Gå til innhold

Xp boot problemer

Anbefalte innlegg

Fikk for en stund siden en ny disk som jeg delte i 2 og instalerte xp på, men jeg var smart nok til å lage den "store" partisjonen først! Altså den som xp ikke ligger på! Dette endte i at xp ble lagt på D: Resultatet av dette er at AUTOEXEC.bat, boot.ini og div andre filer havner på C:! Dette er forsåvidt ikke et problem, men når jeg setter inn en ny disk så får jeg en error når jeg skal starte windows! dette varierer men er som oftest ntdlr (tror jeg) blir ikke funnet! trykk ctrl+alt+delete for å starte på nytt! Får meg en ny disk imorra så da tenkte jeg å kopiere det som ligger på C: over på den og fjerne C: og D: sånn at jeg kan lage de på nytt, men problemet er jo da at jeg ikke får starta windows når jeg setter i en ny disk! Dette hender uansett vilken IDE kabel jeg setter den på!

Hadde satt stor pris på om noen kunne hjulpet meg med å få fiksa dette

Endret av tonna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stasjonsbokstavene i Windows er organisert omtrent slik:

Første partisjon på første disk får bokstaven c:

Andre partisjon på første disk får bokstaven d:

Greit så langt.

Men om du kobler til en ekstra disk:

Første partisjon på første disk får fremdeles bokstaven c:

Første partisjon på andre disk får bokstaven d:

Andre partisjon på første disk får bokstaven e:

Og det er vel omtrent her du får problemer når bootfilene på c: peker til "feil" partisjon.

Det enkleste/tryggeste er seff å innstallere Windows på c: . Da kan du innstallere nye disker og partisjonere så mye du vil uten at Windows sliter med å boote.

Er jammen ikke sikker på om det er mulig med diskbehandlingen i XP.

Men med feks PartitionMagic skal du kunne slå sammen de to partisjonene uten å miste innholdet på disken. Da skal Windows starte som normalt selv om du setter inn den nye disken.

Lenke til kommentar

Den bokstavtildelingen stemmer omtrentlig for tidligere Windows (og DOS) versjoner. Men det er ikke nødvendigvis slik lenger. XP kan tildele faste bokstaver.

Det er heller ikke "første" partisjon på disken som ble tildelt slik du sier. Det er primærpartisjoner først, og så andre partisjoner.

Jeg skjønte ikke helt problemstillingen til trådstarter, men når du får en ny disk så ta ut den gamle før du begynner. Først når Windows er ferdig installert skal du koble til den gamle som slave.

Lenke til kommentar

Har 3 disker i pcen! 2 sata og 1 pata!

Når jeg fjerner en disk eller setter inn en ny disk så får jeg ikke boota opp!

har testa å bytte c: om til feks g: men siden enkelte filer ligger på denne så går ikke det! Skal overføre filene på c partisjonen over på den nye disken via nettverk senere idag så da skal forhåpentligvis alt funke fint etter at jeg har fjerna partisjone og laga de på nytt!

Partition/black magic skal ikke inn på min pc om det så smeller! Har hatt dårlige erfaringer med det og vet om mange andre som har fått fucka det til pga det også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...