Gå til innhold

Jeg får ikke slått av pc riktig, hjelp !?

Anbefalte innlegg

Etter å ha ring flere support telefoner uten å ha fått ordentlig hjelp tenker jeg at noen av dere kanskje kan hjelpe meg med dette problemet.

Jeg får ikke slått av pcen ordentlig !

Jeg går på start- avslutt, slå av, men når jeg slår av så vil den ikke slå seg av, den restarter isteden. og må jeg nevne at i den menyen man velger slå av, logg av osv, i windows Xp home edition, så er ventemodus knappen grålagt, jeg kan ikke sette pcen min i ventemodus heller med andre ord !

Jeg har reformatert hard disken to ganger, det har ikke løst problemet, biosen min er i default settings.... jeg er hjelpeløs... hver gang jeg skal slå den av, så klikker jeg på slå av, og når windows vinduet kommer opp og det står logger av, lagrer instillinger, avlustter windows, så må jeg holde inne strømknappen i 4 sekunder får at jeg skal få slått av pcen.

Kan noen være så snill å hjelpe meg?

Endret av Cetramarius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å legge inn nye Servicepack 2 fra windows update.

http://windowsupdate.microsoft.com

Jeg vil ikke akuratt si at Windows XP er kåret til det beste systemet, men tror det hjelper litt når man får lagt inn Servicepack 2. Legg den inn fra Windowsupdate eller du kan laste den ned fra http://www.itpro.no/download.php?op=viewdo...details&lid=629

Det er mulig du har fått et bittelite virus. er mye av det for tiden. Du kan også prøve å kjøre en gratis online scan for virus på: http://housecall.trendmicro.com/housecall/start_corp.asp De er vel ganske godt oppdatert mot det meste. Og hvis du har noen virus programmer som Norton Antivirus / Norman Antivirus, så kjør en live update på det også. Hvis ikke dette hjelper, eller noen andre tips hjelper. så anbefaler _jeg_ windows 2000 eller linux hvis du vil sette deg inn i et annet OS.

Men prøv deg først med Service Pack 2, og resten av de 'kritiske' oppdateringene du finner på windows update sidene. Tror kansje det burde hjelpe. Lykke til videre.

Lenke til kommentar

Det kan også være at pcen din ikke blir oppdaget som ACPI PC. Det sjekker du ved å gå på egenskaper(properties) i Min Datamaskin(My computer) ->> Maskinvare(hardware) - Enhetsbehandling(Device manager) - Datamaskin(Computer)

Har du levd flere dager med dette problemet kan du vente en dag til på svar herfra. Folk her hjelper deg så fort de får lest innlegget ditt, så vennligst spar deg for å CAPSE TOPICEN DIN; FOR DET ER GANSKE IRRITERENDE Å LESE BARE STOR SKRIFT; OG SÅ ER ALLE INNLEGGENE HER INNE LIKE VIKTIG: Ikke nødvendigvis last in - first out funksjon her...

Endret av bender
Lenke til kommentar

Du har prøvd å reinnstallere 2 ganger og det hjalp ikke.

Er dette en ny maskin - i så fall vet du hva slags hovedkort du har?

Mistenker at det kan ha noe med ACPI/APM innstillingene i bios å gjøre, det er de som har med slike ting å gjøre - skader jo ikke å teste.

En god overskrift for dette temaet ville nok vært "Får ikke slått av windows pc normalt", eller noe lignende.

Lenke til kommentar

jeg har nettopp fått nytt hovedkort, men jeg tror ikke det er pga det, har hatt eksakt samme problem før, men da løste reinstall det, men nå gjør det ikke det.

btw, hadde problemet før jeg fikk det nye hovedkortet

hovedkortet mitt heter enten MSI PT880 Neo-V, PT8 Neo-V eller PX8 Neo-V

btw den acpi greia er installert, ingen feil ifølge windows

Endret av Cetramarius
Lenke til kommentar

Slå av automatisk restart ved tilfelle bluescreen .

Står dette til automatisk kan årsaken være at en driver/program avsluttes for fort slik at PCen restarter istedet for "shuts down" og du rekker ikke se at det er en BSOD.

Er dette tilfellet får du bluescreenen stående på skjermen istedet .

Se også igjennom hendelses loggen etter rødmarkerte feilmeldinger.

Mulig du får noen pekepinner derfra .

Start - Kjør

eventvwr.msc

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

syar2003 det høres ut som det ligger mye i det du sier ! men hvordan er det jeg finner fram til denne muligheten, å slå av automatisk restart?

goggen90 jeg prøvde det du sa, skjedde ikke noe utenom det vanlige, den restarta

foresten folkens, jeg har nettopp updated og flashet bios, ingen forbedring.

Endret av Cetramarius
Lenke til kommentar

Det står i linken jeg postet @ theeldergeek .

(klare ikke å forklare det sågodt for norsk windows )

Enkleste er å trykke win tasten + pause

Avansert

Startup & recovery

Fjern haken ved automatisk restart.

Hadde du noen "merkelige" error i eventvieweren da...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

ja, uhm, jeg leste på den siden du ga meg osv, alt stemte der bortsett fra at jeg har en helt annen feilmelding.

Når systemet mitt nå skal slå seg av stopper det på en bluescreen feilmelding. Hvis du vil vite hva det står så si ifra, jeg har skrevet ned. Men hvertfall, på den siden du ga meg er det avsluttingsproblemet i forhold til roxio easy cd creator 5, det hadde jeg inne på pcen for mange år siden, men har formatert mange mange mange ganger etter det. Tror ikke det ligger å sjuler seg eller noe. Men det som får meg til å undre er at brenner programmet som er integrert i windows xp er utviklet av Roxio inc.

Vel, har fortsatt samme problem :/ jævlig kjipt as, håper jeg ikke ødelegger noe av å slå av med bryteren hele tiden (front bryteren)

Noen løsninger????

Lenke til kommentar

Kanskje en os reinstallasjon med spesifisering av type ACPI PC .

The Role of the F5 Key and Shutdown Problems

When I first put this page together I meant to include this information. Unfortunately it totally slipped my mind. One of the hazards of being an Elder(ly) Geek, but better late than never. Thanks to reader Glen M. for jogging my memory.

When XP is first installed it tries to determine what type of BIOS is available on the computer. Newer systems have what is known as Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) capability. Unfortunately, XP doesn't always recognize a computer BIOS is ACPI capable and doesn't install the support for ACPI. Even more unfortunate is the fact that if ACPI support isn't determined at the initial install it's virtually impossible to correct this at a later time short of reinstalling XP over the top of the previous XP installation. To do so requires changing the Hardware Abstraction Layer (HAL). The chances of successfully changing a HAL after XP has been installed is pretty close to zilch.

Spesifiser : (scroll med piltastene )

'Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC'

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...