Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med Javascript sider i Internet explorer


Anbefalte innlegg

Har et problem jeg aldri har vært ute for på andre maskiner, men som jeg har hatt på laptopen siden jeg kjøpte den (brukt). Et eksempel er annonser på finn.no, der det er flere bilder. Når man klikker på et bilde forstørres dette og de resterende bilder vises i liten størrelse til venstre i vinduet (ok så langt...)

 

Når jeg da forsøker å klikke på et av de små bildene får jeg ikke byttet bilde

("javascript:change image bla bla bla (bildenavnet)) Det kommer opp en sånn liten gul varselstrekant som markerer at noe går galt..

 

Finnes det noe kur for dette?

Jeg kjører XP pro norsk med alle oppdateringer installert... i tillegg har jeg kjørt Norton Internet security siden jeg første gang plugget i nettverkskabelen..

 

Opplevde i går et annet problem som nok er javarelatert:

Skulle forsøke å gjøre noen instillinger i ruteren fra nextgentel (Cisco 667i tror jeg), det gjøres via en java-applet. Etter å ha satt ip-adressa til 10.0.0.2 og skrudd av internet security fikk jeg tilslutt opp denne applet'en. Men jeg fikk ikke noen av funksjonene der til å fungere, fikk bare opp en boks som ba meg om passordet hver gang jeg trykket på en knapp! Passord hjalp lite og jeg måtte gi meg med uforrettet sak...

 

Jeg ser for meg at disse to problemene begge har rot i et java-problem, men aner ikke hva jeg kan gjøre med dette! Prøvde tidlig å installere java-programvare som jeg lastet ned fra java.com, men det ga ingen forskjell, bortsett fra kaffekoppen nede på oppgavelinja da....

 

I tillegg til dette får jeg på mange nettsider (som regel hvis de inneholder skjemaer) opp små pop-up bokser som rapporterer problemer og spør om jeg vil debugge. Om jeg så klikker nei lastes i de aller fleste tilfeller sida som normalt. Klikker jeg ja åpnes jo debuggeren, men den er det ikke så lett å bli klok på. Husker ikke hva feilmeldingen er, men er ganske sikker på at det er javarelatert. Men dette problemet går jo igjen på mange maskiner og er forsåvidt ikke noe oppsiktsvekkende... men hadde jo vært artig å blitt kvitt det!

 

Håper noen har et tips eller to!

Endret av kfet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jo lisens på norsk xp pro da, må jo nesten benytte den....

 

Som jeg skriver i innlegget så lastet jeg ned java, men merket ingen forskjell.

 

Men det har jo aldri tidligere vært behov for å installere ekstra java-greier for å se annonsebilder på finn! Det funker jo dessuten fint på jobben, der vi også har norsk xp...

Lenke til kommentar

Problemet er relatert både til Javascript og sk. embedded objects. Problemet skal løses ved å sette instillingene i Windows til standard (verktøy - instillinger), samt at Norton må gås gjennom og huke vekk instillinger som stopper slike "objects". Jeg bruker ikke Norton men de har kjøpt opp software var bra på det området. Brukte en shareware versjon av det før. Bare gå grundig igjennom disse instillingene.

 

Dette er i et nøttekskall problemet. Kan nevne at Opera tidligere fungerte dårlig på finn.no og tilfeldigvis også i dette forumet ved innsetting av objekter.

Lenke til kommentar

Tenkte meg det kunne være et Norton problem ja...

 

Men en ting: Verktøy/instillinger i Windows... Du mener sikkerhetsinnstillingene i internet explorer?

 

Eh, to ting: Hva tror du om problemet med nextgentels router-konfigurasjons-applet - samme årsak det også? Denne fikk jeg jo åpnet først etter at jeg skrudde av Norton internet security, men fikk ikke gjort noen innstillinger likevel..

 

Det kunne vel alltids være et problem med nextgentel... eller at jeg faktisk trosset anbefalingene deres og endret ip-adressa på mi maskin til 10.0.0.2 istedenfor å foreta endringene fra den maskina på nettverket som hadde fått tildelt denne adressa automatisk...?

 

Skal sjekke ut alt dette i helga så får vi se!

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

I Windows mente jeg Internet Explorer - Verktøy - Alternativer for Internet.

Her ligger all konfigureringen av Java under Mappen "Sikkerhet". En endring til Normal Sikkerhet gjør at Java fungerer normalt og Active-X så langt Microsoft mener den er sikker. Her kan/bør en kanskje stenge Active-X kontroller når en er usikker på nettsidens seriøsitet.

 

Norton Internet Security er en omfattende sikkerhetsløsning som inneholder en software Firewall, og denne har også mulighet for å stenge ned Java, Active-X kontroller og Pop Ups bl. annet så vidt jeg husker fra originalen.

 

Jeg kan ikke svare for akkurat de nettverka du kjører på. Men generellt vil jeg si det blir komplisert å ikke godta nettverksinstillingene til installasjonsprogrammet.

Jeg prøver alltid først med de installerte instillingene, deretter går jeg gjennom instillingene ved hjelp av manualen. En del sikkerhetsmomenter kan forbedres, såsom passord, hardware adressering, autom. tildeling av ip adresse etc. Installasjonsprogrammet bør kunne installere en fungerende løsning som et utgangspunkt, og som regel er dette en mindre sikker løsning enn optimalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...