Walle Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Har prøvd å sette opp et nettverk mellom den stasjonære og den bærbare nå i kveld og jeg får det fa.. meg ikke til. Fulgte oppskriften til el-asso, men får ikke opp den ene maskinen på den andre og visa verca. Får kontakt mellom dem når jeg pinger, men som sagt, får jeg dem ikke opp i nettverket på de respektive maskinene. Noen som vet hva som skal gjøres??? Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Er de i samme workgroup? Er fildeling aktivert? Lenke til kommentar
Walle Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Begge maskinene er i samme arbeidsgruppe og begge maskinene deler filer Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 er det firewall på noen av maskinene? Husk at xp har en innebygget firewall som du kan slå av på tcp ip settingen Lenke til kommentar
Walle Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Firewallen er slått av! skjer ikke noe allikavel.... På den stasjonære kommer datamaskin navnet opp når jeg går inn og viser maskiner i arbeidsgruppen, men på den bærbare er det tomt. Filene som jeg har delt på den stasjonære kommer fram når jeg viser mine nettverksteder mens den ikke gjør det når jeg viser mine nettverksteder på den bærbare.... Klik klikk, nå klikker det snart Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) gå på tcp ip setting å se om de er i samme subnett er de ikke det er det ikke no rart. Aner ikke hvor mye du kan om dette men. start-run- skriv: cmd - skriv: ipconfig /al Edit: oops ipconfig /all Endret 22. september 2004 av simalarion Lenke til kommentar
Walle Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 (endret) du glemte en L der ipconfig /all skal prøve det! Edit; ups for sein der Endret 22. september 2004 av Walle Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) Ok Har du satt op statiske ip adresser i samme subnett? feks 10.10.10.1 255.255.255.0 10.10.10.2 255.255.255.0 Eller har du fått dhcp adresse på den ene mens den andre har apipa, eller har du fått dhcp på begge fra isp, eller har du dhcp? Edit: en setning for mye der, nå er den borte 169 adresse er apipa Endret 22. september 2004 av simalarion Lenke til kommentar
Walle Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 har prøvd med statisk 192.168.0.1 192.168.0.2 begge med 255.255.255.0 kjører nå med motta ip automatisk... Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) På begge? det viktiste er at de er i samme subnett, mage isp deler ikke ut to ip adresser. når du er sikker på dette resarter du maskinene (fin medisin ) og du må være sikker på at evnt firewaler godtar ip adressene dine, det er også et pluss å være i samme workgroup som nevnt. Du kan også hente filer ved å start-run- skriv: \\skriv ip adressen på pcen du vil nå her\c$ Default så er hele c delt Endret 22. september 2004 av simalarion Lenke til kommentar
Walle Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 (endret) Funker fortsatt ikke. Finner hverandre når jeg pinger, men kommer ikke opp på arbeidsgruppen jeg har satt opp på maskinene. Har samme nettverksmaske 255.255.255.0 har dhcp på begge (er dog forskjellige) men dhcp til de respektive maskinene ligger under dns servere til hverandre what to do????? hva mener du simalarion ; Du kan også hente filer ved å start-run- skriv: \\skriv ip adressen på pcen du vil nå her\c$ dette ; \\192.168.10.10\c$ ?? prøvde dette men fikk det ikke til, da det ikke var noe som het det. brukte riktig ip adresse til den andre maskinen.... Endret 22. september 2004 av Walle Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) finner ikke pcen din da. prøv med navnet på pcen (bruker da dns) det er vært et forsøk, begynner å gå tomm her Har du full duplex? er det grønt link lys på begge nettverkskort Du bruker seff krysset kabel, eller har du switch Om du benytter deg av switch kan du ha vanlige straight thorugh rj45 kabler men om du kobler pcene direkte sammen må du bruke en kryssa rj45 kabell slik at ikke signalene ikke går i mot hverandre Endret 22. september 2004 av simalarion Lenke til kommentar
Walle Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Full duplex????????? har switch og det blinker i alt som skal blinke... er bare så jævli rart at de finner hverandre når jeg pinger men ikke vises i mine nettverkssteder eller arbeidsgruppe.... Skjønte ikke helt hva du mente med hvordan jeg kunne hente/finne filer med å bruke kjør + cmd forklaring?? Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) Har du rett og slett prøvd å skrive //maskinnavn i my computer, evt. IE? Edit: hvis du klarer å pinge den andre maskinen, er det ingenting i veien med hardware'n din. Ser for meg noe lignende det som har blitt nevnt tidligere, at dere ikke ligger på samme subnett. Hvis ip'en din er 192.168.10.10 skal ip'en til den andre maskinen være 192.168.10.xxx (xxx er selvsagt et tall fra 0-255) Endret 22. september 2004 av SilverCRX Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) Full duplex betyr at du motar å sender pakker, det første du sjekker når noe ikke virker er disse led lysene for å se om de lyser grønt. Du kan lett få tilgang til en pc ved å skrive denne kommandoen i run menyen. du for da tilgang til alt på c: da alle partisjoner er delt default, det lønner seg seff å ta bort, men veldig få er klar over det. Kommandoen c$ ($ skjuler sharet, med andre ord c er sharet uten at mange er klar over det) betyr at du åpner partisjon c:. Kommandoen som jeg kan skrive i start-run er : \\10.10.10.2\c$ Jeg har laget en statisk ip fra den private rangen over. Obs: pass på at slashene er riktig vei er bare så jævli rart at de finner hverandre når jeg pinger men ikke vises i mine nettverkssteder eller arbeidsgruppe.... Nei det er ikk rart, det kan være mange ting, du må være tolmodig om du skall jobbe med nettverk o.l . pluttselig ordner det seg, bare stå på Endret 22. september 2004 av simalarion Lenke til kommentar
Walle Skrevet 23. september 2004 Forfatter Del Skrevet 23. september 2004 Har prøvd å skrive datamaskinnavnet i min data maskin, men finner bare den maskinen jeg er på, ikke den jeg skal ha tak i. Har prøv å skrive \\ip\c$ men finner maskinene finner ikke hverandre. Hvis maskinen finner den andre mens man gjør dette, skal det da poppe opp et nytt vindu da??? Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 (endret) jepp. Du må også skrive inn brukernavn og passord fra det lokale på den pcen du skall innpå (skulle tatt seg ut om du ikke måtte det ) OM du skriver ned all info du får på begge pcene når du skriver ipconfig /all Du kan prøve å pinge 127.0.0.1 så lenge (loopback adresse, så får du sjekke om begge nettverkskortene er i gang) skall jeg prvøe å hjelpe deg mer Endret 23. september 2004 av simalarion Lenke til kommentar
Walle Skrevet 23. september 2004 Forfatter Del Skrevet 23. september 2004 Du må også skrive inn brukernavn og passord fra det lokale på den pcen du skall innpå ?? får ikke opp noen plass jeg må skrive det...??? Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 (endret) nope for du får ikke kontakt skall ikke legge opp ip adressene dine her men disse er ikke på samme subnett, de er på to forkjellig subnett far ispen din, dette kan være problemet. feks privat range 10.10.10.1 255.255.255.0 10.10.10.2 255.255.255.0 disse er i samme subnett 10 (der 255 stopper) host er på slutten-nettverks id er først Obs: Dette er ikke standard klasse a adresse, den ser slik ut 10.10.10.2 255.0.0.0 på en standard klasse a er det utrolig mange hosts med andre ord Men på det private nettverk med den private rangen 10 kan du gjøre som du vill Det er utrolig mange løsninger på dette, nat feks. Men hva ønsker du å oppnå, skall begge på nett feks OM du bare skall copiere filer o.l kan du sette opp den private rangen over, men skall du bygge eget lite nettverk burdet du bruke nat, som er lett å sette opp Endret 23. september 2004 av simalarion Lenke til kommentar
Walle Skrevet 23. september 2004 Forfatter Del Skrevet 23. september 2004 Ble ikke så klok av dette svaret. kan ikke du skrive det opp, slik det skal være?? kanskje på pm med de riktige ip adressene?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå