akristina92 Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Hei. Jeg lurer på hva som er best av sånne linux.. GUI`s.. Som f.eks Mandrake, Slackware, lindows osv. Lenke til kommentar
sim Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Hva er best Windows eller Pentium ? Smaken er som baken, den er delt. Hva som er best er individuelt. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 (endret) Linux er kjernen. Det er flere forskjellige distroer som kjører på denne kjernen. Forskjellen mellom distroene er innholdet i programvare, konfigurasjonsverktøy og installasjonsrutine. For GUI i hver distro brukes det underliggende X systemet, over dette ligger det en vindushåndterer(window manager), over denne kan det ligge enkelte mer komplekse, større skrivebordsløsninger(KDE, GNOME)... Spør du hvilken som er best får du flere forskjellige svar. Det er mer om smak og behag. Jeg personlig liker KDE, men synes den kan virke litt tung og treg. Edit: Jeg liker ikke å fikle med konfigurasjonsfiler(gjør det så lite som mulig), derfor bruker jeg SuSE, som har YaST(veldig bra konfigurasjonsverktøy) Endret 23. september 2004 av DJViking Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Vi har da hatt endel Distro (det er hva det heter ) tråder her tidligere, tror du vil finne endel kverulering om hvilke som er best for hvilke bruk om du bare søker litt. Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Alle distroer du never her kan kjøre GUI programmer, jeg vil ikke si at noen av distroene er bedre på gui enn andre. For å kunne kjøre GUI programmer så krever det at du har X lagt inn, så kan du velge å vrake mellom desktop (KDE/GNOME og windowmanagere (fluxbox/blackbox/icewm osv). Du kommer ikke til å angre når du går over til åpen kildekode. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Fluxbox, Gnome og KDE er nok de som er brukt mest. Vil du ha et kjapt system der du har kontroll over alt som foregår på en enkel måte, kjører du fluxbox. Gnome og KDE er desktop environmenter og med dem følger en god del programmer. Disse to er litt likere Windows' Explorer, så man vil føle en mindre overgang enn om man hopper rett til fluxbox. Gnome, KDE og fluxbox får du selvsagt til alle distroer, og du kan selvsagt få enhver distro til å se helt identisk ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå