KjetilS Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Har for ikke lenge siden kjøpt ny PC, fra Dell. Med denne Pc'en fulgte det med internt grafikkort, Intel Extreme Graphics. Har nå kommet til et punkt at jeg har funnet ut at dette skjermkortet ikke er bra nok. I mine erfaringer fra tidligere datamaskiner er det da ingen problem å sette inn nytt kort om det er ønskelig. Har fra før av et Nvidia Geforce-kort, som fungerer utmerket. Tenkte jeg skulle få dette satt inn i min nye pc, men til min store forundrelse var det ingen spor tilgjengelige hvor dette kunne settes i. På min gamle PC fulgte dette sporte med, men på min nye var det kun et tomrom her. Er dette noe Dell er spesielt kjent for? Hva slags løsning er det jeg har, vil helst ikke måtte kjøpe nytt kort direkte fra dem. K.S Lenke til kommentar
hloken Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Dette kommer nok på hvilken modell du har. Kjøpte selv en Dell Dimension 8300 i fjor og der var det ikke noe problem å putte inn et nytt skjermkort. Mulig at de billigste modellene ikke har noe innebygd AGP-slot men det er ihvertfall første gang jeg har hørt om det. Et annet mulig problem kan være PSU'en i Dell'en. Kan være lurt å sjekke om den kan drive kortet. Ellers så kan jeg anbefale å sjekke support-forumene hos www.dell.com . Sikkert mange brukere som har prøvd det samme. Lykke til! mvh Hans Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Hmm, hvis det ikke er noe AGP-spor for og sette inn det nye kortet har du mest sannsynlig en billigmodel. Da er eneste løsningen et PCI kort, men det er nok ikke så mye bedre en hva du allerede har. Lenke til kommentar
KjetilS Skrevet 24. september 2004 Forfatter Del Skrevet 24. september 2004 Er en rimelig PC ja, og det stemmer nok dette med at det kun er PCI-spor. Har ikke så mye kjennskap til PCI-kort i forhold til AGP-kort. Hvorfor skulle ikke et nytt PCI-kort være bedre enn jeg allerede har? Forresten, hva vil det så at et skjermkort ikke er T&L-kapabelt? Lenke til kommentar
TDK Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Er en rimelig PC ja, og det stemmer nok dette med at det kun er PCI-spor. Har ikke så mye kjennskap til PCI-kort i forhold til AGP-kort. Hvorfor skulle ikke et nytt PCI-kort være bedre enn jeg allerede har? Forresten, hva vil det så at et skjermkort ikke er T&L-kapabelt? PCI har så lav overføringshastighet at du ikke kan lage noe godt grafikkort til det. Derfor er det tvilsomt at du får noe bedre PCI grafikkort enn det som er integrert. Lenke til kommentar
KjetilS Skrevet 24. september 2004 Forfatter Del Skrevet 24. september 2004 OK. Vel, tilbake til siste spm, hva vil det si at et skjermkort ikke er t&l-kapabelt? Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 (endret) Det produseres ikke bra grafikkort med PCI lenger. T&L (transform & lightning ?) betyr at kortet selv genererer visse effekter i spill. Uten støtte må CPU gjøre jobben, noe som igjen fører til at spill går treigt. BTW: Det finnes vist løsninger Endret 24. september 2004 av RulleRimfrost Lenke til kommentar
TDK Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10415 her er de PCI grafikkortene hos komplett. De dyre matrox kortene er ikke så bra som prisen antyder! Lenke til kommentar
tiger.no Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 GF FX 5200 vil være vesentlig bedre enn det integrerte (og for gaming også i forhold til de andre PCI kortene), men.......heller ikke mer enn det Lenke til kommentar
KjetilS Skrevet 24. september 2004 Forfatter Del Skrevet 24. september 2004 Hjertelig takk for all hjelp. Må nok uansett skaffe meg nytt kort, da jeg har noen spill som krever T&L, og det har desverre ikke det integrerte kortet. Noen som har ideer på hvorfor følgende kort, som har 128 mb DDR Ram, er billigere enn dette kortet, som kun har 64 mb? Har ikke så fryktelig god kunnskap om dette, egentlig derfor jeg spør, slik at jeg er sikker på at jeg gjør det beste valget. Lenke til kommentar
KjetilS Skrevet 25. september 2004 Forfatter Del Skrevet 25. september 2004 Noen som har noen ideer på hva som er lurt og kjøpe? Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Roger72 Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Du har nok fått svar, men til andre så er her en liten opplysning. Dell Dimension 2400 har bla ikke agp spor. Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 25. september 2004 Del Skrevet 25. september 2004 Grafikk-kortets kvalitet henger sammen med flere ting enn bare grensesnitt (PCI, AGP, eller PCIex16) og minnestørrelse. Jeg har heller ikke så enorme kunnskaper på dette, men jeg har lest en del artikler på dinside.no, itavisen.no, hardware.no, osv. Der kan du få mer kunnskap. Minnet kan for eksempel være raskt eller sakte, og interne bussegenskaper på kortet kan være gode eller dårlige. (Er det flere ting som avgjør et grafikk-korts kvalitet? For eksempel t&l-evne/prosesseringsevne?) Mvh Lenke til kommentar
bokhylle Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Funker GeForce FX5200 til Half-life 2? Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Jeg ville nok bitt i det sure eplet og kjøpt meg et nytt hovedkort med AGP port. Uten det har du egentlig ingen mulighet til å øke ytelsen noe særlig men med et greit hovedkort med AGP port har du en rekke muligheter. Det trenger ikke koste allverden, men det krever bittelitt kunnskap å bytte så om du ikke har det selv er det en fordel å ha en kompis med litt peiling med seg. Hvis du sier hvilken CPU har du i maskinen din kan det kanskje være mulig å foreslå et rimelig hovedkort til deg? Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 sikker på at det ikke er en AGP port der en plass?? Lenke til kommentar
Roger72 Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Jepp. Se link under http://commerce.euro.dell.com/dellstore/co...=nodhsdimen&v=d Roger Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Ooh, ikke bra at det ikke er AGP-port.. Sjekket hjemmesida til HL2 for deg, og fant ikke noe klart svar på om systemet ditt er godt nok annet enn at "although technically brilliant also works on lower-end systems", men det spørs om ditt system med integrert grafikk går inn i dagens kategori "low-end systems". Jeg ville ikke kjøpt HL2 til den maskina, men heller spart til en ny, litt dyrere maskin. Lenke til kommentar
Kurt P Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 (endret) Et godt PCI kort vil fungere merkbart bedere i spill enn et Integrert skjermkort, men igjen dårligere enn "samme" kort i en AGP port pågrunn av overføringshastigheten.. Er det noen som har noe tall på hvor mye dårligere et integrert skjermkort er i forhold til andre vanlige kort i dag ? Er ikke de fleste Integrert på 4 og 8 mb ? Endret 9. desember 2004 av Kurt P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå