Gå til innhold

Innstilling av CPU

mellvar

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter her å prøver å tyne litt ekstra kraft ut av min gamle PC.

Har en Athlon XP 2800+ Barton på et ASUS A7N8X Deluxe hovedkort.

Og 512mb PC3200 (200Mhz)

Prosessoren er innstilt på (6.25 x 333)

Vil jeg ikke få mere ytelse hvis jeg satte FSB opp til hastigheten på minnet og heller justerte multiplieren ned?

Hvis det da er mulig. Eller er multiplieren låst?

Virker i alle fall som om det er mulig å stille den ned i Bios.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener vel kanskje at den er innstilit på 133MHz * 12,5. ;)

Hvis du har muligheten til å stille ned (og opp) multiplierern så er dette en klar fordel. Du vil da kunne stille opp FSB og ned MP og få høyere ytelse på den originale klokkehastigheten (men husk at det fremdeles er overklokking, og garantien ryker).

Det du også kan gjøre er å stille MP ned til f.eks 11 og sette FSB'en til 200MHz, du vil da få en høyere klokkehastighet og en høyere minne- og busshastighet (FSB).

Eneste måten å finne ut om MP er låst er å prøve å forandre den. Sett den ned til 11 og restart maskinen og se om maskinen tolererer dette, eller om den setter den til standard hastihget.

Lenke til kommentar
Hei igjen!

Satte ned MP fra 12,5 til 11, men da nekta maskina å starte. Fikk beskjed om at jeg hadde overklokket for mye. :ermm:

Rart siden jeg ikke har klokket opp.

Er dette fordi MP er låst eller er det en sperre i bios som sier stop?

det er fordi MP er låst sannsynligvis, for da får du bare svart skjerm ihvertfall. prøvde det på en Med Låst MP en gang (xp2600).

åsen Hovedkort har du?

Lenke til kommentar
ASUS A7N8X Deluxe

okay, det betyr at du har Nforce 2. som igjen betyr at du har AGP/PCI lock, så da kan du klokke opp cpu'n din Via fsb uten å gjøre noe galt, og siden du har nokså rask ram, Pc3200. så skulle det gå helt fint.

Standard for Xp2800 Barton 512kb L2 cache er : 12,5x 166FSB

du kan jo prøve deg fram med f.eks 175 FSB og 12.5Multiplier (standard MP siden den er låst)

går det, så tar du bare å setter bare et hakk høyere FSB hver gang helt til den Blir ustabil eller veldig varm, du burde være under 60C grader. så når den blir ustabil klokker du ned et par hakk, og setter den der. så får du sikkert en merkbar ytelses forskjell i tester. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...