Simen1 Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Jeg har en tallrekke med en del huller i. Hvilken funksjon kan jeg bruke for å fylle hullene med tall (linært med utgangspunkt i de eksisternede punktene)? Eks: Tallrekke: 1 5 7 8 18 21 22 24 27 Vil jeg skal fulles ut til å bli: 1 5 7 8 10 12 14 16 18 21 22 24 27 Håper noen kan svare Lenke til kommentar
Kisp Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Hmm.. Om jeg forstod deg riktig kan dette være en løsning: Med utgangspunkt i din tallrekke hvor A1=1, A4=8, A9=18 osv. kom jeg til denne formelen som jeg satte inn i A5: =A4+((A$9-A$4)/(RAD(A$9)-RAD(A$4))) A4 er verdien i forrige celle, A$9 den første kjente verdien etter hullet, A$4 er den siste kjente verdien før hullet. Vet ikke hvor godt du kjenner Excel, så nærmere forklaring på oppfordring.. -Kisp Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. september 2004 Forfatter Del Skrevet 23. september 2004 Takk! Det funker fint. Jeg lagde noe tilsvarende selv uten RAD-funksjonen, men det var litt tidkrevende. Det tok litt lang tid å sette opp for de ca 20-30 hullene med ulik antall celler per hull. Hadde sett for meg en løsning med en slags "fyll inn tall her"-funksjon som lettere lar seg kopiere til alle hullene. Men men .. problem løst. Lenke til kommentar
mbskywalker Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 skriv 1 i en rute, og dra ruta nedover fra høyre hjørne av ruta. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. september 2004 Forfatter Del Skrevet 23. september 2004 (endret) skriv 1 i en rute, og dra ruta nedover fra høyre hjørne av ruta. Og poenget med det er? .. å lage tallrekken 1,2,3,4,5,6,7..... Det var ikke det jeg ville ha. Jeg ville fylle ut de blanke cellene i mellom. F.eks om man skal måle snødybde i løpet av vinteren med en målestokk. Så drar du på juleferie og får ikke målt på 2 uker. Likevel ønsker du å fylle ut data for snødybden de dagene du var borte. Hvis man f.eks tilfører alt som kom i løpet av hele juleferien på 3. nyttårsdag, så ser det jo ut som om det er satt en ekstrem snørekord den dagen. Jeg vil fylle ut tallene i mellom slik at jeg fordeler snøfallet jevnt utover hele juleferien. Senere vil jeg lage en graf på snøfall per dag og tar da snødybden fra en dag og trekker fra snødybden forrige dag. Hvis jeg ikke fyller ut feltene i mellom så vil det se ut som om all snøen smeltet den dagen jeg dro på juleferie og det var snøfritt i hele juleferien, men kom et ekstremt snøfall 3. nyttårsdag. PS. Det er ikke snødybde jeg måler, det er bare for illustrasjon. Endret 23. september 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå