Novec Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Bruken av ekstremkjøling blant overklokkere er ingen ny eller ukjent sak. Peltier, VapoChill ellers andre eksotisk kjølemetoder har kunne bli nærmest allemannseie de siste årene. Men det er alltid noen farer forbundet med ekstremkjøling, minusgrader og elektronikk: kondens! Artikkelen finner du her Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Det stod jo ingenting om hva den hårballen kunne brukes til, gjorde det? Til å samle opp vann, eller? Lenke til kommentar
dA_Jon Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 (endret) Se litt nøyere etter det er ingen hårball (evaporator kjølehode) elns ? Endret 24. september 2004 av JVP Lenke til kommentar
capy Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 neste gang du skal montere en vappo, tar du og pensler HKs utsatte deler med neglelakk. garantien kan du jo uansett se langt etter. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Forslag til løsning på kondensproblem: Gjør hele kabinettet trykktett, ev ha hovedkortet i en egen box. Tror kansje dette er lettest. Fyll boxen med nitrogengass. Nitrogen er ikke giftig. (Luft inneholder 80% nitrogen) Da er man kvitt hele kondensproblemet. Har også tenkt på å monterer hele pcen i et plexikabinett, for så å fylle dette med nitrogen. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 neste gang du skal montere en vappo, tar du og pensler HKs utsatte deler med neglelakk. garantien kan du jo uansett se langt etter. Er dette en slik form for isolasjon som det ble nevnt i artikkelen? Eller hva menes med isolasjon? Skjønner ike helt at det gjør noe hvis delene blir avkjølt jeg... Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Visst du leste litt lengre ned i artikkelen så sto det følgende: Hovedregelen for isolering er at det må være lufttett! Med det mener vi at ingen komponenter som holder stort under romtemperatur kan utsettes for frisk luft. Om en del skulle bli utsatt for direkte kontakt med luft vil mulighetene for kondens være meget høy, spesielt i klima med høy luftfuktighet. Og det menes med at, når du isolerer rundt CPU, så isolerer du også for at frisk luft kommer inn, og frisk luft inneholder vann, og det er dette som skaper irr, og ødelegger elektronikk. Selvfølgelig kan du kjøle ned andre komponenter på samme måte, men de må også isoleres. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Så konklusjonen er? At jeg må ha en luft-tett vannkjølingsblokk? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 (endret) Vel nå har jeg kjørt med vannkjøling i over 2 år og det siste året med rad i kjelleren , noe som medfører en temp på vannet rundt 8 - 10 grader og en cpu temp på ca 18 - 20 grader , jeg har aldri brukt noen form for isolasjon og romtempraturen ligger på 22 - 25 grader der maskinen står . Har jevnlig sjekket utstyret og har pr dags dato ikke kunnet registrere noen form for kondens i maskinen . Men bruker du ekstremkjøling som feks vapo eller peltier må det isoleres , da jeg brukte peltier isolerte jeg med neopren og dielektrisk fett dermed var problemet løst , ved bruk av vapo brukes medleverte varmeelement i tillegg . Endret 24. september 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Skjønte ikke Er dette her snakk om fks Vapochill som da skaper kondens? Og hva mentes med varmeelementer? Jeg har vurdert vannkjøling, men aldri hørt om problemer med kondens. Hovedregelen for isolering er at det må være lufttett! Med det mener vi at ingen komponenter som holder stort under romtemperatur kan utsettes for frisk luft. Men må få lagt alt i en luftett boks da? Eller? Hva må man for å kunne ha den i et vanlig rom med den vapochille, ettersom den ligger under frysepunktet? Og det med neglelakk, hva hjelper det mot? Er det godt nok for å unngå kondens, og skader det ikke hovedkortet? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Jeg har vurdert vannkjøling, men aldri hørt om problemer med kondens. Det er ingen problemer med kondens hvis du har vanlig vannkjøling. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Jeg har vurdert vannkjøling, men aldri hørt om problemer med kondens. Det er ingen problemer med kondens hvis du har vanlig vannkjøling. Hva er uvanlig da? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 (endret) Peltier, kaldvann, osv. Edit: Dvs hvis du får temperaturer under romtemp. Endret 24. september 2004 av Rikky Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Men med den vapochillen ligger den under minusgrader Så jo kaldere jeg har det på rommet, jo bedre vannkjøling kan jeg ha? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Jo kaldere du har det på rommet, jo kaldere blir prosessoren osv. Dette gjelder både vannkjøling og luftkjøling. Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 men hva er det de varmelementene gjør? hvaslags varmelemenenter er det snakk om? :S Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Problemer med kondens bruker å oppstå ved ekstreme tempraturer... som ved en del -grader. Med vapochill så har man varmelementer rundt socketen og bak på hovedkortet. Dette forhinder kondens... Samt så er det meget god isolert. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 (endret) Så for meg som bare skal ha vannkjøling på CPU, så er de tikke noe problem da. Microplex, Here I come! Endret 24. september 2004 av kennethdammyr Lenke til kommentar
Hardfredd Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Så for meg som bare skal ha vannkjøling på CPU, så er de tikke noe problem da. Microplex, Here I come! Ikke no problem det nei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå