Gå til innhold

fremre/ bakre lukkergardin?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg har prøvd å finne det ut, men jeg finner ingen logisk forklaring på hva fremre og bakre lukkergardin er. :blush: Jeg har en viss anelse, men er på ingen måte helt sikker. kan noen forklare meg hvordan det fungerer fysisk i kameraet?

Sånn som jeg har forstått det (rett meg gjerne hvis det er feil):

Fremre lukkergardin er når speilet vippes opp for å ta bildet. Bakre lukkergardin er når speilet lukker igjen. Tida mellom fremre og bakre lukkergardin er det vi kaller lukkertiden..

Begrepene brukes oftest i forbindelse med blitzen. Man kan f.eks. bruke en funksjon for å fyre av blitzen på bakre lukkergardin, dvs at motivet blir opplyst på slutten av lukkertida. Det kan gi "fartsfølelse" og brukes gjerne på actionbilder, bilder av dansing etc innendørs. Blitz på fremre lukkergardin; i starten av lukkertida, er den "vanlige" måten å bruke blitzen på.

Lenke til kommentar

Jeg tror anderfo mener riktig, men det kan misforstås så her kommer hele den tunge forklaringen. Lukkeren på kameraer med fokalplanlukker, som f.eks speilreflekser, består av to gardiner. Såvidt etter at speilet er løftet åpnes lukkeren ved at første gardin åpner. Når så lukkertiden har gått ut stenger den andre gardinen lukkeren, og speilet slippes ned igjen. Så resettes første gardin og så andre gardin til utganspunktet, og kameraet er klart for et nytt bilde. Hvis lukkertiden er tilstrekkelig kort vil andre lukkergardin starte før den først er i mål og filmen vil bli eksponert gjennom en slisse som beveger seg over filmplanet. Det siste her vil ha innvirkning på maks blitssynk, fordi blinket fra blitsen er meget kort og hvis ikke hele lukkeren er åpen når det kommer blir bare en stripe av filmen riktig eksponert.

Så tilbake til det opprinnnelige spørsmålet; Ved blitssynk på første gardin (standard) vil blinket komme i første del av eksponeringen, dvs. rett etter at første gardin har åpnet. Ved synk på andre garding vil det komme rett før andre gardin starter å lukke. Resultatet er at ved synk på 1. gardin vil hovedeksponeringen komme først og så evnt. bevegelse etterpå, mens ved synk på 2.gardin vil bevegelsen komme først og så hovedeksponeringen etterpå. Dette ses ved bilder i mørket med blits av f.eks biler; Ved synk på 1.gardin vil stripene etter lysene fortsette framover fra der bilen vises, mens motsatt vil lysene komme etter bilen og slutte det bilen blir eksponert av blitsen.

Edit: Alle 35mm speilreflekser, både analoge og digital har såvidt jeg vet fokalplanlukker. Det er dog noen digitale (1D, D1/h/x og D70) som har elektronisk lukker i tillegg. Da åpner den mekaniske lukkeren som om tiden skulle vært 1/250sekund (gjelder 1D, vet ikke hva tiden er på de andre) og så tar elektronikken seg av resten. Det gjør at de kan ha veldig rask lukker og blitssynk. På mellomformat er det også noen som har sentralukker, men jeg er ikke inne på mellomformat. Om en speilrefleks har mulighet til blitssynk også på 2. gardin avhenger av om produsenten har lagt inn muligheten.

Håper det ikke ble forståelig og ikke for komplisert. Mvh. RKS.

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar
Ja, tror jeg skjønte det meste av det der. Men det foregår slik på alle speilreflekskameraer?

:D

Ja. Men det er ikke nødvendigvis alle speilreflekskameraer som gir deg muligheten til å velge sync på 1. eller 2. gardin. Tror ikke 300D, for eksempel, gjør det? Mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Som sagt, så har ikke fremre-bakre lukkergardin noe som helst med speilet i et speilrefleks-kamera å gjøre. Alle kamera som bruker fokalplan-lukker kan gi deg dette valget. (Om kameraet ditt faktisk har det er en annen sak. Det er større sjangs for at et avansert kamera har det, enn et enkelt kamera.)

