Getchoo Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Har her lagt ved en grov skisse for nettverket slik jeg har tenkt å legge det opp her i huset. Ønsker gjerne litt tilbakemelding med hva som kan være minus og pluss sider ved ett slikt oppsett. Har lagt opp den switchen på midten der grunnet gode ekspansasjons muligheter i 1. etg., og at det er mer praktisk med tanke på kabling etc. Lenke til kommentar
Getchoo Skrevet 23. september 2004 Forfatter Del Skrevet 23. september 2004 Ingen som har noen tanker om dette..? Lenke til kommentar
Fotoentusiasten Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 På de fleste nye switcher trenger du ikke bruke kryssede kabler. Den "ser" selv hvilken kabeltype du bruker. Men er ikke sikkert dine gjør det for det. Skal du ikke ha noen maskiner oppkoblet trådløst? Uansett, det vil funke det du har satt opp! Lenke til kommentar
Fedje Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 burde han ikke ha en router? Lenke til kommentar
Getchoo Skrevet 23. september 2004 Forfatter Del Skrevet 23. september 2004 Har en laptop, derfor jeg har den trådløse.. Regner med å kjøpe de to nederste switchene nye, så de takler nok non-kryssede kabler.. Fedje: Hvorfor bør jeg ha router? Har vel innebygd router på adsl modem vel..? (Er sånn helt vanlig telenor/online adsl boks.. ) Lenke til kommentar
Pyro Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Stemmer det. Du trenger ikke router. I alle fall hvis du får den samme som jeg har. Lenke til kommentar
notorled Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Har en laptop, derfor jeg har den trådløse.. Regner med å kjøpe de to nederste switchene nye, så de takler nok non-kryssede kabler.. Fedje: Hvorfor bør jeg ha router? Har vel innebygd router på adsl modem vel..? (Er sånn helt vanlig telenor/online adsl boks.. ) navn? speedtouch 510 har hvertfall det. (liker den ikke jeg...) Lenke til kommentar
kaliber Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 blir det ikke sånn at du kan tape en del på dette da.. masse deling og splitting.. hmm Lenke til kommentar
Getchoo Skrevet 23. september 2004 Forfatter Del Skrevet 23. september 2004 blir det ikke sånn at du kan tape en del på dette da.. masse deling og splitting.. hmm Det jeg tenker litt på jeg og.. Slik nettverket er oppe i dag, så står ADSL boksen der, og den trådløse. Derfra er det trukket kabler til PC 1. Så, det blir jo bare den skjøten ned til 1. etg og kjelleren. Vil vel ikke trenge noen form for router til dette vel..? Lenke til kommentar
babbakaørn Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Hvis du har tenkt til å ha alle pcene på internett trenger du en router. Hvis internetten din fra telenor er forholdsvis ny har du sikkert fått med innbygget router. På gamle telenor ADSL modem er det ikke dette. Da må du kjøpe en ved siden av. Lenke til kommentar
Getchoo Skrevet 23. september 2004 Forfatter Del Skrevet 23. september 2004 Utifra det faktum at den klarer å dele internetten i dag (har jo PC 1 og laptop'en), så skulle jeg tro at den har innebygget router. Modemet fikk jeg fra telenor i jan/feb i år, så det er nok forholdsvis nytt ja. Lenke til kommentar
Getchoo Skrevet 30. september 2004 Forfatter Del Skrevet 30. september 2004 Ingen flere tanker rundt dette..? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 nei. det fungerer. kjør på. siste sjekk ang. ruter: hvis du har ip 192.168.x.x eller 172.12.x.x'sih eller 10.x.x.x så har du ruter (med NAT) er ikke noe problem om et par pc'er må dele på en 100 mbit linje internt. linja ut er likevel bare 1-2 mbit Lenke til kommentar
Getchoo Skrevet 1. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2004 Takker så mye for svar. Kjører på med dette oppsettet i løpet av de nærmeste dagene. Lenke til kommentar
Griznah Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Helt knall dette, og ingen ytelsestap her. På store nettverk kan det faktisk være 5 switcher eller flere mellom ytterste punkt og backbone. Hvis du skal kjøpe nye switcher anbefaler jeg SMC, billig og bra. En kamerat kjøpte nylig denne og er storfornøyd, tro det eller ei. Hvis du tenker lit på utvidelse, så kjøp en billig gigabitswitch til å ha i midten, f.eks. denne. Jeg har url til Komplett da disse har størst utvalg, sjekk gjerne produktguiden for andre produkter og priser. -/Ole-Magnus Lenke til kommentar
Getchoo Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2004 Vil den 10/100 switchen som er nevnt over fungere opp mot flere uplinker..? Altså mot to andre switcher. Sist jeg jobbet med nettverk er en stund siden nå, og da var det slik at man bare kunne koble en annen switch mot en switch grunnet det bare var en uplink. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Vil den 10/100 switchen som er nevnt over fungere opp mot flere uplinker..? Altså mot to andre switcher. Ja, den kan den. Og sjekk dette modemet ditt, Telenor sendte ikke ut routere før i mars/april i år og alt før den tid var reine modemer. Lenke til kommentar
DanThaMan Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Håper du har bra linje eller så kommer du til å få treig linje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå