EpziloN Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 hallo. sliter litt med å få funnet gjennomsnittet i en 2-D int array. jeg har klart å finne største verdi, men det hjelper meg ikke så mye. jeg må finne anntall verdier, plusse de sammen og dele de på antall .. mulig jeg forklarer litt dårlig. men skal ihvertfall finne gjennomsnittet. her er koden jeg brukte for å finne største verdi: int maksVerdi=0; for (int radnr=0; radnr<15; radnr++) { for (int kolnr=0; kolnr<25; kolnr++) { if (utvunnet[radnr][kolnr]>maksVerdi) { maksVerdi=utvunnet[radnr][kolnr]; } } } hva skal jeg gjøre ? Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 (endret) Hei igjen! Er dette en skoleoppgave? Vel, jeg prøver å være litt pedagogisk: 1. Opprett en variabel du kaller sum 2. Gå igjennom hele matrisen og adder alle elementene til denne 3. Del på antall elementer Akkurat slik du ville gjort det uten datamaskin også, ikke sant? EDIT: Leste at du hadde skjønt fremgangsmåten. Vel, uansett, kom med et forslag, så kan vi jo evt rette på det! Endret 23. september 2004 av anderlin Lenke til kommentar
EpziloN Skrevet 23. september 2004 Forfatter Del Skrevet 23. september 2004 tror ikke jeg er het sikker på hvordan jeg adderer sammen verdiene .. litt n00b merker jeg ja. Epz. Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 sum = sum + utvunnet[radnr][kolnr] Dette kan skrives sum += utvunnet[radnr][kolnr], men det er ikke så nøye i begynnelsen. Lenke til kommentar
EpziloN Skrevet 23. september 2004 Forfatter Del Skrevet 23. september 2004 da har jeg nesten fått det til, bare en liten ting.. jeg får bare halvparten av totale verdier. dette er veridene jeg bruker. utvunnet[7] [8] = 10; utvunnet[14][3] = 23; utvunnet[4] [9] = 19; utvunnet[2] [12]= 13; og her er koden jeg bruker for å regne ut gjennomsnittet. int sum = 0; int antall = 0; for (int radnr=0; radnr<15; radnr++) { for (int kolnr=0; kolnr<25; kolnr++) { if (utvunnet[radnr][kolnr]>sum) { sum = sum + utvunnet[radnr][kolnr]; } } } for (int radnr=0; radnr<15; radnr++) { for (int kolnr=0; kolnr<25; kolnr++) { if (utvunnet[radnr][kolnr]>antall) { antall = antall + 1; } } } dette skulle liksom fungere, men jeg får bare 32 eller noe i den duren når jeg skriver System.out.print(sum) Epz. Lenke til kommentar
EpziloN Skrevet 23. september 2004 Forfatter Del Skrevet 23. september 2004 nå funker det ! takk for hjelpen 'anderlin' Epz. Lenke til kommentar
rallrall Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 *host*oblig2, inf1000, uio? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå