hrokling Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Hei, og på forhånd takk for at du leser tråden Jeg skal bygge en ny PC (ok jeg har tenkt å bestille den ferdigbygd, men...) og er på jakt etter litt input. Dersom dere har mulighet til å gi meg noen pointers ville jeg blitt superglad og veldig takknemlig! I utgangspunktet er ikke kroner en issue, men jeg liker ikke å waste penger på å kjøpe high-end komponenter hvis det ikke er en virkelig forskjell til den nest-øverste på listen. PC'en skal brukes til å backteste historiske aksjekurser samt å tracke livedata, og bare det! Dvs at den trenger å være kraftig, vanvittig stabil (Linux er ikke en option dessverre, hehe) og så stille som mulig. Her kommer tingene jeg er usikker på: KABINETT Jeg vil ha et kabinett som er i midi-størrelsen, som har en konstruksjon som gir svært god luftflyt, og som i tillegg kjøler litt av seg selv (aluminium all-over f.eks). Det trenger ikke å se spesielt kult ut! Pris er dog ikke en hindring. HOVEDKORT/CPU Her er jeg veldig usikker. Jeg lener litt mot Socket 939 og AMD 64 FX, men er litt redd for at den skal bli varm og ustabil. Har ok erfaring med AMD fra før, og det er en stund siden jeg har vært borti Intel. CPU'en skal ikke overklokkes. Det er imidlertid viktig med regnekraft her. Hovedkortet bør ha en smart layout og være av bra kvalitet. Vet ikke helt hva mer jeg skal si om det. Har vært fornøyd med Asus tidligere, men har hatt litt problemer med MSI (eller hva de nå heter). CPU-KJØLING Jeg vil ha en bra kjøleribbe og en stor og stillegående vifte STRØMFORSYNING Det er vel ok å bare kjøpe en 600W strømforsyning, og så går den rimelig stille når man trekker mindre fra den? Er det noen som er å anbefale? Er fysisk størrelse et problem? Ser frem til å høre hva dere mener! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå