Gå til innhold

Hva skal en kjøpe?

Anbefalte innlegg

Skal snart ha meg et digitalkamera, men kan svært lite om tekniske ting.

Reiser mye, så vil gjerne ha et kamera som tåler litt av vær og vind. Vil gjerne også ha minst 3 megapixler, men det er det lille jeg vet.

Hvis det er noen som kan hjelpe meg å velge kamera så blir jeg glad.

Forresten, trenger en foto-printer også hvis det er noen som har noe å anbefale der..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Olympus Mju-serien. 300-serien har 3 mpixel og 400-serien 4 mpixel. De er særdeles søte og små, og klarer dessuten en ørliten regnbyge. Det burde være et typisk reisekamera, som også tar meget gode bilder. Det klarer ikke perverst nære makrobilder (mener å huske at det er ca. 20 cm minsteavstand), men det burde være greit til ditt bruk.

Ellers er jo Casios Exilim-serie og Pentax Optio S-serie ultrasmå, men tror ikke de tåler ovennevnte regnbyge. Arrester meg hvis jeg husker feil, eller les tester her på Forum.

På skriverfronten kan jeg anbefale Canon i865. Den er jeg kjempefornøyd med. Den lager kantløse utskrifer opp til A4 (slutt på sørgeranda...) og leveres med egen kassett for 10 x 15 fotoark, samt holder for CD-ROM, slik at hvite CD'er (spesielle for blekkpåskrift) kan trykkes med denne. I tillegg har den enda et fortrinn: den har separate blekkpatroner for hver farge, slik at du slipper å kaste en 3-i-1-patron når f.eks. kun gul er tom. Den kostet før ferien ca. 1800 når jeg kjøpte. Sikkert mye tilbud rundt om, sjekk priser på nettsjappene kontra elektrokjedene. Og ja, du får skrivere fra noen hundrelapper også, men da er de kjemisk frie for ovennevnte egenskaper. De er vel verd de ekstra kronene. Denne modellen har også fått meget bra omtale i tester.

Lenke til kommentar

Ville måske også vælge Pentax's Optio WR-serie. 33WR med 3 megapixel er vel meget passende.

Disse kameraer kan tåle mere en Olympus' mju-serie - det nye 43WR skulle efter sigende kunne ligge på en meter dybt vand i en halv time uden at tage skade! Så det er ideelt hvis man bruger kameraet meget udendørs i nærheden af vand eller på skiferien...

Dog er billedkvaliteten ikke helt på højde med andre ikke-"vandtætte" kameraer, og hvis du ikke er meget for at skulle rode rundt i billedbehandlingsprogrammer for at få acceptable billeder, er det måske ikke det bedste valg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...