Gå til innhold

Problemer med Fedorainstallasjon

Rieger

Anbefalte innlegg

endra til init3, fikk boota, fikk bare opp noen konfigurasjonsvalg for keyboard, firewall osv. Mao hjalp ikke det meg så mye.. :no:

I grub.conf fant jeg ikke noe "vga=".

Om jeg går inn i /etc/X11/xorg.conf og endrer driver fra "vesa" til "radeon" feks, så henger den ikke med en gang, men får en hel remse med diverse ting som starter, med grønne [OK] bak, før det plutselig kommer en feil om at X ikke kunne starte. Ser jeg i loggfila til X så står det helt i slutten "no screens found". Har prøvd med "radeon", "ati" og "vga", men alle gir samme feil. Bruker jeg "vesa", som det opprinnelig står i fila, henger systemet seg meg en gang. Svart skjerm osv, som tidligere nevnt.

:nei:

Endret av Rieger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar du får opp et login prompt?

Logg deg på dom root og skriv 'X -configure'. Da vil X forsøke å automatisk configurere for deg, samt at den vil skrive en configfil til /root. I tillegg vil den opplyse om en log-fil. Se i denne hvorfor den ikke starter. Alle liner som begyner med (EE) er feilmeldinger og alle som begynner med (II) er informasjon. Ofte må man se feilmeldingene i sammenheng med informasjonsmeldingene rett før.

Lenke til kommentar

Prøvde det der, og jeg fikk opp at en ny konfigfil var blitt laget, men sto også "Xorg is not able to detect your mouse. Edit the file and correct the device"..

Om jeg prøver å starte X med den nye konfigen med en kommando som blir oppgitt, står no feilmeldinger ang mouse som feks "Xf86open serial (...) " /dev/mouse no such file", så står det "Fatal server error. Failed to initialize core devices".

Ser jeg i mappa /dev så er det ikke noe der som heter "mouse", men derimot "msmouse", "psmouse", "logimouse" etc. Prøvde å endre "/dev/mouse" til logimouse feks i configfila, men hjalp lite.

Eneste positive er at jeg ikke får feilmelding om screen og skjermkort osv.. forbedring med andre ord :D

Endret av Rieger
Lenke til kommentar

hehe takker :w00t:

opddatering, kommer inn i Fedora.. men hjelper ikke mye :p

Oppløsningen som kjøres er 320x200 ellernoe slikt sykt, med 4bit fargedybde. Ser helt forjævlig ut, trenger vel ikke si at LCDskjermen min ikke liker dette. Får heller ikke gjort noe i det grafiske grensesnittet, da jeg ikke klarer å se hva som står i dialogboksene. Prøvde å overstyre oppløsninga og fargedybde i xorg.conf, men fikk da melding i loggen om at vga-driveren ikke støtta dette.

:hmm:

edit: har fått musa og til å funke, valgte protocol "PS/2" og device "/dev/input/mice" :)

Endret av Rieger
Lenke til kommentar

Tipper FC3 test versjonene vil fungere. Mener xorg 6.8.0 støtter nye radeon kort. Du kan alltids gi deg ut på gentoo, men da bør du ha store mengder tid. Ellers vil hvilken som helst distro som har xorg-6.8.0 eller nyere, eller har "backportet" driveren fra xorg fungere. Dette er nok ytterst få ennå.

Noen Fedora brukere som vet om du kan yum upgrade til current?

ATIs nyeste driver skal visstnok støtte x800 kort, men hvor bra den virker er vanskelig å si.

Musen din finner du kanskje i /dev/input/, eller som /dev/psaux.

Endret av drall
Lenke til kommentar

etter jeg kjørte "X - configure" så var det den som satte opp vga som driver. Mener bestemt jeg prøvde ati- og vesadriveren og, og da fikk feilmelding. Skal ta å teste en gang til for sikkerhets skyld.

Endret av Rieger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...