Gå til innhold

Bruke kald uteluft til kjøling?


schmelck.no

Anbefalte innlegg

Har lest et par tråder her hvor folk har foreslått/lurt på å sette PCen ute om vinteren for bedre kjøling. Dette har vel blitt diskutert opp og ned, spesielt med tanke på kondens ol.

 

Men hvis man hadde hatt en slange som var montert i et hull i veggen/vindu/eller liknende i den ene enden og foran kabinettviftene i den andre? Burde man ikke kunne få rimelig bra (og gratis) kjøling da? Er jo egentlig ikke så vanskelig å få til, sette et vindu på gløtt, legge slangen i vindussprekken og tette resten av sprekken med glava?

Bare en tanke på en onsdagskveld :hmm:

 

Hvis dette har vært tatt opp i en tidligere tråd så har jeg nok blingsa litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kald luft treffer varm overflate, hvordan blir det kondens?

 

Den kalde tørre lufta uten evne til å holde på vann blir varmet opp og får bedre evne til å holde på vann, hvorfor skal det da bli kondens?

 

Burde det ikke i teorien bli tørrere når lufta som kommer inn får _bedre_ evne til å holde på vann?

Ja det var det jeg også trodde...

 

I denne tråden så ble det vel semikonkludert med at det ikke vil dannes kondens?

 

Selvfølgelig er det dustete å ta med seg den åpne maskinen inn i den varme badstua for å la den stå der en stund, lukke den, og sette den ut i -20°C, uten å skru den på. Men det er virkelig et ekstremtilfelle.

Så lenge du ikke venter for lenge med å skru på maskinen etter at du har satt den ut, ser jeg ingen problemer med kondens.

 

Men la oss nå likevel si at lufta inni kabinettet mot formodning inneholdt så mye fuktighet at den kunne kondenseres på innsiden veggene. Hva vil skje?

Jo, når du skrur på PC-en, og komponentene produserer varme igjen, vil den varme lufta inni maskinen dra med seg fuktigheten ut.

 

Konklusjon: Kondensering av vann på innsiden av PC-en er et ikke-problem i denne sammenhengen!

 

Da går det vel ann å montere et enkelt lokk over slangen når PCen ikke er i bruk? Med en slik løsning så vil man jo slippe at det regner/snør på maskinen...

Lenke til kommentar

Vil det ikke bli kodens problemer når varm luft innenifra treffer kalde flater i maskinen? Hvis du har en luft temp i rommet på feks 22C som treffer en slange som fører vann med en temp under det, vil jo det føre til kondens? (ala det en ser på et glass når en fyller det med kald drikke).

 

Hvis en derimot er sikker på at det vannet som går inn i maskinen er minst like varmt som rommet burde det derimot gå greit.

Lenke til kommentar

Tolker det som en luftslange han snakker om da, ikkeno, vann, men uansett, ja på den slangen vil det kunne bli kondens, man den (ifall luft) ville jo ikke gå inn i maskin og dermed ikke kunne dryppe evt. kondens fra denne på komponenter eller lignende.

Gjør jo ikkeno om det blir kondens ellers i rommet, sålenge maskin ikke blir skadet :)

 

Bruker han vannslange og f.eks radiator ved vinduet kan man isolere slanger blokker, cpu sokkler osv og det er et lite problem iforhold til å måtte isolere et helt hovedkort, skjermkort og disker +++

Lenke til kommentar

Vannkondens oppstår når varm, fuktig luft treffer et kald objekt. Varmeenergi fra vanndampen blir overført til den kalde overflaten, og vannet gjenvinner evnen til å klynge seg sammen, og dermed danne dråper, altså kondens.

 

Og nei, det oppstår ikke vannkondens når kald (fuktig) luft treffer en varmere overflate. Dette kan jeg forsikre dere alle om.

 

Edit: Det du derimot må være obs på, er at den utgående luften vil kunne kondensere mot den kalde slangen som evt. henger ut av et annet, eller det samme vinduet. Pass her på at denne slangen har en vannfelle, evt. at den har helning hele veien ut.

 

Edit 2: Er det bare meg, eller viser klokka her på forumet feil?

Endret av Oracel
Lenke til kommentar

Slik jeg tenkte det var en stor funnel utenfra (slik sølvting som er bakpå tørketrommelen) med 120mm vifter i for å få god airflow inn til maskinen og at den funnelen ender opp rett forran CPU HS. Hvis det er godt og 'kaldt' ute vil bla HS'en og mye annet bli veldig 'kald', men i det du slår av maskinen og viftene vil den 'varme' og våte inneluften kondensere på de 'kalde' delene inne i maskinen.

Lenke til kommentar

er det ikke bare å bruke en ventilator i vinduet? :) mye kaldluft da. Og en tørketrommelslange? Har selv en Bosch ventilator med dobbel vifte, denne burde gå. Trenger bare en slage..... må tenke nermere på dette...... gøy å prøvd.

Bare bruke fettfilteret til filter..... det er ikke så fint i maskene... bruke papirfilter. Burde gå da...

 

:D

Lenke til kommentar
er det ikke bare å bruke en ventilator i vinduet? :) mye kaldluft da. Og en tørketrommelslange? Har selv en Bosch ventilator med dobbel vifte, denne burde gå. Trenger bare en slage..... må tenke nermere på dette...... gøy å prøvd.

Bare bruke fettfilteret til filter..... det er ikke så fint i maskene... bruke papirfilter. Burde gå da...

 

:D

Nemlig! Det er noe slik jeg mente!

Lenke til kommentar

Kan jo bare opplyse om at jeg har kjørt med en slik løsning i snart to år. Dvs, jeg har laget en ventil i ytterveggen med en kanalforbindelse til undersiden av maskinen. Kaldluften går rett i radiatoren og blåses ut i front av maskinen.

Vinterstid har jeg faktisk oppnådd minusgrader på vannet, uten at dette har gitt kondensproblemer av noe slag!

Årsaken er først og fremst den, at luftfuktigheten er svært lav i vinterhalvåret. Dette er riktignok litt avhengig av hvor man bor, så man skal uansett være litt på vakt ovenfor problemet.

Lenke til kommentar
Kan jo bare opplyse om at jeg har kjørt med en slik løsning i snart to år. Dvs, jeg har laget en ventil i ytterveggen med en kanalforbindelse til undersiden av maskinen. Kaldluften går rett i radiatoren og blåses ut i front av maskinen.

Vinterstid har jeg faktisk oppnådd minusgrader på vannet, uten at dette har gitt kondensproblemer av noe slag!

Årsaken er først og fremst den, at luftfuktigheten er svært lav i vinterhalvåret. Dette er riktignok litt avhengig av hvor man bor, så man skal uansett være litt på vakt ovenfor problemet.

Bør ikke bo i bergen i såfall :p

 

Kondens kan man først bekymre seg for når det blir - grader

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...