LotuZ Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Hei, jeg hørte at en mac prossesor er cirka 3ganger så rask som en Intel. Jeg har ikke peiling, så kan dette stemme? Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Definitivt ikke. Når det er sagt vil jeg påpeke at "hvor rask" en prosessor er omtrent er umulig å fastslå. Spørsmålet må heller bli hvor rask den er til forskjellige spesifike oppgaver - altså hvor raskt utfører den enkelte filtere i photoshop, hvor raskt komprimerer den mpeg2-filer etc. For å gjøre bildet enda mer uoversiktlig er dataverdenen nå midt i en overgang til 64-bits prosessorer. Apples nye G5 maskiner er 64-bits mens G4 (som P4) f.eks. er 32-bits. Det er jo dessuten uvisst hvor gode kompilatorene for disse prosessorene er og hvor mye som vil være å hente når man skriver godt optimert kode for disse. Tradisjonelt har man allikevel regnet RISC-prosessorer (som Apple bruker) for å ha et lite overtak på CISC (Pentium etc.) når man sammenligner prosessorer med samme klokkefrekvens... Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Og RISC vs CISC har stadig blitt et mindre relevant argument etter at intel kom rundt dette problemet i den originale Pentium-prosessoren, og "cracker" alle instruksjoner til mer håndterlige instruksjoner. Dette til en pris i transistorer og/eller strømforbruk. Men uansett: Generelt kan man i disse dager si at en G5-prosessor er 50% raskere pr. klokkesyklus enn Pentium 4, og omtrent like rask per klokkesyklus som Athlon 64/Opteron. Lenke til kommentar
LotuZ Skrevet 23. september 2004 Forfatter Del Skrevet 23. september 2004 ok, takk for svarene, selv om jeg ikke helt forstod det men holder en 867Mhz mac prossesor ? Lenke til kommentar
toretors Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Holder til hva? Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 ok, takk for svarene, selv om jeg ikke helt forstod det men holder en 867Mhz mac prossesor ? Toretors stiller selvfølgelig et 120% relevant spørsmål, men jeg skal forsøke å gi deg et svar allikevel. Jeg har en 733Mhz G4 som gjør alt jeg trenger og f.eks. funker helt glimrende sammen med Final Cut Pro. (Mye minne). Jeg har allikevel kommet til et punkt hvor jeg nærmer meg behov for oppgradering. Stadig jobbing med kompliserte kompositter samt det faktum at jeg ikke kan bruke Motion med maskinen min gjør at jeg regner med en oppgradering i løpet av de neste 6 månedene. En 867Mhz G4 med riktig grafikkort kan derimot kjøre Motion, selv om jeg ikke vet hvor bra ytelsen vil være. Det er jo allikevel verdt å merke seg at hvis vi snakker om en 867Mhz G4 er det meste av hardwaren ganske treg sammenlignet med nyere maskiner (minnebuss etc.). Så jeg tror nesten vi er tilbake til Toretors spørsmål. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Det blir litt som å spørre "vil en AMD K6-II med 350MHz holde til meg?". Ja, den kommer til å holde i lange baner, om du skal surfe, drive litt med regneark, brevskriving og mail og høre på MP3. Skal du derimot spille Doom3 i 1600x1200-oppløsning... Selv bruker jeg en Mac med dual G4 450MHz på jobben. Er grafisk designer. Duger til å kjøre Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign, Acrobat, Quark, Mozilla og Entourage samtidig. Minst. Har 768MB RAM. Lenke til kommentar
LotuZ Skrevet 24. september 2004 Forfatter Del Skrevet 24. september 2004 ok, ja jeg tenkte da på surfing, høre på musikk, kanskje litt spilling? ja,ja.. tusen takk for svarene=) Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 (Damn, så buggy Safari er! *Hate*) Ja, surfing, musikk og spilling av trivielle småspill i kategorien "Kabal" funker nok helt greit på en Mac av de dimensjonene du her forespeiler. *Glede seg til å komme hjem til to år gamle PC'en - sitter ved en dual 2GHz G5 og er misfornøyd* Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 (Damn, så buggy Safari er! *Hate*) Bruk noe annet? Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 (endret) (Damn, så buggy Safari er! *Hate*) Bruk noe annet? Legg merke til at jeg skriver dette i TextEdit, og så limer det inn i Safari. Merkelig nok er ikke teksten på aMac ellers scramblet... Men Gamer.no, derimot, der er ALT kaos. Mac på jobben. (Såklart.) Og ikke den jeg vanligvis jobber med. Og jeg er ikke admin. Så.. Ingen Mozilla her. Kan det unngås at Safari bytter ut tekst med obskure tall og greier? (Det ser rett og slett litt arabisk ut, selv om det ikke er det.) Kaos, I tell you! Endret 24. september 2004 av the_ruthless Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Dette innlegget ble skrevet i Safari. Problemene du snakker om eksisterer overhodet ikke hos meg, så jeg lurer på hvordan du får det til. :-) Får verken obskure tegn i Safari eller OmniWeb. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Vel, linja "Legg merke til at jeg skriver[...]" ble lagt til i svar-boksen ETTER at jeg hadde lagt til den første biten. Og den kom ikke sist, selv om det var der jeg limte den inn. Er ikke det ganske merkelig, kanskje? Vil du ha screenshots? Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Et screenshot. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Og enda et. Er det ikke merkelig? Jeg kommer nok aldri til å stole på en Mac... Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Gjerne noen screenshots. Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 (endret) ! Det der er ganske ille. Men jeg ser ingenting som likner i min versjon av Safari, og har heller ikke hørt om noen som har så intense problemer. Både gamer.no og svarboksen er helt fin her. Endret 24. september 2004 av Zapchud Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Kanskje det er noe med meg. Kanskje jeg bruker den galt, eller noe. (Eller at det er noe med sysadmin, som har drifta nettverk med Mac'er, Solaris, UNIX og Windows i noen år.) Det er uansett ikke det man ønsker; at ting ikke fungerer. Jeg vil trykke på et ikon, starte et program, og kunne bruke det til krevende ting uten å frykte kræsj og bugs... Dette burde kanskje gått i "hva jeg ikke liker med Macintosh"-tråden. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 (endret) Ruthless: Du har et typisk symptom på font kaos. Systemet greier ikkje å finne fontene. Siden du jobber på trykkeri har sikkert admin fjernet alle tvilsomme TT fonter etc... Rip'er kan jo få angst av dårlige fonter, eller TT som man ikkje outline. Du mangler garantert noen systemfonter, fikk samme greia på mac'en etter at eg fjernet det meste av systemfonter... Ellers høres det ut som admin hos dere ikkje har helt kontroll, kan ikkje kjenne meg helt igjen i dine problem. Våre G5 jobber lynraskt, men her har de blitt optimalisert til sine arbeidsoppgaver. Endret 24. september 2004 av kvikks Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Det har forsåvidt vært problemer med visning av fonter i Font Reserve i det siste, men... Det skulle ikke ha noe å si. Jeg har hatt problemet i Safari før. Uansett har jeg Mozilla på den maskinen jeg normalt bruker, så det er ikke et kritisk problem. Bare irriterende når jeg er på andre Mac'er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå