Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppsett av nettverk

Anbefalte innlegg

Har prøvd å sette opp et nettverk mellom den stasjonære og den bærbare nå i kveld og jeg får det fa.. meg ikke til. Fulgte oppskriften til el-asso, men får ikke opp den ene maskinen på den andre og visa verca. Får kontakt mellom dem når jeg pinger, men som sagt, får jeg dem ikke opp i nettverket på de respektive maskinene. Noen som vet hva som skal gjøres???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Firewallen er slått av!

skjer ikke noe allikavel.... :cry:

På den stasjonære kommer datamaskin navnet opp når jeg går inn og viser maskiner i arbeidsgruppen, men på den bærbare er det tomt.

Filene som jeg har delt på den stasjonære kommer fram når jeg viser mine nettverksteder mens den ikke gjør det når jeg viser mine nettverksteder på den bærbare....

Klik klikk, nå klikker det snart :mad:

Lenke til kommentar

Ok

Har du satt op statiske ip adresser i samme subnett?

feks

10.10.10.1

255.255.255.0

10.10.10.2

255.255.255.0

Eller har du fått dhcp adresse på den ene mens den andre har apipa, eller har du fått dhcp på begge fra isp, eller har du dhcp? Edit: en setning for mye der, nå er den borte

169 adresse er apipa

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

På begge? det viktiste er at de er i samme subnett, mage isp deler ikke ut to ip adresser.

når du er sikker på dette resarter du maskinene (fin medisin :roll: ) og du må være sikker på at evnt firewaler godtar ip adressene dine, det er også et pluss å være i samme workgroup som nevnt.

Du kan også hente filer ved å

start-run- skriv: \\skriv ip adressen på pcen du vil nå her\c$

Default så er hele c delt

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Funker fortsatt ikke.

Finner hverandre når jeg pinger, men kommer ikke opp på arbeidsgruppen jeg har satt opp på maskinene.

Har samme nettverksmaske 255.255.255.0

har dhcp på begge (er dog forskjellige)

men dhcp til de respektive maskinene ligger under dns servere til hverandre

what to do?????

hva mener du simalarion ;

Du kan også hente filer ved å

start-run- skriv: \\skriv ip adressen på pcen du vil nå her\c$

dette ; \\192.168.10.10\c$ ??

prøvde dette men fikk det ikke til, da det ikke var noe som het det.

brukte riktig ip adresse til den andre maskinen....

Endret av Walle
Lenke til kommentar

finner ikke pcen din da.

prøv med navnet på pcen (bruker da dns) det er vært et forsøk, begynner å gå tomm her

Har du full duplex?

er det grønt link lys på begge nettverkskort

Du bruker seff krysset kabel, eller har du switch

Om du benytter deg av switch kan du ha vanlige straight thorugh rj45 kabler men om du kobler pcene direkte sammen må du bruke en kryssa rj45 kabell slik at ikke signalene ikke går i mot hverandre

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Full duplex?????????

har switch og det blinker i alt som skal blinke...

er bare så jævli rart at de finner hverandre når jeg pinger men ikke vises i mine nettverkssteder eller arbeidsgruppe....

Skjønte ikke helt hva du mente med hvordan jeg kunne hente/finne filer med å bruke kjør + cmd

forklaring??

Lenke til kommentar

Har du rett og slett prøvd å skrive //maskinnavn i my computer, evt. IE?

Edit: hvis du klarer å pinge den andre maskinen, er det ingenting i veien med hardware'n din. Ser for meg noe lignende det som har blitt nevnt tidligere, at dere ikke ligger på samme subnett. Hvis ip'en din er 192.168.10.10 skal ip'en til den andre maskinen være 192.168.10.xxx (xxx er selvsagt et tall fra 0-255)

Endret av SilverCRX
Lenke til kommentar

Full duplex betyr at du motar å sender pakker, det første du sjekker når noe ikke virker er disse led lysene for å se om de lyser grønt.

Du kan lett få tilgang til en pc ved å skrive denne kommandoen i run menyen. du for da tilgang til alt på c: da alle partisjoner er delt default, det lønner seg seff å ta bort, men veldig få er klar over det.

Kommandoen c$ ($ skjuler sharet, med andre ord c er sharet uten at mange er klar over det) betyr at du åpner partisjon c:.

Kommandoen som jeg kan skrive i start-run er : \\10.10.10.2\c$

Jeg har laget en statisk ip fra den private rangen over.

Obs: pass på at slashene er riktig vei

er bare så jævli rart at de finner hverandre når jeg pinger men ikke vises i mine nettverkssteder eller arbeidsgruppe....

Nei det er ikk rart, det kan være mange ting, du må være tolmodig om du skall jobbe med nettverk o.l . pluttselig ordner det seg, bare stå på :thumbup:

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Har prøvd å skrive datamaskinnavnet i min data maskin, men finner bare den maskinen jeg er på, ikke den jeg skal ha tak i.

Har prøv å skrive \\ip\c$ men finner maskinene finner ikke hverandre.

Hvis maskinen finner den andre mens man gjør dette, skal det da poppe opp et nytt vindu da???

Lenke til kommentar

jepp. Du må også skrive inn brukernavn og passord fra det lokale på den pcen du skall innpå (skulle tatt seg ut om du ikke måtte det :p)

OM du skriver ned all info du får på begge pcene når du skriver ipconfig /all

Du kan prøve å pinge 127.0.0.1 så lenge (loopback adresse, så får du sjekke om begge nettverkskortene er i gang)

skall jeg prvøe å hjelpe deg mer

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

nope for du får ikke kontakt

skall ikke legge opp ip adressene dine her men disse er ikke på samme subnett, de er på to forkjellig subnett far ispen din, dette kan være problemet.

feks

privat range

10.10.10.1

255.255.255.0

10.10.10.2

255.255.255.0

disse er i samme subnett 10 (der 255 stopper) host er på slutten-nettverks id er først

Obs: Dette er ikke standard klasse a adresse, den ser slik ut

10.10.10.2

255.0.0.0

på en standard klasse a er det utrolig mange hosts med andre ord

Men på det private nettverk med den private rangen 10 kan du gjøre som du vill

Det er utrolig mange løsninger på dette, nat feks. Men hva ønsker du å oppnå, skall begge på nett feks

OM du bare skall copiere filer o.l kan du sette opp den private rangen over, men skall du bygge eget lite nettverk burdet du bruke nat, som er lett å sette opp

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...