Gå til innhold

Hvor lenge lever en skjerm ?

egkro

Anbefalte innlegg

Noen som har synspunkter på hvor lenge en CRT-skjerm

holder seg før bildet blir redusert / diffust ?

Tenker på driftstid i timer eller år med stipulert

daglig driftstid. Er dette merkeavhenging og vil

refreshrate / oppløsning påvirke levetiden ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro det betyr noe for levetiden, at produsentene presetter refreshrate lavere enn max. Om dette betyr noe for bildekvaliteten... tipper 'kanonens' aktivitet påvirker fargenes levetid.

Reduksjonen går vel så smått, over år, at man ikke ser det uten en 'referansesksjerm'.

Den ene skjermen min er TCO 92 ( Eizo 21" ), og tror nok den var et snev skarpere som ny - leste for lenge siden om en NEC-skjerm som blekna etter for kort tid - 4 år (?), siden det ble reklamasjon. Tror ikke NEC lager dårlige skjermer, men her var de uheldig med èn type. Det viser imidlertid at jo, det èr forskjell.

Produsenter bruker forskjellig coating-produkter på begge sider av glasset, og kanskje både kanon- og fosfor-kvaliteter finnes også ?

Hvis skjermen ikke utsettes for direkte sollys - 10 år bør være anstendig levetid ?

Ellers er det muligens forskjell på Invar Shadowmask v.s Trinitron-skjermer.

På skoler og industri ser jeg 80-modell ( kanskje eldre ) skjermer i daglig bruk, som viser akseptabelt bilde, men med vertikal refreshrate max 60 Hz.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-12 08:45, egkro skrev:

Noen som har synspunkter på hvor lenge en CRT-skjerm

holder seg før bildet blir redusert / diffust ?

Det vil jo skje gradvis da, men når skjermen er 6 år så vil det ikke være noe vanskelig å se at skjermen er blitt dårligere.

Quote:

Er dette merkeavhenging og vil

refreshrate / oppløsning påvirke levetiden ?

merkeavhengig? ganske sikkert ja

refresh/oppløsning? kan ikke tro det nei

Lenke til kommentar

I militæret hadde vi en skjerm til MCCIS-systemet som var 6-7 år gammel. Maskinen sto på 24 timer i døgnet året rundt og fungerte helt fint. Fargene var heller ikke blasse. Men dette var en kvalitetsskjerm ala Eizo, så kvaliteten på skjermen her vel endel å si. V et ikke helt hvordan min Hansol skjerm gjengir farger om 10 år?

Lenke til kommentar

snakket med en som selger high-end tv-skjermer og han sa at hvis du snakker med noen som har hatt en tv i mange år (fx. 20 år) så vil de trolig si at den TV'en har like godt bilde som ny, at den har det beste bildet og så videre, men når en "utenforstående" kommer og ser på den/du sammenligner med en nyere skjerm så ser du det tydelig!

ikke bare at teknologien er bedre nå enn før, men også at bildet er vesentlig skarpere på den nye, og at kontrasten er vesentlig høyere.

Lenke til kommentar

Har noen 15" Nokia skjermer som står som terminal til noen vekter på jobben (posten), de er vel ca 7-10 år gamle (av de første med flatt bilderør tror jeg), og fortsatt vel så god som Sony'en jeg har hjemme. Har aldri sett at noen har slått dem av når vi går om ettermiddagen...

At en god skjerm varer i 10 år uten å gi dårlig bilde er jeg ikke i tvil om... at billigmerkene gir seg før er jo noe annet.

Quote:

refresh/oppløsning? kan ikke tro det nei

Det er jo en kjent sak at for høy refresh gir kort levetid (større effektutvikling i spolene bak i bilderøret = mer varme = kortere levetid), men så lenge man holder seg innenfor spesifikasjonene bør man være safe. Igjen så kan jo billigskjermer være litt for høyt spesifisert i forhold til 6-7 års levetid.

[ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-05-12 17:23 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...