Errae Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Hei! når jeg sto opp i dag så stod skjermen min å flimret. Ingenting fungerte så jeg slå av pc'en. ( trykte på power-knappen slik at Fedora C2 gjorde en skikkelig omstøvling ) Når jeg startet på nytt igjen og valgte rette kernelen ville den ikke starte X. Er dette et std problem som er lett å fikse ??? Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Hei! når jeg sto opp i dag så stod skjermen min å flimret. Ingenting fungerte så jeg slå av pc'en. ( trykte på power-knappen slik at Fedora C2 gjorde en skikkelig omstøvling ) Når jeg startet på nytt igjen og valgte rette kernelen ville den ikke starte X. Er dette et std problem som er lett å fikse ??? Hva mener du med at X ikke vil starte? Får du noen feilmelding, eller blinker bare skjermen? Ta gjerne med loggen, som du (som kjent) finner i /var/log hvis du har mulighet. Ellers så er du nødt til å starte med en lavere runlevel og ta det derfra. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Er dette et std problem som er lett å fikse ??? Du kan se om fila "/tmp/.X0-lock" ligger der. Om den gjør det, slett den og start X på nytt... Lenke til kommentar
Errae Skrevet 24. september 2004 Forfatter Del Skrevet 24. september 2004 har ikke noe grafisk så blir litt vanskelig med loggen,- men skal no prøve (= Lenke til kommentar
Errae Skrevet 24. september 2004 Forfatter Del Skrevet 24. september 2004 (endret) nå har pc'en tatt helt av. jeg ser innlogging skjermen ( ikke grafisk ) deretter så kommer Nvidia logoen og så blir det svart. Dette skjer kontinuerlig. Får ikke logget inn eller noe,- Dette er hva jeg får ut av /var/log/Xorg.0.log (EE) NVIDIA(0): Failed to initialize the NVIDIA kernel module! (EE) NVIDIA(0): *** Aborting *** (II) UnloadModule: "nvidia" (II) UnloadModule: "vgahw" (II) Unloading /usr/X11R6/lib/modules/libvgahw.a (EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration. Fatal server error: no screens found XIO: fatal IO error 104 (Connection reset by peer) on X server ":0.0" after 0 requests (o known processed) with 0 events remaining. xauth: creating new authority file /home/errae/.Xauthority Dette var ikke stilig siden jeg skal levere inn Ex.phil oppgaven på mandag... Ibrotha: Filen lå ikke i /tmp )= Endret 24. september 2004 av Errae Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 (endret) Alle linjer i loggen som begynner med (EE) er feilmeldinger. I dette tilfellet er feilmeldingen gitt i klartekst: (EE) NVIDIA(0): Failed to initialize the NVIDIA kernel module! Stort klarere kan det ikke sies. Det er problemer med nvidia modulen. Er det flere feilmeldinger eller infomeldinger ovenfor som sier hvorfor? Fix: installere/kompilere nvidia drivere på nytt (NB! Ikke nødvendigvis nødvendig. Avhenger av hvilken annen info som log-fila gir.) Mulig quickfix (for å gjøre ferdig oppgave): Starte X med vesa drivere. I xorg.xonf: Section "Device" Identifier "VESA Framebuffer" Driver "vesa" EndSection Endret 24. september 2004 av JBlack Lenke til kommentar
Errae Skrevet 24. september 2004 Forfatter Del Skrevet 24. september 2004 (endret) prøvd med vesa og nv nå. ingen fungerte. Fikk beskjed om at de ikke kom seg forbi config filen. Har lagt inn igjen NVIDIA driveren. men nå går bare NVIDIA-logoen i loop og jeg får ikke gjort noe. Noen tips ? Endret 24. september 2004 av Errae Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 (endret) At logoen går i loop høres ut som at du har en display manager gående, for eksempel xdm, kdm eller gnome sin som jeg ikke vet hva heter. gdm? Disse