Lenke til kommentar
Nope, 300d blitzer kun på 1. lukkergardin. Kan ikke stilles :thumbdown:

Det går an å installere hacket 10D firmware på 300D. Da ryker selvfølgelig garantien. Søk på forumet.

10D har slik synk tillegg til blitslås og blitskompensasjon. Kjekt å ha,men er det verdt det?

Lenke til kommentar
Hvis kameraet har blitz-synk på andre lukkergardin ja. Blitzen spiller ingen rolle her.

Det tror jeg kommer an på blitzen. 420EX trenger at kameraet styrer dette. Men 550EX lar deg styre det fra blitzen..... TROR jeg..... Noen med 550EX kan sikkert bekrefte/avkrefte.

Lenke til kommentar

550EX, Sigma EF 500 DG Super m.fl. kan kjøres på 2.gardin.

420EX er avhengig av at kameraet har muligheten til å sette dette.

Ser at sportsfoto er nevnt over. Man bruker jo uansett ikke den innebygde blitzen til slikt (blir alt for svak), så da kjøper man en ekstern blitz med alle muligheter :yes:

Har tidligere anbefalt og gjør det igjen:

Sigma 500 DG Super er en kjempeblitz til en grei pris. Rett under 2000,- på www.itech.no

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nope, 300d blitzer kun på 1. lukkergardin. Kan ikke stilles  :thumbdown:

Det går an å installere hacket 10D firmware på 300D. Da ryker selvfølgelig garantien. Søk på forumet.

10D har slik synk tillegg til blitslås og blitskompensasjon. Kjekt å ha,men er det verdt det?

Tror ikke garantien ryker, ivertfall ikke hvis du laster inn original firmware før du leverer det inn til garanti (forutsetter at du ikke har fått total blackout på kameraet).

Blitzkompensasjon er VELDIG kjekt å ha dersom du bruker den interne blitzen i 300D, da kameraet har en tendens til å gi undereksponerte bilder med den.

(ja, jeg har hacket firmware og den fungerer fint)

Lenke til kommentar

Apropos hacket firmware, blitz og andre lukkergardin på 300D. Når en tar bilde med dette så ser det ut til at kameraet bruker blitzen på første lukkergardin også, sansynligvis for å hjelpe lysmåleren å få et bra eksponert bilde. Er det mulig å slå av dette, slik at den kun blinker på andre lukkergardin ? Hvis en bruker FEL-knappen for å låse lysmåling og fokus så blinker den da, men da blinker den ikke når du tar bildet, men er det mulig å slå av denne permanent eller må den ha dette lyset for å hjelpe målingen ?

Lenke til kommentar
Apropos hacket firmware, blitz og andre lukkergardin på 300D. Når en tar bilde med dette så ser det ut til at kameraet bruker blitzen på første lukkergardin også, sansynligvis for å hjelpe lysmåleren å få et bra eksponert bilde. Er det mulig å slå av dette, slik at den kun blinker på andre lukkergardin ? Hvis en bruker FEL-knappen for å låse lysmåling og fokus så blinker den da, men da blinker den ikke når du tar bildet, men er det mulig å slå av denne permanent eller må den ha dette lyset for å hjelpe målingen ?

Det første blinket som kommer er et måleblink som kommer før lukkeren åpner seg i det hele tatt. Som du sier kommer det ikke noe blink om du har brukt FEL, da du jo da allerede har målt lyset.

Måten å komme unna dette på er å bruke en ekstern blitz på 300D, da man ikke har mulighet til å kjøre den innebygde blitzen manuelt på det. Om du bruker en ekstern blitz som du kjører på Manuell og 2.gardin får du ikke noe forblink, men da må du prøve deg frem til hvor mye blitzstyrke du skal bruke (fra 1/1 til 1/128).

Vær obs på at du må bruke en blitz som har muligheter til å kjøres manuelt. 420EX er dermed diskvalifisert :thumbdown: til dette bruket, men det er jo en flott E-TTL slave da :thumbup:

Endret av Åkken Bom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...