Gå til innhold

Hva er best av linux .. ehh.... GUI`s ( ? )

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Linux er kjernen.

Det er flere forskjellige distroer som kjører på denne kjernen. Forskjellen mellom distroene er innholdet i programvare, konfigurasjonsverktøy og installasjonsrutine.

For GUI i hver distro brukes det underliggende X systemet, over dette ligger det en vindushåndterer(window manager), over denne kan det ligge enkelte mer komplekse, større skrivebordsløsninger(KDE, GNOME)...

Spør du hvilken som er best får du flere forskjellige svar. Det er mer om smak og behag.

Jeg personlig liker KDE, men synes den kan virke litt tung og treg.

Edit: Jeg liker ikke å fikle med konfigurasjonsfiler(gjør det så lite som mulig), derfor bruker jeg SuSE, som har YaST(veldig bra konfigurasjonsverktøy)

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Alle distroer du never her kan kjøre GUI programmer, jeg vil ikke si at noen av distroene er bedre på gui enn andre. For å kunne kjøre GUI programmer så krever det at du har X lagt inn, så kan du velge å vrake mellom desktop (KDE/GNOME og windowmanagere (fluxbox/blackbox/icewm osv). Du kommer ikke til å angre når du går over til åpen kildekode. :yes:

Lenke til kommentar

Fluxbox, Gnome og KDE er nok de som er brukt mest. Vil du ha et kjapt system der du har kontroll over alt som foregår på en enkel måte, kjører du fluxbox.

Gnome og KDE er desktop environmenter og med dem følger en god del programmer. Disse to er litt likere Windows' Explorer, så man vil føle en mindre overgang enn om man hopper rett til fluxbox.

Gnome, KDE og fluxbox får du selvsagt til alle distroer, og du kan selvsagt få enhver distro til å se helt identisk ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...