Gå til innhold

Problem med ny PC, XP vil ikke lese CD?

naitz

Anbefalte innlegg

For å forenkle hverdagen min litt, tenkte jeg høre om noen kan dra kjennskap til et problem jeg har fått med min nybygde PC.

Først litt systeminfo:

Intel Pentium 4 - 3.0Ghz Socket PGA478

PC800, 1MB cache, Vifte, "Prescott,90nm"

Asus P4C800-E Deluxe Socket478/800Mhz P4

I875P,S-ATA/RAID,ATX,DualDDR,GLAN,LYD

TwinMOS 1024MB DDR PC3200 Dual

512MB x 2, 184pins, 400Mhz, CL2.5

Sapphire Radeon 9800 PRO Ultimate 128MB

8X AGP,Dual VGA,Dual DVI,TV-Out

1 x Maxtor 160GB DiamondMAX Plus9-FDB S-ATA

7200RPM, 9ms, 8MB cache, Serial ATA

1 x Western Digital 120 GB IDE ATA

1 x Maxtor 300 GB IDE ATA

1 x LG DVD rom

1 X HP DVDR

Diskene er satt opp ved at 120GB og 300GB er på primary IDE channel, hvorav 120GB er master. 160GB SATA disken står i SATA1. LG DVD rom og HP DVDR står på secondary IDE channel, hvorav HP DVDR er master.

Okay, det var litt om det. Alt gikk fint å sette sammen og maskinen startet med en gang uten tilsynelatende problemer. Jeg gikk inn i BIOS og sjekket at all HW var funnet og det var det. Deretter satte jeg boot order slik:

- Floppy

- LG DVD rom

- Maxtor 160GB SATA

Lagret BIOS og satt i WinXPro CD. Maskinen boter fra CD og alt ser vel ut.

Første jeg stusset på er størrelsene winXP fant på diskene under partisjonering. Nå lå det allerede partisjoner på 120GB og 300GB diskene som jeg skal spare på. Jo, det jeg stusset på er at XP fant diskene som 1 x 120GB og 2 x ca 131GB.

Er det en maks grense eller noe slikt for hva winxp setup kan se?

Valgte å partisjonere 160GB disken(den uten noen partisjon fra før) med en 30 GB partisjon er OS.

Deretter formaterte XP 30GB partisjonen uten problemer.

Etter formateringen kom problemene på løpende bånd. XP sleit med å få kopiert inn filer fra CD. Flere ganger stoppet kopieringen opp fordi filen ikke ble rett kopiert. Man kan de velge å "prøve på nytt", "skippe fil" eller avslutte. Fleste ganger funket det å "prøve på nytt". Noen ganger gikk ikke det og jeg måtte starte helt fra scratch.

Valgte også en gang å "hoppe over fil". Etter kopieringen og XP startet opp for videre setup fikk jeg igjen problemer. Ca. etter jeg hadde tastet inn CD-key og maskinen igjen begynte å installere fikk jeg bluescreen. Men kanskje

ikke så rart da jeg hadde valgt å hoppe over en fil under kopieringen?

Feilsøking har jeg ikke rukket all verden av. Fikk maskinen i går kveld og er på jobb igjen i dag.

Men dette har jeg forsøkt:

- Forsøkt med 2 stk XP pro CD'er og 1 stk windows 2000 CD med samme resultat.

- Valgt HP DVDR som boot drive og prøvd installasjon fra den med samme resultat.

Håper det ikke ble for mye lesing, men greit å forklare skikkelig med en gang. Så slipper man masse spørsmål :)

Jeg sier takk til all konstruktiv hjelp.

Stian...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[...]

Første jeg stusset på er størrelsene winXP fant på diskene under partisjonering. Nå lå det allerede partisjoner på 120GB og 300GB diskene som jeg skal spare på. Jo, det jeg stusset på er at XP fant diskene som 1 x 120GB og 2 x ca 131GB.

Er det en maks grense eller noe slikt for hva winxp setup kan se?

[...]

Windows XP, i sin første inkarnasjon, viser disker over 130gb som 130gb. Man kan ordne det enten ved å ta en integrert installasjon av SP1 på installasjonsskiva for å få dem opp riktig i installasjonen, eller du kan lage en liten partisjon som du legge windows på, og vente med å formatere resten til du har lagt inn SP1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...