ minne dvd spiller Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Skal snart sette sammen en pc med følgende specs, og det hadde vært ok å finne en passende linux _64bit_ distro som passet til følgende hardware: amd64 3200+ gigabyte nforce3 hovedkort nvidia 6800GT 2x 80gb seagate SATA (obs obs) disker hvor linux skal få den ene disken og XP den andre 1024mb OCZ minne dvd spiller Gentoo antar jeg er veldig enkelt å sette opp og optimalisere mot A64. Ta det hele fra "scratch" og kompiler alt med riktige march-parametere til kompilatoren (det er en egen fil hvor du kan sette emerge til å gjøre dette). Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 AMD64 er foreløpig relativt nytt, og de forskjellige distribusjoner som finnes har en del barnesykdommer ennå. Jeg har prøvd Mandrake (som rettmessig kaller sin versjon 10.0 for develop) og Fedora Core 2 (core 3 er like om hjørnet), men har nå landet på gentoo. gentoo krever litt tid, men det har jeg. Men man får et vel fungerende system til slutt. Vær oppmerksom på følgende rariteter under installering: Harddisk ble ikke detektert av instalasjonscd. Hvis det skjer, må du kjøre: modprobe ide-disk Testing av mirrors skapte feil i /etc/make.conf, må redigeres etterpå (lett å se når man kikker i fila) Jeg vil anbefale gentoo hvis du har tid. Hvis ikke Fedora Core 3 test 2 eller vente litt på ferdigtesta Fedora Core 3. Alternativt sjekke andre distribusjoner med AMD støtte. Jeg har ikke oversikt. Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Fedora Core 2 har en x86_64 tvilling her iallefall, den er nok kanskje vært et forsøk. Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 24. september 2004 Forfatter Del Skrevet 24. september 2004 takker hvilket av disse vil dere foreslå ti en nybegynner på linux? Lenke til kommentar
ketilkn Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 SuSE har også 64-bit utgave og er en av de mer nybegynnervennlige. De har også lang erfaring med diverse andre 64-bit arkitekturer. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 takker hvilket av disse vil dere foreslå ti en nybegynner på linux? Av de som er foreslått: Alle! Jeg vil si det har mer med hvor mye tid og interesse for å lese og lære du har. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Når du sier nybegynner forstår jeg det slik at du ønsker å få systemet opp ganske raskt med minimum av lesing (som du kan ta deg tid til senere, når ting har "roet" seg). I så fall vil jeg absolutt anbefale distrubsjoner som tilbyr ferdigkompilerte programmer for x86-64. Men husk at det kan bli vanskelig å få et system hvor absolutt alt er optimalisert mot x86-64... I så fall bør du forberede deg på å kompilere programmene selv Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 24. september 2004 Forfatter Del Skrevet 24. september 2004 Når du sier nybegynner forstår jeg det slik at du ønsker å få systemet opp ganske raskt med minimum av lesing (som du kan ta deg tid til senere, når ting har "roet" seg) takk for tipsene så langt Er det noen av dem som støtter pci express? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Slike ting støttes normalt i kjernen, og således støttes det sansynligvis av alle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå