Gå til innhold

DVD-spiller og skjermkort?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe DvD-spiller til Pc-en min, for jeg har skjønt at det er så lett å skifte ut cdrommet med en slik. Og jeg har jo sett det som er anbefalt her.

Men jeg må vel også ha skjermkort, for å få en tv-utgang.

Tror ikke Pc-en min har skjermkort fra før.Det er en PB club2530, og det står bare "64 ram dynamisk delt med grafikk(DVMT)".

Men er det bare til å kjøpe et passende skjermkort, og sette det inn, så vil det fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-05-12 12:04, groenn skrev:

Jeg har tenkt å kjøpe DvD-spiller til Pc-en min, for jeg har skjønt at det er så lett å skifte ut cdrommet med en slik. Og jeg har jo sett det som er anbefalt her.

er det anbefalt? joa, er sikkert greit. Kunne klart meg fint uten jeg da.

Er en enkel jobb å skifte hvertfall.

Quote:

Men jeg må vel også ha skjermkort, for å få en tv-utgang.

Hvis grunnen til at du skal kjøpe et skjermkort og DVD-ROM kun er for å bruke PC-en som DVD spiller til TVen så kjøp heller en standalone DVD spiller.

Quote:

Tror ikke Pc-en min har skjermkort fra før.Det er en PB club2530, og det står bare "64 ram dynamisk delt med grafikk(DVMT)".

Alle PC-er har skjermkort, men du kan ha et skjermkort som er integrert i hovedkortet. Du blir nødt å finne ut om du har en AGP slot eller ikke. AGP sloten er brun og er plassert nærme northbridge og CPU. Har du ikke AGP slot så bør/må du skifte hovedkort også og da nærmer du deg nok en ganske stor oppgradering.

Quote:

Men er det bare til å kjøpe et passende skjermkort, og sette det inn, så vil det fungere?

Joa det er så enkelt, men når du starter med nytt skjermkort så må du installere nye drivere. En enkel jobb.

Er tv-utgangen veldig viktig for deg så gå for et ATI Radeon 8500 kort eventuelt Gainward's Geforce 4ti kort.

Lenke til kommentar

mange takk for utfyllende svar!

Quote:

Hvis grunnen til at du skal kjøpe et skjermkort og DVD-ROM kun er for å bruke PC-en som DVD spiller til TVen så kjøp heller en standalone DVD spiller.

Jo, men de er vel dyrere, og så tenkte jeg på det at med de for PC så kan du jo gjøre dem sonefrie?

Lenke til kommentar

Quote:

Alle PC-er har skjermkort, men du kan ha et skjermkort som er integrert i hovedkortet. Du blir nødt å finne ut om du har en AGP slot eller ikke. AGP sloten er brun og er plassert nærme northbridge og CPU. Har du ikke AGP slot så bør/må du skifte hovedkort også og da nærmer du deg nok en ganske stor oppgradering.

Når det gjelder det du skrev her, så fant jeg frem til følgende informasjon.

"Grafikkontrolleren er integrert i brikkesettet og har disse funksjonene:

Integrerer andregenerasjons grafikkteknologi og programvaredrivere.

Bruker direkte AGP

3D Hyper Pipelined-arkitektur.

Full 2D-maskinvareakselerasjon.

Bevegelsesvideoakselerasjon.

Bevegelseskompensasjon i maskinvare som gir bedre Soft-DVD-videokvalitet.

Visuell forbedring av 3D-grafikk.

Strukturforbedring av 3D-grafikk.

2D-grafikk: opptil 1600x1200 i 8-biters farge ved en oppdateringshastighet på 85 Hz.

Integrert grafikkminnekontroller med Intel® D.V.M.-teknologi.

Støtter tilkobling til standard TV eller digital flatskjerm. "

---------------------------

Det står altså "bruker direkte APG". Det betyr vel at hele hovedkortet må skiftes ?

(der er forøvrig et uttak som heter "VGA-videoport", hva nå det er for)

må tenke meg om

skal nok finne på noe lurt

groenn

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: groenn på 2002-05-12 13:10 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: groenn på 2002-05-12 13:20 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-12 12:53, groenn skrev:

Jo, men de er vel dyrere, og så tenkte jeg på det at med de for PC så kan du jo gjøre dem sonefrie?

Er det nødvendigvis så mye dyrere? En DVD-ROM koster 800kr og f.eks Radeon7500 koster 1500. Da er vi oppe i 2300kr.

For 2600kr på buydirect.no får du en Samsung M405, en spiller som har fått kjempeskryt i blader som Lyd&Bilde fordi den er meget bra til den prisen. Om den er sonefri vet jeg ikke, men det vil ikke forundra meg. Samsung lager sjeldent kranglete produkter. Det er hvertfall ikke noe problem å finne en DVD spiller hvor du kan velge sone via fjernkontrollen i denne prisklassen.

Fordelen med skjermkort+DVD-ROM er jo at PC-en også får et løft. Kjekt hvis du skal spille spill. Jeg valgte selv løsninga med DVD-ROM, men det tok ikke lang tid før jeg var møkklei (ca 2 uker) og gikk til innkjøp av standalone DVD spiller. Noen får problemer med at signalet ikke fyller hele TVen så du får en sort kant rundt det hele, har du en widescreen så vil du ofte også få problemer med at signalet ikke sendes anamorft. I det hele tatt, det er mer dill og stress enn bare å sette seg tilbake i godstolen med fjernkontrollen i hånda.

For all del, det er personer som er kjempefornøyd med TV-ut funksjonen på skjermkortet sitt, men min mening er nok at dersom du ser mye på film så kjøp en standalone spiller.

Quote:

Integrert grafikkminnekontroller med Intel® D.V.M.-teknologi.

Støtter tilkobling til standard TV eller digital flatskjerm. "

Du er sikker på at du ikke allerede har en s-video eller composite utgang?

Quote:

Det står altså "bruker direkte APG". Det betyr vel at hele hovedkortet må skiftes ?

Det er godt mulig, men det kan også være at du kan slå av det integrerte skjermkortet og putte et i en AGP slot, dersom du har. Ettersom jeg ikke kjenner hovedkortet ditt så er det umulig å si så du blir nødt til å skru opp maskina selv for å se etter.

Lenke til kommentar

hvor gammelt er utstyret ditt?

det ser ut som om du har en integrert dvd-løsning

"Bevegelseskompensasjon i maskinvare som gir bedre Soft-DVD-videokvalitet" (også kjent som MPEG2 støtte)

antar at du har kjøpt maskinen ferdig fra butikk (elkjøp/bonus/expert?) spør dem. de har nok peiling.

det virker som om det eneste som du trenger er en dvd-spiller til pc'en, ikke noe nytt skjermkort. (nå gjetter jeg litt, fordi jeg IKKE har noe specs å forholde meg til)

ALLE dvd-rom'er til pc'er låser seg når du har byttet sone fem ganger. dette er en teit standard som pc-industrien måtte innføre pga press fra filmindustrien. Men du kan resete firmwaren i dvd-rommen, men jeg vil ikke anbefale DEG om å gjøre det. du virker temmelig ny på dette området (no offence). søk litt rundt på nettet, du finner en god del info der (hvor tror du vi har lært oss dette?)

standalone kan gjøres sonefrie (spør selgeren i butikken for han kan triksene), men det er ikke alle platene som vil spille på en spiller uten sone!

Lenke til kommentar

Quote:

Støtter tilkobling til standard TV eller digital flatskjerm.

Du er sikker på at du ikke allerede har en s-video eller composite utgang?

Quote:

Det er godt mulig, men det kan også være at du kan slå av det integrerte skjermkortet og putte et i en AGP slot, dersom du har. Ettersom jeg ikke kjenner hovedkortet ditt så er det umulig å si så du blir nødt til å skru opp maskina selv for å se etter.

Ok , takk igjen.

Det står noe om en "TV-DFP Kontakt datterkort TV-UT",

Og jeg har lagt ut en skisse av Hovedkortet her:

http://members.fortunecity.co.uk/gao/hovedk.htm

(beklager oppoppingen ..bare en gammel side jeg har liggende)

Kan det som vises der si om jeg kan koble til tv på noen måte?

mvh

Groenn

Lenke til kommentar

Quote:

Men du kan resete firmwaren i dvd-rommen, men jeg vil ikke anbefale DEG om å gjøre det. du virker temmelig ny på dette området (no offence). søk litt rundt på nettet, du finner en god del info der (hvor tror du vi har lært oss dette?)

Hei, du høres litt sur ut. Er det noe i veien for spørre sånn her da? (du behøver ikke svare på det hvis du ikke gidder vet du)

Det er greit med søk på nettet, men ingenting er greiere enn kommunikasjon. En gang kan det bli meg som hjelper noen andre ok?

mvh

G

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...