pleier å restarte X når en x-sesjon avslutter. Så når X feiler så blir den restarta hele tiden. Løsingen på det er å starte opp i runlevel 3. Se denne tråden: http://www.fedoraforum.org/forum/showthread.php?t=1234 Alternativt kjøre /etc/init.d/xdm stop som root. (Den eksakte pathen og filnavnet kan være anderledes. Alternaitvt: killall -KILL xdm Fra der kan du begynne å feilsøke ved å bare kjøre kommandoen X med argument. For eksempel X -probeonly. Edit: X -configure kjørt som root vil lage en ny konfigureringsfil i /root. Denne kan du bruke som utgangspunkt. Men løsningen på problemt ditt kan godt ligge i loggfilen. Så undersøk den nøyere, eller post hele. Endret 24. september 2004 av JBlack Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 prøv med "nv" driveren, og prøv å reinstaller nvidia driveren. Prøv også "modprobe nvidia" for å se hvilke feilbeskjeder som dukker opp. Lenke til kommentar
Errae Skrevet 24. september 2004 Forfatter Del Skrevet 24. september 2004 (endret) med modprobe nvidia får jeg svaret: nvidia: module license 'NVIDIA' taints kernel. NVRM: loading NVIDIA Linux x86 NVIDIA Kernel Module 1.0-6111 Tue Jul 27 07:55:38 PDT 2004 i /var/log/Xorg.0.log så finner jeg disse feilene og advarslene: (WW) Open APM failed (/dev/apm_bios) (No such device) (WW) NVIDIA(0): Failure reading EDID parameters for display device CRT-1 (WW) NVIDIA(0): Not using mode "576x384": (WW) NVIDIA(0): horizontal sync start (589) not a multiple of 8 (WW) NVIDIA(0): Not using mode "360x200": (WW) NVIDIA(0): horizontal sync start (378) not a multiple of 8 Fatal server error: could not open default font 'fixed' XIO: fatal IO error 104 (Connection reset by per) on X server ":0.0" after 0 requests (0 known processed) with 0 events remaining. Jeg kan poste hele log-filen hvis noen forklarer meg hvordan jeg får den over til denne windows pc'en jeg skriver fra. ;D hehe Endret 24. september 2004 av Errae Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Det enkleste, hvis du har sshd (eller telnetd) gående, er å koble seg på med putty og ta cut'n'paste. Lenke til kommentar
Errae Skrevet 24. september 2004 Forfatter Del Skrevet 24. september 2004 har ikke putty,- hvordan laster jeg opp filer med ssh ? har koblet til servern og tenkte jeg kunne laste opp filen og linke til den,- men får det ikke til )= Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 For putty: GOOGLE Lenke til kommentar
Errae Skrevet 24. september 2004 Forfatter Del Skrevet 24. september 2004 jeg har ikke X.... sitter å knoter på tekstmodus Lenke til kommentar
drall Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 (endret) could not open default font 'fixed' Som det står, finner ikke X fonten 'fixed' som den er avhengig av. Legg til en FontPath (under "Files" seksjonen i xorg.conf) som peker til dit misc fontene dine ligger. Vanligvis enten FontPath "/usr/share/fonts/misc/" eller FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/misc/" Et eller annet rart er uansett på gang, slikt skjer ikke av seg selv. Merkelig at skjermen din ikke støtter EDID, er den veldig gammel eller noe? Har du testet å bruke fedoras eget verktøy til å konfe X?, det burde være en del enklere. Jeg har ikke brukt fedora selv, men har ikke den en rekke enkle verktøy som heter fedora-config-* eller noe? Endret 24. september 2004 av drall Lenke til kommentar
Errae Skrevet 24. september 2004 Forfatter Del Skrevet 24. september 2004 Tusen takk! Fungerer nå (= Skjermen jeg har er en 21" Nec Multisync Xp21 (= er vell noen år... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå