bahir Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) Har innstallert alt nytt: Abit KV8-maxx3 MB Corsair 1gb dual ddr minne Gainward 6800 GFX AMD Athlon 64 3200+ CPU med BOXED kjøler 2 WD Raptor i raid brukte pastaen som satt på fra før, alt ser ut til og sitte som det skal. har tatt av kjøleren igjen for å sjekke og kan se at pastaen er jevnt fordelt på cpu'en. cpu vifta går konstant på 3600rpm. jeg har idle temperatur på 60-65 grader om pcen blir brukt går den direkt til 75C. prøve og spille blir det shutdown....mer en 80c etter noen minutter temperaturen i kabinettet ligger ganske stabilt på 40c er det noe jeg kan ha gjort feil...vil det hjelpe nok og skaffe bedre kjøle pasta? trenger gode ideer.....ser her på forumet at andre har idle temp på 30grader med boxed vifte HJELP! Endret 22. september 2004 av bahir Lenke til kommentar
_Prime_ Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) Det vil hjelpe mye med -Ny kjøler -Artic silver 5 -Flere kabinett vifter Tror kanskje at tempen er litt mye på grunn av høy kabinett temperatur siden du har komponenter som lager mye varme. Endret 22. september 2004 av _Prime_ Lenke til kommentar
bahir Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 (endret) ja jeg håper det.... men hvorfor følger denne vifta med prosessoren når den tydelig ikke klarer å kjøle nok? hvorfor får andre med samme prosessor og vifte halvparten av min temperatur? er det mulig å sette disse feil på? husker på xp prosessoren kunne du sette den feil vei så den ikke fikk riktog kontakt med cpu....virker ikke slik her jeg har to kabinett vifter som går på max Endret 22. september 2004 av bahir Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 men hvorfor følger denne vifta med prosessoren når den tydelig ikke klarer å kjøle nok? Hvis temperaturen i kabinettet er skyhøy, hjelper det ikke om du har verdens beste (luft)kjøler, du vil fortsatt få høy CPU-temp. Lenke til kommentar
bahir Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 det skjønner faktisk jeg også.... men tempen i toweret ligger spikra på 40 cpu på 55-65 om cp blir brukt smeller den opp over 80 og det blir shutdown... Lenke til kommentar
_Prime_ Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 40 grader i kabinette er vel noe man kaller en ganske så høy temperatur... Lenke til kommentar
bahir Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 skjønner det..... men er det ikke allikevel rat at cpu kjøleren ikke klarer å bremse varmen når den er i bruk? den stiger jo tross alt helt uhemmet... får prøve kjøle pasta og flere kabinett vifter først Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Prøv med åpent kabinett. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 En veldig god Luft kjøler har en kjøleevne på +10-20C over kabinettemperaturen. Tenk logisk, har du dårlig luftgjennomstrømning så opparbeider varmen seg i kabinettet ditt, derimot har du god luftgjennomstrømning så synker temperaturen vesentlig. Lenke til kommentar
bahir Skrevet 23. september 2004 Forfatter Del Skrevet 23. september 2004 med åpent kabinett blir resultatet nøyaktig det samme, kabinett temp ligger mellom 30 og 40 grader (40 om jeg bruker grafikk kortet hardt) cpu ligger nå på 50 som lavest, så fort det brukes smeller den opp til 70 og fortsetter og stige sakte til det blir shut down. jeg har 6 kabinett vifter som går så det uler, jeg har nå tilogmed satt en ekstra vifte på toppen av orginalen på cpu for å hjelpe til med å pushe luft på kjøleren....men det hjelper ingenting.... luftgjennomstrømningen er MEGET god.....det blåser kaldt ut av toppen på kabinettet. Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 (endret) Sikker på at du har montert den 100% rikitg? sitter den bittelitt skjeft blir tempen veldig høy. Har selv en 3000+ BOXED og den ligger på 39 grader nå. Aldri sett den over 50 før.. Endret 23. september 2004 av norpheus Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Og så var det tempmålern da , kjent sak at disse svinger mer enn prisene på børsen og er like lite å stole på . Lenke til kommentar
meeg Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Bios versjon 2.1 skulle fikse temp målereren da. Kan være du har en eldre bios inne som gir feil temp. Siste bios er v. 2.2. fra 29.06.2004. Prøvd den? Lenke til kommentar
anbar Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 hm... meeg kom i forkjøpet, men biosen kan feilvise Lenke til kommentar
bahir Skrevet 23. september 2004 Forfatter Del Skrevet 23. september 2004 jeg kom dere faktisk i forkjøpet begge to biosen var gammel og viste helt på styr feil temperaturer fant det i en eldre tråd.... men takk til "meeg" og "anbar" for HELT riktig svar.... nå klarer jeg ikke få den over 50 grader Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 (endret) For all del, det finnes mange tråder med "alt for varm AMD64" osv. Og i samtlige tråder kommer to fulle sider med hvilke kjølere man bør kjøpe, hvilket vannkjølingssett, "der ser dere, Prescott er ikke den eneste varme poteten" etc. Før endelig en smart sjel nevner BIOS!!! Og vips var problemet løst! Kunne ikke BIOS/AMD64/varme vært en sticky-kandidat? Vet det er mye å spørre om, syns bare synd på de som kjøper seg ny kjøleblokk, AS5 og vifter til 1000,- når alt de trengte å gjøre var å flashe BIOS... ajaj, hvor er verden på vei hen? Endret 23. september 2004 av Playmofetish Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Playmofetish : Hvis du leser det første innlegget til Bahir så ser du at han ikke nevner i det hele tatt om han har kabinettvifter eller ikke, han sier faktisk at temperaturen i kabinettet er på 40c stabilt så man kan tro at han har en form for å måle denne riktig (ekstern temperaturføler eller i bios.) En annen ting er at maskinen slår seg plutselig av, det er et klassisk tegn på at det er temperaturen som er problemet (eller bios selvsagt), og dermed så tenker man logisk at dette må være årsaken til problemet. Hadde brukerne av forumet som har problemer med maskinen sin vært litt grundigere med å poste hvilken konfigurasjon di har av maskina si, oppsett, bios etc så hadde det vært mye lettere å hjelpe dem. Lenke til kommentar
Dazem Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 40 grader i kabinette er vel noe man kaller en ganske så høy temperatur... jeg har 40 grader i kabinettet mitt sånn omtrentlig konstant..!!! fungerer helt fint det!!! har 52 grader idle og 62 grader MAKS load.. da mener jeg MAKS i ca 1 time ca..! jeg har da athlon 64 3000+ jeg! duger som bare det!! tenkt på ny kjøler men de tempraturene er overlevlige!!! Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 For all del, det finnes mange tråder med "alt for varm AMD64" osv. Og i samtlige tråder kommer to fulle sider med hvilke kjølere man bør kjøpe, hvilket vannkjølingssett, "der ser dere, Prescott er ikke den eneste varme poteten" etc. Før endelig en smart sjel nevner BIOS!!! Og vips var problemet løst! Kunne ikke BIOS/AMD64/varme vært en sticky-kandidat? Vet det er mye å spørre om, syns bare synd på de som kjøper seg ny kjøleblokk, AS5 og vifter til 1000,- når alt de trengte å gjøre var å flashe BIOS... ajaj, hvor er verden på vei hen? Jepp og for å fikse tempmålern så må en jo oppdatere bios , trodde han visste det Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 (endret) Det kan og være CPU en som ikke er helt god. Jeg har bygget 9 stk A64 systemer den siste mnden og den 9. hadde STORE varme problemer uanett hvor mange kabinett vifter og hvor god kjølepaste jeg brukte. Den låg på 65C idle og den var virkelig så varm og (føle med fingeren). Jeg var rett og slett nødt til å bytta CPU for å få systemet opp å gå. Med den nye CPUen låg temperaturen på 38C og load 44C. Kan også legge til at jeg brukte samme CPU (A64 3200+), hovedkort, og HDD, RAM og kabinett på ALLE de 9 pcene. Det har vært VELDIG stor forskjell på alle de forskjellige systemene jeg har bygget når det kommer til Temperatur. Jeg har feks aldri funnet en CPU som er så kald som den jeg har i mitt private system (A64 3200+ @ 2480MHz med boxed vifte) idle 35C load 41C. Det er så vidt lunk i kjøleribba når du tar på den med fingeren. Endret 23. september 2004 av bergetun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå