Shorty_sg Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Hei! Skal bytte ut mitt Olympus C5050-Zoom med et Cannon EOS 20D. Driver å kikker på objektiver til kameraet. Er relativt fersk når det gjelder objektiver (og Canon for den sakens skyld), så jeg trenger litt råd/veileding/henvisning. Skal i første omgang ham meg et bra all-round objektiv med litt zoom. Tar bilder i de fleste situasjoner hvor jeg har kameraet tilgjengelig. Spesielt når jeg har datteren min. Hehe.. Skal senere utvide "sortimentet" av objektiver når lommeboka tillater det. Pris begrenser seg til MAX 6000. Har kikket på noen objektiver: - Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM - Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM - Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM Komentarer til de objektivene? (fordeler/bakdeler i forhold til hverandre) Vet jeg har sett en link på forumet til en forklaring av alle forkortelsene, men finner den ikke igjen, så hvis noen har den, sier jeg takk.. Ståle Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Hei! Skal i første omgang ham meg et bra all-round objektiv med litt zoom. Tar bilder i de fleste situasjoner hvor jeg har kameraet tilgjengelig. Spesielt når jeg har datteren min. Hehe.. Skal senere utvide "sortimentet" av objektiver når lommeboka tillater det. Pris begrenser seg til MAX 6000. Har kikket på noen objektiver: - Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM - Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM - Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM Ståle Av disse er det kun 17-85 objektivet som kan regnes som et all-round objektiv, de andre blir normal til tele objektiver. Dette er ikke blant de raskeste ser jeg, men det kompenseres til en viss grad av at det har stabilisering. Lenke til kommentar
bai Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 kort og godt USM forklaring finner du her http://forum.akam.no/index.php?showtopic=301127 IS = Image Stabilizer F-tallet anngir lysstyrke, jo lavere jo bedre. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Vet jeg har sett en link på forumet til en forklaring av alle forkortelsene, men finner den ikke igjen, så hvis noen har den, sier jeg takk.. http://forum.akam.no/index.php?showtopic=246207&hl= Lenke til kommentar
Shorty_sg Skrevet 23. september 2004 Forfatter Del Skrevet 23. september 2004 Takker! Er det noen som har et alternativt objektiv til 17-85 objektivet, eller er dette noe av det bedre i den prisklassen som et all-round objektiv? Ståle Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 (endret) Takker! Er det noen som har et alternativt objektiv til 17-85 objektivet, eller er dette noe av det bedre i den prisklassen som et all-round objektiv? Ståle Sigma har et 18-125 objektiv, men jeg er skeptisk til kvaliteten på budsjettobjektivene til sigma. Jeg vil bli overrasket om ikke canons 17-85 er bedre. Jeg har imidlertid ikke sett tester eller prøvd noen av de. (Det objektivet er vel en del billigere også tenker jeg) Endret 23. september 2004 av sverreb Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Hei! Skal bytte ut mitt Olympus C5050-Zoom med et Cannon EOS 20D. Driver å kikker på objektiver til kameraet. Er relativt fersk når det gjelder objektiver (og Canon for den sakens skyld), så jeg trenger litt råd/veileding/henvisning. Skal i første omgang ham meg et bra all-round objektiv med litt zoom. Tar bilder i de fleste situasjoner hvor jeg har kameraet tilgjengelig. Spesielt når jeg har datteren min. Hehe.. Skal senere utvide "sortimentet" av objektiver når lommeboka tillater det. Pris begrenser seg til MAX 6000. Har kikket på noen objektiver: - Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM - Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM - Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM Komentarer til de objektivene? (fordeler/bakdeler i forhold til hverandre) Hei. Når du skal begynne å kjøpe optikk, kan du vurdere to ting. Skal du begynne bra men begrenset, eller skal du begynne "all round" og rimeligere. Det første alternativet kan gi deg veldig god optikk, men linser som ikke dekker hele behovet ditt. Avgjørelsen koker egentlig ned til hvor fort du får råd til / ønsker å ta deg råd til mer optikk. Angående forslagene du har satt opp. EF-S 17-85: Dette objektivet fikk jeg i går, og har ikke fått mye anledning til å teste det, men så langt er jeg meget fornøyd. Den viktigste grunnen for meg til å kjøpe det var nettop at det var all round. Det har riktig zoomområde, moderat størrelse, usm og bildestabilisator. Det er meget skarpt, og gir gode farger og god kontrast. Det sies at det gir en del kromatisk abberasjon på 17mm. Dette kan du se hvis du tar bilde av noe helt hvidt ved siden av noe helt svart. Da kan du se en farget kant mellom det hvite og svarte. Selv har jeg ikke lagt merke til det, og så godt som alle vidvinkler lider av det. En ulempe er at dette objektivet foreløpig kun passer til EOS 20D og 300D. Dersom du senere oppgraderer til et kamera med større sensor vil du ikke kunne bruke objektivet. EF 24-85. Dette objektivet kjenner jeg ikke så godt, men det er mer lyssterkt enn det forrige. Til gjengjeld har det ikke IS. Jeg liker heller ikke zoomområdet så godt. EF 28-135: Dette var i mange år standardobjektivet mitt, og gjør egentlig akkurat det samme på et analogt kamera som 17-85 gjør på et 20D. Men det betyr igjen at zoomområdet ikke er ideelt på et 20D. Dersom du har planer om å oppgradere til et kamera med større sensor senere, kan det være aktuelt, men du vil komme til å savne noe mer vidvinklet. Hvilke andre alternativer finnes? Jeg hadde tidligere EF 17-40L f/4.0 USM. Dette er et helt fantastisk objektiv, som koster i underkant av 7000, og tilhører Canons proffserie. Du vil savne noe som er lengre enn 40mm, så du må i så fall belage deg på å kjøpe annen optikk også. EF 50mm f/1,8: Dette er Canons beste objektiv for pengene. Det er skarpt og lyssterkt, og gir gode bilder. Det veier ingenting og koster under tusen kroner. Det er meget undervurdert. Mange mener at som nybegynner bør man bruke en fast linse og ikke en zoom, for å lære en del om utsnitt osv. Man blir lat av å bruke en zoom. Min oppfatning er heller at det er mye morsommere å bruke en zoom, og da tar man flere bilder og lærer mer. Anbefaling: Etter å ha vært lykkelig eier av EOS 20D og Ef-S 17-85 i over ett døgn, synes jeg dette er en super kombinasjon. Det gir utstyr med en størrelse du orker å bære rundt på, og enormt mye fleksibilitet. Jeg kunne ønske meg en blender eller to bedre lysstyrke, men IS kompenserer en del for det. Jeg synes du bør satse på det. Erik Lenke til kommentar
Shorty_sg Skrevet 23. september 2004 Forfatter Del Skrevet 23. september 2004 Tusen takk for god informasjon! Da har jeg bestemt meg for hva det blir! På tide å bestille litt nytt utstyr.. Ståle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå