Gå til innhold

trenger hjelp til oppgradering av powerbook g3

Anbefalte innlegg

kan noen her hjelpe meg eller komme med tips på hva man kan oppgradere en powerbook g3 Pismo(400mhz,312mb ram,8mb ati skjerm kort,6gighd,dvdrom)???

1. RAM jeg skal ha 512mb ram i den(512 er maks har jeg hørt), men er det noe spesiel ram man må bruke eller er det bare og sette i hvilke som helst SO-DIMM pc100 brikker...

2. HARDDISK, det er 6gig hd i den fra før jeg hadde tenkt meg en 80-60gig på 7200rpm, jeg er ikke sikker på hvor mye ata'en er på men 133ata håper jeg går ann og bruke, ellers så er jeg ute etter en lite støyende harddisk. noe hjep/tips på hva jeg kan bruke hadde vært fint her..

3. DVD/CD jeg er også ute etter en dvd/cd brenner som jeg kan bytte ut med den vanlige dvd leseren som er i powerbook g3'en, hva kan jeg bruke og hva eksisterer??

4.MAC OS X PANTHER jeg har også lyst til og installere det nye macos på denne men duger det med 8mb skjerm kort, eller blir det treigt som sirup, er det andre ting som lager trøbbel?? noen som har tested ut dette på en powerbook g3 på 400mhz?? er mac os 9.2 installert nå...

jeg håper på raskt svar fra dere mac eksperter her, siden dette er min første mac så trenger jeg litt hjelp :)

Endret av macd0c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kan noen her hjelpe meg eller komme med tips på hva man kan oppgradere en powerbook g3 Pismo(400mhz,312mb ram,8mb ati skjerm kort,6gighd,dvdrom)???

1. RAM jeg skal ha 512mb ram i den(512 er maks har jeg hørt), men er det noe spesiel ram man må bruke eller er det bare og sette i hvilke som helst SO-DIMM pc100 brikker...

2. HARDDISK, det er 6gig hd i den fra før jeg hadde tenkt meg en 80-60gig på 7200rpm, jeg er ikke sikker på hvor mye ata'en er på men 133ata håper jeg går ann og bruke, ellers så er jeg ute etter en lite støyende harddisk. noe hjep/tips på hva jeg kan bruke hadde vært fint her..

3. DVD/CD jeg er også ute etter en dvd/cd brenner som jeg kan bytte ut med den vanlige dvd leseren som er i powerbook g3'en, hva kan jeg bruke og hva eksisterer??

4.MAC OS X PANTHER jeg har også lyst til og installere det nye macos på denne men duger det med 8mb skjerm kort, eller blir det treigt som sirup, er det andre ting som lager trøbbel?? noen som har tested ut dette på en powerbook g3 på 400mhz?? er mac os 9.2 installert nå...

jeg håper på raskt svar fra dere mac eksperter her, siden dette er min første mac så trenger jeg litt hjelp :)

Les midt på denne siden:

http://www.applelinks.com/pm/more.php?id=256_0_1_0_M

Lenke til kommentar
takk for infoen om mac os panther :thumbup: da vet jeg at det vil fungere bra på min powerbook g3 pismo... men er det noen andre her ute som kan hjelpe med de andre tingene jeg lurer på?

Jeg forstår ikke hvorfor du orker å oppgradere så voldsomt i stedet for å spare til en flett ny maskin...

www.lowendmac.com

Der finner du nok litt av hvert...

Lenke til kommentar

jeg fikk denne maskina billig så halve morroa er og oppgradere, å kjøpe ny er allt for dyrt og lettvint.... og så er det jo en fin måte og bli kjent med hardwaren på :) takk for den nye linken...

Endret av macd0c
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har en G3 jeg også... iBook riktignok (466Mhz), men dog.

Jeg har akkurat oppgradert harddisken på min. Var ikke spesielt vanskelig, men det er sabla mange skruer :) Kontakt meg på msn, mail eller mobil, så kan vi snakke sammen... Jeg har en idé på hvordan du kan få tak i osx panther :thumbup:

Jeg kan tilogmed gjøre det igjen, og filme det hvis du vil. Minnet er ekstremt enkelt å skifte.

Har masse greier til mac...bare ta kontakt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

har nå oppdatert min powerbook g3 pismo(firewire) med..

1. crucial so-dimm pc133 512mb cl3 144pin, non-parity, 3.3v, 7.5ns(kan også ha en 512mb brikke til sånn at jeg får 1gig ram)

2. samsung spinpoint 80gb 5400rpm ide ata/100 2,5" 9,5mm harddisk

3. mac os x panther med alle oppdateringene...(endelig bort med mac os9)

takk for hjelpen til dere som svarte :)

ps... har også funnet ut at man kan oppgradere cpu til g4 550mhz.... kansje neste oppdatering? vi får se :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...