Gozarpz Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Er det et slags reknestykke når man skal finne ut fvor mye ohm man trenger for å få 2 volt ut av 12 volt? Hvordan er reknestykket egentlig? Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 hvor mye strøm? I = U/R U=I*R R=U/I Du skal ha et spenningsfall på 10 volt over motstanden, altså tar du 10 volt delt på strømmen du skal trekke.. Men, siden strømmen varierer funker egentlig en motstand ganske dårlig som spenningsregulator Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 23. september 2004 Forfatter Del Skrevet 23. september 2004 Tenkte å bruke dioder og småting, som ikke bruker mye strøm, på et 12volts "system" jeg skal lage til i ei hytte. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 For en diode på 2.1V og vanligvis 20mA blir regnestykket slik: R=(12-2.1)V/20mA ~ (10/20)*1000 Ohm = 500 Ohm koble denne R'en (motstand) i serie med LED'en så skal den kose seg på hytta med riktig spenning... Hvis jeg ikke har regnet feil da Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 eller kan du sette 5/6 dioder i serie. da slipper en motstander Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Slipper motstander? Da lever diodene dine farlig, er helt avhengig av indre motstand i powersupply om de brenner av eller ikke. Det er ikke slik at hvis du har en 2.1V diode så stiller du inn et powersupply på 2.1V og glemmer motstand. Men du kan gjerne stille inn powersupply på 100V hvis du stiller inn strømbegrenser på 20mA. Poenget er at det er dioden selv som bestemmer spenningen, det du skal styre er strømmen. Lenke til kommentar
ompa_tuba Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Den beste måten å gjøre dette på er med å bruke en spenningsregulator med strømbegrensing. Dette bygger du av et par motstander, et potmeter og en transistor (husker ikke hvilken transistorer du kan bruke) du finner sikkert tegninger på nettet... lykke til! (PS! du trenger ikke å bruke eksakt transistor, sjekk skjema til Jaeger for erstaning) Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 bare vent, jeg går grunnkur elektro, snart skal jeg være ekspert på dette, og da kan jeg si deg hvor store motstandere du trenger... eller ikke Lenke til kommentar
Andreas:D Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Den skal ha 2.1 volt så skal motstanden ta seg av 9.9 volt. Du veit at den skal ha 9.9 volt, og at den skal ha 20mA gjennom seg... 9.9 Volt / 20mA = 495 Ohm Altså så må du ha en 500Ohm motstand i serie med LED'n din, og dette hvet eg er rett så sant som eg heter Andreas Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Eg har ein led calkulator viss noken er interesert. Den dekker alle behov for kobling av dioden. Har lagt den ut som vedlegg. Ole-Johan LedCalc.exe Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 olejohan: Takk Lenke til kommentar
jingt Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Eg har ein led calkulator viss noken er interesert. Den dekker alle behov for kobling av dioden. Har lagt den ut som vedlegg. Ole-Johan den er vel tilfelidgvis ikke fra lsdiods vel? Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Eg lasta den ned på nette for lenge siden og husker ikkje kor eg fan den. Men den er veldi nyttig! Ole-Johan Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 heh.. jeg likte den.. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Den kalkulatoren var genial Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå