Deelay Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Jeg skal lage en java-applikasjon der bruker skal taste inn forskjellige poengsummer, men taster man inn noe over hundre skal man få en advarsel! Programmet skal så gå videre å spørre brukeren om poeng! Det skal spørre om poeng helt til brukeren taster inn et negativt tall! Hva skal jeg gjøre her? Er ganske så grønn på dette området! Problemet er at jeg ikke får til det de poengene over 100! Jeg har prøvd med både if- og while-setningene, men forgjeves! Håper noen kan hjelpe meg! Det jeg har hittil er: (progblem star i fet og italic) // oversikt.java import java.text.DecimalFormat; import javax.swing.JOptionPane; public class oversikt { public static void main( String args[] ) { int sum; int poengTeller; int poeng; double gjennomsnitt; double minst; double størst; String poengString; sum = 0; poengTeller = 0; poengString = JOptionPane.showInputDialog ( "Skriv inn poengsum eller tast -1 for å avslutte:" ); poeng = Integer.parseInt( poengString ); while ( poeng > 100 ); { JOptionPane.showMessageDialog( null, "Før inn en poengsum under 100, dust!", "For høyt poeng", JOptionPane.WARNING_MESSAGE ); } while ( poeng != -1 ) { sum += poeng; poengTeller += 1; poengString = JOptionPane.showInputDialog ( "Skriv inn poengsum eller tast -1 for å avslutte:" ); poeng = Integer.parseInt( poengString ); } DecimalFormat twoDigits = new DecimalFormat( "0.0" ); if ( poengTeller != -1 ) { gjennomsnitt = (double) sum / poengTeller; // display gjennomsnitt with two digits of precision JOptionPane.showMessageDialog( null, "Gjennomsnittet er: " + twoDigits.format( gjennomsnitt ), "Gjennomsnitt", JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE ); } else JOptionPane.showMessageDialog( null, "Før inn en poengsum under 100, dust!", "Gjennomsnitt", JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE ); System.exit( 0 ); } } Lenke til kommentar
TeddyErt Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 har gjort om litt slik at du bare har 1 while løkke, også bruker noen if setninger inne i denne boolean fortsett = true ; while(fortsett) { poeng = Integer.parseInt(poengString = JOptionPane.showInputDialog ( "Skriv inn poengsum eller tast -1 for å avslutte:" )); if(poeng > 100) { JOptionPane.showMessageDialog( null, "Før inn en poengsum under 100, dust!", "For høyt poeng", JOptionPane.WARNING_MESSAGE ); } else if(poeng==-1) { gjennomsnitt = (double) sum / poengTeller; // display gjennomsnitt with two digits of precision JOptionPane.showMessageDialog( null, "Gjennomsnittet er: " + twoDigits.format( gjennomsnitt ), "Gjennomsnitt", JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE ); fortsett = false ; } else { sum += poeng; poengTeller++; } } Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Jeg siterer jokki fra den forrige tråden din som ble stengt: Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upasselig, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdreven bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn, forkortelser osv. skal unngås. Emnefeltet skal beskrive innholdet i tråden. Eksempel: Problem med TV-ut på Radeon 9800. Dårlig bruk av emnefelt medfører stengning av tråden. Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Tråden har et dårlig emnefelt og vil bli stengt deretter. Vennligst les utdraget over fra retningslinjene og netiketten angående dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg