Gå til innhold

Oppgradering av PC

Anbefalte innlegg

Har en PC jeg har kjøpt for 5 år siden. Begynte å legge merke til at ofte er den ikke bra nok. Skal oppgradere den nå, men aldri gjort det før og trenger hjelp.

Det jeg har fra før er en bra kabinett, strømforsyning er 250W, mus/tastatur, høytalere, bra harddisk og CD-stasjon + et USB2.0 kort med 3 porter.

Jeg trenger:

-hovedkort har ikke peiling på de tingene

-CPU – foretreker AMD

-skjærmkort – tenker på en ATI 9800 pro, men det er så mange av dem? Hvilken? Noen andre forslag?

-Minne – 512MB RAM

-DVD brenner – så mye å velge fra, noe bra!

-er det noe mer jeg må ha? Må jeg bytte strømforsyningen kanskje?

-flatskjerm – det er en Sony 17” her på butikken jeg tenker på å kjøpe, responsetiden er 16ms. Er det bra nok for spilling? Er Sony bra i det hele tatt?

Jeg bruker å spille Unreal Tournament 2004, Half-life, NFS Underground, Counter-Strike, litt strategispill o.s.v. Er med på LAN av og til. Tenker på å prøve Doom3 og Splinter Cell. Holder på med Pinacle Studio 9 litt også. Det er vel det.

Jeg har ca. 6500kr å gå for, men det er ikke jeg som skal betale for skjermen, så den er ikke med bland de 6500kr. Så det er bare å komme med forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann og velkommen til forumet! :D

Av de tingene du har fra før, kan du sikkert bruke alt, men jeg vil anbefale en ny strømforsyning. 250 watt er ikke all verdens i dag.

Se litt på dette:

RAM'

DVD-Brenner

Skjermkort

Prosessor

Hovedkort

Sum: 6529 kroner.

Vil anbefale ny PSU og som sagt, men da sprenger jeg budsjettet ditt. :p Koster rundt 600 kroner for en god strømforsyning.

Lenke til kommentar
Ok, de tingene du foreslår, passer de sammen? Hva anbefaler du som ny PSU da?

Ja de basser sammen. Har du sort kabinett, kan du jo velge sort DVD-brenner også.

Når det gjelder PSU, er det millioner å velge mellom! (nesten da... :p )

Jeg vil anbefale en av disse:

Chieftech 420W

Termaltalke 410W

Tagan 480W

Gode PSU`er i forskjellige prisklasser. Den Tagan PSU`en er en RÅTASS!!

Lenke til kommentar
Det er ganske stor forskjell i pris på de PSUene her.Billig betyr det dårlig?

Skjermkort - hva er det som er best? 9800pro 128MB eller 256 MB, specielt når jeg skal spille sånne spill som DOOM3?

Jeg har selv:

AMD-64 [email protected], 512MB ram og et R 9800pro flasha til XT

Klarer fint å spille Doom III, men det hadde nok hjulpet en del hadde jeg kjøpt en 512 brikke til.

Så om du kjøper en 3000+ og et 9800 som du flasher til XT klarer du fint å spille alle spill selv med bare 512 ram

Den PSU'en jeg linka til er faktisk meget god til å koste så lite. Du hører den knapt, og den klarer uten problemer å kjøre oppsettet ditt

Lenke til kommentar

Lucifer666, den PSUen har fått veldig god kritikk for å være stille og god, men den er for svak til Athlon64 og 9800pro, samt annet utstyr som disker osv.

Hvis trådstarter har pengene bør han absolutt vurdere Tagan, den sparker kraftig ifra. Ellers bør en kvalitetsSPU over 400W gjøre jobben. Man MÅ jo ikke ha en PSU til 1000,-, selv om det kan komme godt med.

Ellers tror jeg Maverick2002s oppsett gir veldig mye for pengene! DVD-brenneren kan byttes i en noe billigere NEC-brenner, og prosessor kan til nød gå ned til 64 2800+. Og det er da kanskje litt mer åpent for en ny PSU?

Lenke til kommentar
Lucifer666, den PSUen har fått veldig god kritikk for å være stille og god, men den er for svak til Athlon64 og 9800pro, samt annet utstyr som disker osv.

Hvordan vet du det?

En kompis av meg har den med a64, 9800pro, to disker og to brenner, fire kabbisvifter samt litt lys og den funker strålende!

Vh

Krister

Lenke til kommentar

Hvordan vet du det?

En kompis av meg har den med a64, 9800pro, to disker og to brenner, fire kabbisvifter samt litt lys og den funker strålende!

Vh

Krister

Det går helt fint med den PSU'en om han skal ha a-64, 512ram og et 9800pro + et par disker og drev.

Men det store spørsmålet er jo: Skal maskinen klokkes??

Da blir det en helt annen sak mener nå jeg da

Lenke til kommentar

Hvordan vet du det?

Vh

Krister

Det går helt fint med den PSU'en om han skal ha a-64, 512ram og et 9800pro + et par disker og drev.

Kan da legges til at den maskinen jeg snakker om er klokket. Husker ikke helt tallene men mener han gikk fra 5500 til 6300 i 3dmark...(uten at det sier så altfor mye ;) )

Vh

krister

Lenke til kommentar

Hvordan vet du det?

Vh

Krister

Jeg har ikke tenkt så mye på det. Det blir sikkert ikke noe klokking fordi jeg er ikke helt kjent med det.

Lenke til kommentar

Ikke oppgrader så gamel PC, kjøp heller en het ny en.

Mitt råd :thumbup:

Det du kan ta vare å er vel kun Høytalere og Tastatur, og harddisken hvis du inderlig har lyst til det (hvor stor er den?)..

Strømforsyningen vil nok kanskje holde, men jeg ville vært på den sikre siden å ihvertfall beveget meg over 300W.

DVD-brenner = NEC 3500

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...