Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ødelagte hjulbuer på EU-kontroll


toretang4

Anbefalte innlegg

Hei

 

Mine bakre hjulbuer var sterkt infisert av rust. Jeg har nå revet av og filt ned det som er. Resultater er imidlertid at jeg nå sitter igjen med to hjulbuer som er tilnærmet uten rust, men som er ganske skarpe og mangelfulle flere steder. Jeg har forstått det slik at rustne hjulbuer ikke er et diskvalifiseringsmoment under EU-kontroll, med mindre de har skarpe kanter, som mindre hjulbuer nå definitivt har :)

 

Jeg vil ikke brukte penger på å få ordnet disse, så spørsmålet er om jeg skal bygge dem opp

igjen med sparkel, eller om jeg skal file vekk de skarpe kantene. Hvis jeg gjør det siste, så kommer imidlertid den "nederste delen" av hjulbuene, d.v.s den delen som går innover mot bilen (den som er ca. 1 cm i bredde) til å være helt vekk i ca. 30 cm på begge sider.

 

Vet dere om dette er kurant med hensyn på EU-kontroll, eller må hjulbuen være "intakt" i sin oppbygging?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Men skarpe kanter er jo ikke akkurat noe pluss."

 

Nei, det skjønner jeg godt. Jeg har selv kuttet meg mens jeg holdt på. Men sett at jeg filer ned alle de skarpe kantene, og ikke bygger opp igjen, tror du de vil henge seg opp i at deler av hjulbuen da enkelte steder faktisk vil MANGLE i sin helhet. Snakker da altså om den "nederste delen" som går innover.

Lenke til kommentar

Off topic: Et tips er å bruke p_quote.gif knappen, da er det litt lettere å se at du siterer noen, og hva. :yes:

 

Topic:

Men sett at jeg filer ned alle de skarpe kantene, og ikke bygger opp igjen, tror du de vil henge seg opp i at deler av hjulbuen da enkelte steder faktisk vil MANGLE i sin helhet.

 

Som sagt, det varierer svært mye fra verksted til verksted.

Kan nok lønne seg å lappe hullet... Sånn i tilfelle...

Endret av Opus
Lenke til kommentar

Utvendig rust, f.eks rusthull i skjerm med skarpe kanter gir 2'er feil på kontrollen. Det er greit om der er "små" rust hull men store hull med kanter skal ikke forekomme, egen erfaring fra tre verksted og EU kontroll.

 

Anbefales å bygge opp skjermen/hjulbuen. Tectyl, aluminiumsmatte hvis du må dekke store hull og karosserisparkel (Hydro Texaco har en solid en som holder, tror den heter Motip (liten brunaktig boks) og litt lakk. Koster deg under to hundre kroner og tar deg et par timer men verd å bryet.

 

Edit: Kjøper du en aluminiumsmatte har du muligheten til å bøye til og lage den delen du mangler. Legger du litt flid i det arbeidet så vil det se ganske bra ut.

 

Edit2: Forskriftene om periodisk kjøretøyskontroll finner du på :

 

http://www.vegvesen.no/1069341116347/vegve...9341116353.html

 

:cool:

 

Lykke til!

 

(forteller du oss hva du får til?)

Endret av skinner
Lenke til kommentar

Du får dem på Biltema, Thorshov og på bensinstasjoner med større utvalg av bilrekvisita enn pølser og boller (hvis slike fortsatt finnes?). Du kan bruke finmasket hønsenetting hvis du ikke får tak i annet - hovedsaken er bare å ha noe å bygge over hullet så du får lagt på sparkel.

Endret av skinner
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Takk for svar alle sammen. Da får jeg prøve å bygge de best mulig opp igjen. Hvor får jeg tak i slik almuminumsmatte; på Biltema?

Ikke så lurt å bruke det.Jeg jobber med å ta eu kontroller, og jeg bruker magnet for å sjekke om arbeidet er sikkelig.Den er ikke noe galt med at den lille kanten er borte.PS andre bruker også magnet.

Lenke til kommentar
Ikke så lurt å bruke det.Jeg jobber med å ta eu kontroller, og jeg bruker magnet for å sjekke om arbeidet er sikkelig.Den er ikke noe galt med at den lille kanten er borte.PS andre bruker også magnet.

Så det du sier er at det ikke er lovlig å reparere kaross-skader med alu.matte og sparkel? :dontgetit:

Lenke til kommentar

:!: ja det høres slik ut ja. Det jeg tenker er at ha bruker magnet på steder der det er utbedret arbeid på berende karoseri. Eu kontrollen går for det meste på sikkerhet. ikke så mye på rust i ikkeberende karoseri. har sett en bil som ikke fikk en mangel på eu konrollen, men som hadde rusthøl i døra så man kunne stikke handa in i bilen.

Lenke til kommentar
Takk for svar alle sammen. Da får jeg prøve å bygge de best mulig opp igjen. Hvor får jeg tak i slik almuminumsmatte; på Biltema?

Ikke så lurt å bruke det.Jeg jobber med å ta eu kontroller, og jeg bruker magnet for å sjekke om arbeidet er sikkelig.Den er ikke noe galt med at den lille kanten er borte.PS andre bruker også magnet.

Hvorfor i alledager bruker du magnet for å sjekke at karroseriet er reparert skikkelig?

Det er faktisk folk som støper karosserideler i glassfiber selv.

Så lenge det ikke er rust i bærende konstruksjon så spiller det ingen rolle hvordan det repareres.

Jeg har en kompis som hadde en Volvo Duett, det er en svensk rammebil som hadde utvendige rusthull som var reparert med "racingtape".

Godkjent den.

Den bilen kan man lage A-Traktor av bare man ikke rører ramma under ombygging.

Forstår at det brukes magnet for å sjekke at reparasjoner på bærende konstruksjon ikke er gjørt med sparkel, men en bakskjerm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...